Graag commentaar en tips op lastige belichting
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Graag commentaar en tips op lastige belichting
Ik schiet regelmatig fotos in een wijkcentrum waar een mix van verschillende lichten is:
- TL bakken
- spots (rood, geel, groen en blauw)
- gloeilampen
- daglicht
Daarnaast zijn de muren baksteen en het plafond een vies geel/groen kleurtje.
Ik schiet daar de laatste tijd in raw en gebruik een beetje invulflits (rear EV -1).
Omdat ik zelf nog steeds erg ontevreden ben over de kleuren van de foto, zou ik graag veel commentaar en tips ontvangen om het resultaat te verbeteren.
- TL bakken
- gloeilampen
- daglicht
Ik schiet daar de laatste tijd in raw en gebruik een beetje invulflits (rear EV -1).
Omdat ik zelf nog steeds erg ontevreden ben over de kleuren van de foto, zou ik graag veel commentaar en tips ontvangen om het resultaat te verbeteren.
Laatst gewijzigd door MauritsD op vr mei 18 2012 1:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Re: Graag commentaar en tips op lastige belichting
Het grijskaartje erbij pakken misschien....
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Afgaande op de omstandigheden vind ik het resultaat nog niet zo slecht.
De huidkleuren zien er bij best redelijk uit.
Eventuele verbetering door bijv. in CNX2 een grijspunt te plaatsen op bijv. de doopjurk van de baby (als die jurk tenminste wit was).
Locaal kun je met kleurstuurpunten de kleur in CNX2 aanpassen (bijv. bij het hoofd van de man).
Met Photoshop zal eea ook wel kunnen maar dat vind ik te lastig (eufemisme voor: ik kan het niet).
En ik zou toch een wat snellere sluitertijd gebruiken dan 1/20. Zelfs al houd je de camera stil, bewegen de objecten zichtbaar in die tijd.
P.S. [edit}
inmiddels heb ik de hele serie bekeken. het geheel ziet er wat te rood uit. Je zou een foto kunnen uitzoeken waar een duidelijk grijs object in voorkomt, daarop corrigeren en vervolgens die correctie op alle foto's toepassen. bijv foto 1875 wat betreft de verwarming of 1861 wat betreft het hemdje van de mw. het onderwerp is het wel waard er wat energie in te stoppen!
De huidkleuren zien er bij best redelijk uit.
Eventuele verbetering door bijv. in CNX2 een grijspunt te plaatsen op bijv. de doopjurk van de baby (als die jurk tenminste wit was).
Locaal kun je met kleurstuurpunten de kleur in CNX2 aanpassen (bijv. bij het hoofd van de man).
Met Photoshop zal eea ook wel kunnen maar dat vind ik te lastig (eufemisme voor: ik kan het niet).
En ik zou toch een wat snellere sluitertijd gebruiken dan 1/20. Zelfs al houd je de camera stil, bewegen de objecten zichtbaar in die tijd.
P.S. [edit}
inmiddels heb ik de hele serie bekeken. het geheel ziet er wat te rood uit. Je zou een foto kunnen uitzoeken waar een duidelijk grijs object in voorkomt, daarop corrigeren en vervolgens die correctie op alle foto's toepassen. bijv foto 1875 wat betreft de verwarming of 1861 wat betreft het hemdje van de mw. het onderwerp is het wel waard er wat energie in te stoppen!
Laatst gewijzigd door henkk op zo sep 18 2011 8:58 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
met een invulflits of extra flits indirect kun je wellicht nog iets meer resultaat boeken of er iets meer uithalen .
je hebt dan misschien iets meer ruimte voor je sluitertijd en je diafragma, ik weet niet precies tot hoever je verantwoord met je ISI kunt zakken maar dat staat hier wel ergens op het forum.
Als ander punt kun je wellicht een PRE instelling met je witbalans maken op de plek waar je fotografeert en ik denk dat dat ook zeker de kleur ten goede komt. Je krijgt iets meer helderheid en wat minder rood in de foto zoals ik nu zie. De foto;s zijn schattig!
suc6 beersy
je hebt dan misschien iets meer ruimte voor je sluitertijd en je diafragma, ik weet niet precies tot hoever je verantwoord met je ISI kunt zakken maar dat staat hier wel ergens op het forum.
Als ander punt kun je wellicht een PRE instelling met je witbalans maken op de plek waar je fotografeert en ik denk dat dat ook zeker de kleur ten goede komt. Je krijgt iets meer helderheid en wat minder rood in de foto zoals ik nu zie. De foto;s zijn schattig!
suc6 beersy

