Raw of Jpg

Discussies over fotobewerking en archivering
colin_blue

Raw of Jpg

Bericht door colin_blue » wo mei 16 2007 12:47 pm

Vraagje: Als je met Capture nx wilt werken,is het dan beter om foto's te schieten met het raw bestand,of maakt het niet veel uit als je ze maakt in jpg (fijn).
Verder kan je met de D80 dus opnames maken met Raw/jpg of Raw alleen,het scheelt wel veel mbtjes,als je alleen in Raw foto,s maakt,maar is dit ook verstandig? :roll:

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo mei 16 2007 12:53 pm

Daarover zijn reeds verschillende topics te vinden over RAW vs JPG. Met een snelle zoekactie kwam ik er al drie tegen:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ht=raw+jpg

colin_blue

Bericht door colin_blue » wo mei 16 2007 1:32 pm

Bedankt voor de info,zal eens snel gaan kijken

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo mei 16 2007 3:02 pm

Altijd RAW (dus NEF) kiezen.
Niet NEF EN JPG, dat is zonde van de ruimte op je kaart.
Met software (bv Picture Project, maar ook in NX), kan je er altijd nog JPG's van maken. Je PC heeft meer ruimte dan je kaart.

GdP

Re: Raw of Jpg

Bericht door GdP » di mei 22 2007 12:53 am

colin_blue schreef:Vraagje: Als je met Capture nx wilt werken,is het dan beter om foto's te schieten met het raw bestand,of maakt het niet veel uit als je ze maakt in jpg (fijn).
Verder kan je met de D80 dus opnames maken met Raw/jpg of Raw alleen,het scheelt wel veel mbtjes,als je alleen in Raw foto,s maakt,maar is dit ook verstandig? :roll:
Wel eerst zorgen dat je met Raw bestanden weet om te gaan. Anders kan je voorlopig beter zowel Raw als Jpg opslaan.

Gerrit

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di mei 22 2007 4:22 am

RAW (NEF zoals nikon het noemt) dan heb je in capture de meeste mogelijkheden maar ik schiet eigenlijk altijd in nef +jpg basic, de nefjes hou ik uiteraard zelf en de jpeg bestanden mogen naar frienden of familie

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

NEF bewerken JPEG

Bericht door George Fennes » di mei 22 2007 5:54 am

Hallo Dirk-Jan (klink goed he),

Je kan natuurlijk ook de NEF bewerken en daar een JPEG van draaien en die naar vrienden en kennissen sturen.

Dan hebben zij ook mooi spul.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 22 2007 8:26 am

Nu was er laatst een cursus ten huize van George, en daar heb ik het volgende opgeschreven:

Altijd NEF.

NEF is nodig voor optimale bewerkingen in Capture.

Voor presentatie op het www of een afdruk, moet je naar JPG.

Je mag JPG opnamen maken, maar dan ben je al veel info van je beeld kwijt en gaat de camera al zaken verbeteren. Met NEF doe je dat zelf middels Capture.

Was ik nu de enige met een huiswerkschrift tijdens de cursus????

paparazzi

Bericht door paparazzi » di mei 22 2007 8:35 am

Misschien gebruikt ie wel photoshop ipv capture?

Als je nog nooit met raw hebt gewerkt zou ik zeker in eerste instantie voor raw + jpg kiezen. Zelf fotografeer ik gewoon altijd in jpg en zolang je zorgt dat de belichting tijdens 't fotograferen al goed zit hoef je daar geen extreme kunstgrepen meer mee uit te halen in je bewerkingsprogramma.

Kroko

Bericht door Kroko » di mei 22 2007 9:48 am

In mijn ogen maken de NEF bestanden in combinatie met Capture NX en de SB600/SB800 flitsers Nikon Superieur. Zonde dus om deze niet te gebruiken als je een Nikon camera hebt.

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » di mei 22 2007 10:31 am

Ik fotografeer altijd in Jpeg.
Inderdaad zijn de lichtinstellingen dan wel belangrijk.
Voor het overige kun je toch wel het een en ander corrigeren in jpeg.
Irfan-view en zelfs Nero Photosnap zijn zeer geschikte programma's hiervoor.
Voordeel is ook dat je veel meer opname's kunt maken per opslagkaartje.
Laatst heb ik toch een aantal Raw-opname's gemaakt,maar het valt me elke keer toch tegen hoe intensief de bewerkingen moeten zijn om het als een goede Jpeg weg te schrijven.
Vooral de trage Raw-software stoort me .:twisted:
boekie

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mei 22 2007 10:48 am

Hans Braakhuis schreef:Was ik nu de enige met een huiswerkschrift tijdens de cursus????
Volgens mij wel; ik heb gelukkig een fotografisch geheugen :wink:

Nee hoor, ik ga gewoon gezellig iedere keer naar de herhalingscursus bij George :)

Groet

Skippy

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 22 2007 11:34 am

Kroko schreef:In mijn ogen maken de NEF bestanden in combinatie met Capture NX en de SB600/SB800 flitsers Nikon Superieur. Zonde dus om deze niet te gebruiken als je een Nikon camera hebt.
Juist ja. Hierom dus. Maar Nederlanders zijn zuinig> de volgende heeft het al over Irfan-view en Photosnap.
Dan heb je 1000 uitgeven voor een prima camera, 2000 voor prima objectieven, en dan help je dat allemaal om zeep om geen 130 uit te geven voor Capture NX.

Ik ben nog nooit op het net iemand tegen gekomen die beweerd dat het omzetten van NEF naar JPG zeer goed gaat met een ander product dan Capture NX. Over Bibble zijn de gebruikers echter ook tevreden. Maar dat is net iets anders dan laaiend enthousisast.

PS ik werk aan een artikel (voor het clubblad??) met heeeeel veeeeel kritiek op Capture NX 1.1.

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » di mei 22 2007 11:45 am

Hans,natuurlijk zou het dom zijn om geen verschillende software te proberen.
Rawshooter,Bibble labs,Adobe lightroom[beta],Nikon Capture 4.4,Nikon Capture NX heb ik geprobeerd.
Allemaal uitermate traag, en de hoeveel werk om een uit de camera genomen JPEG[D200] te evenaren was enorm. :x
Laat staan om die te verbeteren.
Nee, voor mij is voorlopig de HQ JPEG uit deze camera meer dan goed :D
boekie

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di mei 22 2007 12:17 pm

Wat bedoel je met trage software, als ik een bewerking uitvoer in capture nx of pse dan duurt het nog geen seconde. Tenzij je natuurlijk een trage pc hebt en dan kan je de software niet de schuld geven. Als de pc niet de capaciteit heeft om snel te werken dan kan de software ook nooit snel zijn. :lol: Een goede grafische kaart is natuurlijk wel een vereiste.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”