Welke lens voor mn D40??
Welke lens voor mn D40??
Hallo iedereen.
Net ook maar even een acount aangemaakt want er staat veel bruikbare info op.
Heb een vraagje. Ik heb een D40 en ben van plan om in maart naar Lapland te gaan. Ik wil daar uiteraard erg veel en vooral goede foto`s gaan maken. Ik ben nog maar een rookie wat betreft foto`s maken dus aub niet te moeilijke termen gebruiken.. Ik wil dus graag een andere lens, een waarmee ik dingen in de verte dichterbij kan halen en welke niet te moeilijk is te bedienen. Ook wil ik er niet al te veel geld voor uitgeven.. Ook wil ik er goede macro foto`s mee kunnen maken.. ik lees op site over de 18 - 200 of 70 -300 mm... wat is daar het grote verschil tussen? kan iemand dat in jip en janneke taal uitleggen? Ook wil ik graag nog wat tips met betrekking tot het fotograferen in sneeuw... wat die ligt er in lapland als het goed is.. Ik hoop dat julie mij kunnen helpen.
mvg Vincent
Net ook maar even een acount aangemaakt want er staat veel bruikbare info op.
Heb een vraagje. Ik heb een D40 en ben van plan om in maart naar Lapland te gaan. Ik wil daar uiteraard erg veel en vooral goede foto`s gaan maken. Ik ben nog maar een rookie wat betreft foto`s maken dus aub niet te moeilijke termen gebruiken.. Ik wil dus graag een andere lens, een waarmee ik dingen in de verte dichterbij kan halen en welke niet te moeilijk is te bedienen. Ook wil ik er niet al te veel geld voor uitgeven.. Ook wil ik er goede macro foto`s mee kunnen maken.. ik lees op site over de 18 - 200 of 70 -300 mm... wat is daar het grote verschil tussen? kan iemand dat in jip en janneke taal uitleggen? Ook wil ik graag nog wat tips met betrekking tot het fotograferen in sneeuw... wat die ligt er in lapland als het goed is.. Ik hoop dat julie mij kunnen helpen.
mvg Vincent
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welke lens voor mn D40??
Beste Vincent,
Welkom op dit forum.
Vraagje: is het al licht als je jouw reis gaat maken?
Ik zou me meer om de omstandigheden bekommeren: koude, accu's etc. dan om lenzen.
In het handboek van jouw kamera staat welke lenzen moeten passen,
Hier staan er nog meer:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, GIjs
Welkom op dit forum.
Vraagje: is het al licht als je jouw reis gaat maken?
Ik zou me meer om de omstandigheden bekommeren: koude, accu's etc. dan om lenzen.
In het handboek van jouw kamera staat welke lenzen moeten passen,
Hier staan er nog meer:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Wat is je budget? En vind je lenzen wisselen een bezwaar?
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
heeey iedereen.
bedankt voor de reacties. wanneer wij gaan is het wel al licht. gaan als het goed is in maart of eind februari. ehhm met betrekking tot het wisselen van lenzen.. liever niet al te veel omdat het natuurlijk koud is. mn budget is ongeveer 300 euro. er zijn heeel veel lenzen welke passen maar welke kan ik het beste kopen met de meeste fun? dingen dichterbij halen... macrofoto`s maken... Ik hoor t graag van jullie. mbt de accus etc ben ik redelijk op de hoogte.
bedankt.
bedankt voor de reacties. wanneer wij gaan is het wel al licht. gaan als het goed is in maart of eind februari. ehhm met betrekking tot het wisselen van lenzen.. liever niet al te veel omdat het natuurlijk koud is. mn budget is ongeveer 300 euro. er zijn heeel veel lenzen welke passen maar welke kan ik het beste kopen met de meeste fun? dingen dichterbij halen... macrofoto`s maken... Ik hoor t graag van jullie. mbt de accus etc ben ik redelijk op de hoogte.
bedankt.
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Vincent,
Helaas moet ik constateren dat je voor een dubbeltje...
Een enthousiast fotograaf zou in het reisbudget een post opnemen voor ander aan te schaffen apparatuur.
Zoals reeds vermeld: de omstandigheden kunnen voor ontnuchterende verrassingen orgen.
Groetne, GIjs
Helaas moet ik constateren dat je voor een dubbeltje...
Een enthousiast fotograaf zou in het reisbudget een post opnemen voor ander aan te schaffen apparatuur.
Zoals reeds vermeld: de omstandigheden kunnen voor ontnuchterende verrassingen orgen.
Groetne, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
We willen allemaal natuurlijk voor weinig geld een objectief dat alles goed doet. Maar zo werkt het helaas niet.
Ik denk dat je een keuze moet maken; macro of tele (dingen "dichtbij" halen).