- MauritsD
- Clublid
Dank voor de tips so far..
Grijskaart wil ik zeker gaan proberen, ik zoek nog een creditcardformaat om m op zak te houden, Verder ben ik wel bang dat ik haast per foto een grijskaart moet schieten omdat de belichting overal anders uitpakt met al die gekke lampen. De PRE-mode witbalans vind ik ter plekke te veel werk als je het vaak moet doen; dan liever met grijskaartje en achteraf witbalans goed zetten.
De huidskleur heb ik idd geprobeerd zo goed mogelijk te krijgen door de witbalans in ViewNX met een grijspunt op het doopjurkje te zetten. Helaas zitten door de gekleurde lichten allerlei kleurzwemen in het jurkje. Op het ene punt wordt de foto te rood en een paar pixels ernaast te blauw...
Locale kleurstuurpunten ken ik nog niet. CNX heb ik (nog) niet en Photoshop Elements wel, maar kom er nog niet echt toe (complex). Zal er wellicht toch echt in moeten gaan duiken
Sluitertijd kon inderdaad nog wel wat omhoog (ik had net snel objectief gewisseld van 105 zonder flits naar 16-85 met flits en daarom in mn auto-ISO de maximale sluitertijd nog te laag staan.
Invulflits (EV -1) heb ik wel gebruikt, maar ook niet teveel omdat ik niet indirekt kan flitsen met al die (vies) gekleurde muren/plafonds.Zat wel een omnibounce op de SB600.
Meer tips blijven zeer welkom
Grijskaart wil ik zeker gaan proberen, ik zoek nog een creditcardformaat om m op zak te houden, Verder ben ik wel bang dat ik haast per foto een grijskaart moet schieten omdat de belichting overal anders uitpakt met al die gekke lampen. De PRE-mode witbalans vind ik ter plekke te veel werk als je het vaak moet doen; dan liever met grijskaartje en achteraf witbalans goed zetten.
De huidskleur heb ik idd geprobeerd zo goed mogelijk te krijgen door de witbalans in ViewNX met een grijspunt op het doopjurkje te zetten. Helaas zitten door de gekleurde lichten allerlei kleurzwemen in het jurkje. Op het ene punt wordt de foto te rood en een paar pixels ernaast te blauw...
Locale kleurstuurpunten ken ik nog niet. CNX heb ik (nog) niet en Photoshop Elements wel, maar kom er nog niet echt toe (complex). Zal er wellicht toch echt in moeten gaan duiken

Sluitertijd kon inderdaad nog wel wat omhoog (ik had net snel objectief gewisseld van 105 zonder flits naar 16-85 met flits en daarom in mn auto-ISO de maximale sluitertijd nog te laag staan.
Invulflits (EV -1) heb ik wel gebruikt, maar ook niet teveel omdat ik niet indirekt kan flitsen met al die (vies) gekleurde muren/plafonds.Zat wel een omnibounce op de SB600.
Meer tips blijven zeer welkom

- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Als de kleur verschilt over het beeld, gaat het niet lukken dat met een grijskaart op te lossen. Je kunt dan proberen een overall-kleurtoon te krijgen en de plaatselijke afwijkingen gaan aanpakken met kleurstuurpunten zoals CNX2 dat heeft of met [ik weet niet wat maar het kan vast wel] in PSElementes of PS zelf.amateurt schreef:Dank voor de tips so far..
Grijskaart wil ik zeker gaan proberen, ik zoek nog een creditcardformaat om m op zak te houden, Verder ben ik wel bang dat ik haast per foto een grijskaart moet schieten omdat de belichting overal anders uitpakt met al die gekke lampen.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
hier een poging wat te veranderen:

het was eerst zo:

Ik geef toe, het is een kwestie van smaak, maar je kunt met wat moeite van alles doen.

het was eerst zo:

Ik geef toe, het is een kwestie van smaak, maar je kunt met wat moeite van alles doen.
- MauritsD
- Clublid
Henk,
Super voor de moeite die je neemt.
Op mijn laptop ziet t er wat koel uit, maar ik durf m'n laptop niet te vertruwen, die heeft geen gekalibreerd scherm en is dus misschien wat te koel van kleuren.
Ik pas nu in VNX van een aantal foto's de kleur wat koeler aan, kijken hoe t dan wordt ...
Super voor de moeite die je neemt.
Op mijn laptop ziet t er wat koel uit, maar ik durf m'n laptop niet te vertruwen, die heeft geen gekalibreerd scherm en is dus misschien wat te koel van kleuren.
Ik pas nu in VNX van een aantal foto's de kleur wat koeler aan, kijken hoe t dan wordt ...
Laatst gewijzigd door MauritsD op vr mei 18 2012 1:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
ik heb m'n scherm alleen handmatig gecalibreerd. Vind mijn bewerking ook nog wat koel maar ik heb er niet heel lang aan gewerkt.
Als het een RAW bestand was geweest was het bewerken gemakkelijker geweest. Ik kon nu bepaalde tools van CNX2 niet gebruiken (uit de 'ontwikkeling').
Als het een RAW bestand was geweest was het bewerken gemakkelijker geweest. Ik kon nu bepaalde tools van CNX2 niet gebruiken (uit de 'ontwikkeling').
probeerde ook nog iets met de kleuren en de helderheid,
je schreef al eerder dat er geen raw van is en in dit soort situaties zou het voor de nabewerking zeker een voordeel zijn.

je schreef al eerder dat er geen raw van is en in dit soort situaties zou het voor de nabewerking zeker een voordeel zijn.