Voor tele zijn wat mij betreft de beste keuzen de Nikon AFS 55-200 VR of beter nog de 70-300 VR. Voor macrowerk ben je enigszins beperkt door het ontbreken van een scherpstelmotor in je camera. Hoewel met de hand scherpstellen bij macrowerk niet ongebruikelijk is zou ik daar niet snel voor kiezen. Daardoor blijft er niet zo heel veel over. Het meest betaalbare zijn de Nikon AFS 40mm f2.8 micro (ken ik niet, pas uit) en de Nikon AFS 60mm f2.8 micro. De AFS 105 f2.8 VR is nog mooier, maar ruim boven je budget.
Alle bij elkaar nemende zou ik persoonlijk in jouw situatie de 70-300 VR kiezen. Mooi objectief en voor het geld echt geweldig goed.

Ik denk dat je een keuze moet maken; macro of tele (dingen "dichtbij" halen).
Voor tele zijn wat mij betreft de beste keuzen de Nikon AFS 55-200 VR of beter nog de 70-300 VR. Voor macrowerk ben je enigszins beperkt door het ontbreken van een scherpstelmotor in je camera. Hoewel met de hand scherpstellen bij macrowerk niet ongebruikelijk is zou ik daar niet snel voor kiezen. Daardoor blijft er niet zo heel veel over. Het meest betaalbare zijn de Nikon AFS 40mm f2.8 micro (ken ik niet, pas uit) en de Nikon AFS 60mm f2.8 micro. De AFS 105 f2.8 VR is nog mooier, maar ruim boven je budget.
Alle bij elkaar nemende zou ik persoonlijk in jouw situatie de 70-300 VR kiezen. Mooi objectief en voor het geld echt geweldig goed.
Gelet op je budget zou je het best kijken naar tweedehands lenzen. De 70-300 VR lijkt me een goede optie. Daarmee kun je ook redelijk goed close-up foto's maken wat een beetje op macro lijkt. Neem aan dat je onder de 70 mm al een lens hebt.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
Heey iedereen. Alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb er veel aan gehad. Toch weet ik nu nog niet welke ik wil kopen. Sterker nog ik ben meer gaan twijfelen. Het wordt of een 55-200 of een 55-300.. Welke zouden jullie mij aanbevelen? De enige must is wel dat er VR en DX op moet zitten...
De 55-200 heb ik op internet gezien voor 178 euro. http://www.dewinkel.nl/objectieven/980- ... 25241.html
De 55-300 heb ik op internet gezien voor 279 euro. http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/22 ... rt%29.html
De 70-300 vind ik met meer dan 400 euro te duur.
Als jullie andere suggesties of lagere prijzen hebben dan hoor ik het graag.. want ik weet het niet meer...
De 55-200 heb ik op internet gezien voor 178 euro. http://www.dewinkel.nl/objectieven/980- ... 25241.html
De 55-300 heb ik op internet gezien voor 279 euro. http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/22 ... rt%29.html
Als jullie andere suggesties of lagere prijzen hebben dan hoor ik het graag.. want ik weet het niet meer...
Zie nu ook dat de filter maat van een 55-300 85mm is... heb ik net een polariserende lens van 52mm gekocht....VJanssen schreef:Heey iedereen. Alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb er veel aan gehad. Toch weet ik nu nog niet welke ik wil kopen. Sterker nog ik ben meer gaan twijfelen. Het wordt of een 55-200 of een 55-300.. Welke zouden jullie mij aanbevelen? De enige must is wel dat er VR en DX op moet zitten...
Ook wel makkelijk... http://www.cameratop100.eu/catalog/prod ... are/index/
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Gelukkig niet. Dat zou een wel erg incourante maat zijn.... en heel duur ook. Hij heeft een filtermaat van 58mm.VJanssen schreef:Zie nu ook dat de filter maat van een 55-300 85mm is... heb ik net een polariserende lens van 52mm gekocht....
En waarom zou je een pola op tele willen gebruiken?VJanssen schreef:
Zie nu ook dat de filter maat van een 55-300 85mm is... heb ik net een polariserende lens van 52mm gekocht....
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Kleine visjes in het schitterende water ?Tom schreef:En waarom zou je een pola op tele willen gebruiken?VJanssen schreef:
Zie nu ook dat de filter maat van een 55-300 85mm is... heb ik net een polariserende lens van 52mm gekocht....
Een mooie vogel tegen een diepblauwe lucht ?
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Nauwelijks effect op tele. Verder is iedere stop meegenomen bij het telewerk, ook niet onbelangrijk!hoorn666 schreef:Kleine visjes in het schitterende water ?Tom schreef:En waarom zou je een pola op tele willen gebruiken?VJanssen schreef:
Een mooie vogel tegen een diepblauwe lucht ?
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Met een polariserend filter (geen lens) kun je wel de 'haze' op langere afstanden wat uitfilteren. Maar zoals hiervoor gezegd, kost het wel een stop of zo licht. Maar een 52 mm polafilter zal niet op veel telezooms passen.Tom schreef:En waarom zou je een pola op tele willen gebruiken?VJanssen schreef:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Maar wel op de 55-200.