- MauritsD
- Clublid
Beersy,
Ook dank voor de moeite.
Wat voor bewerkingen heb jij er op uitgevoerd?
Alles is overigens in raw geschoten, maar de nef-files staan niet online waardoor Henk m niet had.
Overigens is het aanpassen van de witbalans in VNX me ook nog niet helemaal duidelijk. Ik krijg het idee dat ik met het schuifje voor de kleurtemperatuur alleen kouder (blauwer) en warmer (roder) kan regelen. Een geel, groen of paars-zweem krijg ik er niet mee weg.
Volgens mij doet een grijspunt meer; namelijk de rgb-waardes gelijk trekken; waarbij elke vorm van kleurzweem kan worden weggenomen.
Klopt dit zo?
Zonder grijspunt wordt het dus heel lastig met verschillende kleuren lichtbronnen?
Verder corrigeren onze hersenen kennelijk wat de ogen zien, want in het echt zijn die gekleurde lichten bij daglicht helemaal niet zo opvallend als in de foto?
Bij popconcerten met gekleurde lichten in het donker wil je denk ik ook niet al die kleuren neutraliseren, omdat ze er dan echt bij horen.
Al met al blijf ik dit zeer lastige situaties vinden (helemaal zonder grijskaart en zonder gekalibreerde monitor)
Ook dank voor de moeite.
Wat voor bewerkingen heb jij er op uitgevoerd?
Alles is overigens in raw geschoten, maar de nef-files staan niet online waardoor Henk m niet had.
Overigens is het aanpassen van de witbalans in VNX me ook nog niet helemaal duidelijk. Ik krijg het idee dat ik met het schuifje voor de kleurtemperatuur alleen kouder (blauwer) en warmer (roder) kan regelen. Een geel, groen of paars-zweem krijg ik er niet mee weg.
Volgens mij doet een grijspunt meer; namelijk de rgb-waardes gelijk trekken; waarbij elke vorm van kleurzweem kan worden weggenomen.
Klopt dit zo?
Zonder grijspunt wordt het dus heel lastig met verschillende kleuren lichtbronnen?
Verder corrigeren onze hersenen kennelijk wat de ogen zien, want in het echt zijn die gekleurde lichten bij daglicht helemaal niet zo opvallend als in de foto?
Bij popconcerten met gekleurde lichten in het donker wil je denk ik ook niet al die kleuren neutraliseren, omdat ze er dan echt bij horen.
Al met al blijf ik dit zeer lastige situaties vinden (helemaal zonder grijskaart en zonder gekalibreerde monitor)
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ik vind het ook lastig. Het meest kun je kleuren beïnvloeden - vzv ik weet - via de optie 'inkleuren' van CNX2. Daar zijn 9 factoren die het beeld bepalen, RGB maar ook KVH en Lab. (kontrast, verzadiging en helderheid? resp.?) Kortom het is een soort simultaan schaak tenzij je een grijspunt in je beeld hebt om automatisch op te richten. Anders wordt het trial and error (and succes!).amateurt schreef:Overigens is het aanpassen van de witbalans in VNX me ook nog niet helemaal duidelijk. Ik krijg het idee dat ik met het schuifje voor de kleurtemperatuur alleen kouder (blauwer) en warmer (roder) kan regelen. Een geel, groen of paars-zweem krijg ik er niet mee weg.
Klopt dit zo?
Er is binnenkort een cursus CNX gebruiken waar wat afmeldingen voor waren ...
- MauritsD
- Clublid
Ja VNX2 heeft al die mogelijkheden niet.
Wil tzt wel naar CNX2 overstappen maar heb ff moeten beloven niet nog meer geld uit te geven aan NAS
Dus dat komt met de feestdagen wel weer
Wil tzt wel naar CNX2 overstappen maar heb ff moeten beloven niet nog meer geld uit te geven aan NAS

Dus dat komt met de feestdagen wel weer
- spinner_007
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Even wat in Capture NX2 geprobeerd
orgineel

NX2

orgineel

NX2

orgineel

NX2

orgineel

NX2

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Heb je er al eens aan gedacht om filters op je flitser te gaan gebruiken?amateurt schreef:Ik schiet regelmatig fotos in een wijkcentrum waar een mix van verschillende lichten is:
- TL bakken
- gloeilampen
- daglicht
Hier een voorbeeldfoto waarvan ik de kleuren in ViewNX al geprobeerd heb zo goed mogelijk te krijgen (op een ongekalibreerd laptopscherm om t extra moeilijk te maken):
Hier staat de hele serie
het verbaast me dat er op dit forum zo weinig gebruik van wordt gemaakt. Ik zie hier heel veel foto's voorbij komen waarbij een lelijke witte flits gebruikt is terwijl het omgevingslicht een heel andere kleur heeft.
Jouw foto is daar een duidelijk voorbeeld van.
Had je een kleurfilter op je fliters gezet, dan was alles een stuk beter te corrigeren geweest.
Daarnaast ben ik van mening dat je niet alles moet proberen te corrigeren, een foto die ment licht van gloeilampen is genomen, moet je niet proberen laten uit te zien alsof hij met daglicht is genomen. Zo vind ik post van Henkk het origineel gewoon goed, want het is de werkelijke situatie.