D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Onno Hart
Forumlid
Forumlid

D700

Bericht door Onno Hart » vr sep 23 2011 11:06 am

Ik heb sinds enige tijd een D700 en ben begonnen met eenvoudige kiekjes, later heb ik een aantal
prime lenzen en dure zoomlenzen aangeschaft en ik vind de foto's onscherp.
Heb de camera al gereset en alles geprobeerd maar het blijft onscherp.
Ik zie af en toe werk van anderen bv met een 7-200 vr II of een 85 1.4 G (heb ik allebei) en
deze zijn superscherp. Ben nu een week aan het kloten geweest en een bezoek aan de dealer mocht ook niet helpen.
Ga nu de camera maar naar Nikon brengen voor controle, tenzij iemand nog tips heeft of soortgelijke
ervaringen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D700

Bericht door Roelof » vr sep 23 2011 11:12 am

De eerste stap bij advies op het forum is dat je dan een foto plaatst, met exif en dan bij voorkeur ook met een link naar dezelfde foto in max resolutie (het forum toont alleen maar foto's die maximaal 1024 pixels over de langste zijde zijn.)
Zonder iets te zien is het moeilijk om iets te zeggen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

JKfoto

Bericht door JKfoto » vr sep 23 2011 11:51 am

Onno Hart schreef:Ik heb sinds enige tijd een D700 en ben begonnen met eenvoudige kiekjes, later heb ik een aantal
prime lenzen en dure zoomlenzen aangeschaft en ik vind de foto's onscherp.
Heb de camera al gereset en alles geprobeerd maar het blijft onscherp.
Ik zie af en toe werk van anderen bv met een 7-200 vr II of een 85 1.4 G (heb ik allebei) en
deze zijn superscherp. Ben nu een week aan het kloten geweest en een bezoek aan de dealer mocht ook niet helpen.
Ga nu de camera maar naar Nikon brengen voor controle, tenzij iemand nog tips heeft of soortgelijke
ervaringen.
Zoals bovenstaand antwoord: Laat even wat voorbeelden zien. Dan kunnen wij namelijk meestal meteen zien wat hier aan de hand blijkt te zijn.
Niet lullig bedoeld: maar meestal is het de fout van de gebruiker en niet de camera of lenzen :o dus probeer alles systematisch uit te sluiten.

Mocht er technisch wel wat mis zijn met de spullen denk ik gelijk aan front of back focus problemen met de lenzen op de camera. Dit kan je in de camera aanpassen.

Ik zie graag wat voorbeelden!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 23 2011 3:09 pm

Dure spullen zijn niet de oplossing als je niet weet wat je doet. Dus dat is geen garantie; je kan erg veel fout doen.

Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Dus wat voorbeeldfoto's zijn de manier om ons wat zinvols te laten zeggen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr sep 23 2011 3:39 pm

Beste Onno,

Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Een bezoekje aan Nikon Service in Beverwijk is altijd leuk (tenzij je hoogtevrees hebt).
Daar zitten de echte kenners die kunnen bepalen wat er (hardwarematig) aan de hand is.
In de tussentijd kan een telefoontje naar 0900-acallnikon of een mailtje via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; - support wellicht ook helpen.

Overigens ben ik het eens met de bovenstaande opmerkingen, een voorbeeld kan nuttige reacties/opmerkingen op dit forum uitlokken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Onno Hart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Onno Hart » vr sep 23 2011 3:58 pm

Heren, dank voor alle reacties, zo ook de dure spullen geven geen garantie haha, dat hoor ik wel vaker.
Bij nps geweest en body is na onderzoek goed bevonden, gelukkig dan ligt het dus aan mij en valt er weer wat te leren.
Dus gelijk maar even door naar Cameraland te Alkmaar en weer zeer deskundig geholpen door Remco.
Advies was met kleiner diafragma werken en instellingen op neutraal met verscherping op 0 en later in lightroom bewerken en verscherpen.
Dus leuk klusje voor het weekend. Daar getest en resultaat 200% beter.

ps: foto's uploaden met alle gegevens, dit had ik graag gedaan maar zo technisch ben ik (nog) niet.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 23 2011 4:22 pm

Onno Hart schreef:Heren, dank voor alle reacties, zo ook de dure spullen geven geen garantie haha, dat hoor ik wel vaker.
Het is ook heel waar. Gelukkig maar. :) En niet vervelend bedoeld hoor. Ik misgun niemand z'n spullen. Daar is ook geen enkele reden voor. 8)
Onno Hart schreef:Advies was met kleiner diafragma werken
Je bedoelt waarschijnlijk een groter diafragma. Lagere diafragmawaarden dus. Je hebt goed spul gekocht begrijp ik (wat heb je eigenlijk gekocht?). Zo rond de f5.6 zit je veelal prima. f/16 En hoger moet je eigenlijk nooit gebruiken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Onno Hart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Onno Hart » vr sep 23 2011 6:09 pm

Hoi Patrick,

Met kleiner bedoelde ook kleiner (de opening) wel een groter getal.
wat ik ondermeer heb is het volgende:

d700 en 7000
50 1.4 G - 16-35 4.0 - 24-70 - 85 1.4 G - 70-200 vr II - 200 2.0 vr II en 300 2.8 vr II (alles fx)
en dan wat dx spulletjes.

hoopte dat deze week de opvolger D4 aangekondigd zou worden, helaas gaat nog wel een half jaartje duren heb ik begrepen.

Gr.

Onno

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 23 2011 6:14 pm

Je hebt dus volgens je tipgever te weinig scherptediepte. Dat kan op zich ook. Maar lijkt me minder waarschijnlijk. Dan heb je op zich wel een deel van de foto scherp normaal gesproken. Dat herken je wel.

Waarom een D4 kopen? Eerst uit de D700 halen wat erin zit lijkt mij niet onverstandig. Met al dat prachtige glaswerk erbij is dat een fantastische set.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » vr sep 23 2011 7:21 pm

:shock: :shock: :?
Geweldig ! Ik weet niet hoe serieus ik dit moet nemen, maar je zorgt wel even voor een vrolijke noot hier.
Succes met je nieuwe hobby !

Onno Hart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Onno Hart » vr sep 23 2011 7:27 pm

Patrick,

Dat was ook het probleem, niet scherp op de plaats waar ik het wilde, focus op de ogen, maar dan de achterkant van de haren scherp en niet de ogen.

Met een 200 vanaf 8 meter is de scherptediepte heel beperkt en als de camera er net naast zit ( is niet altijd precies op het blokje heb begrepen) dan gaat het vaak fout.

Frankie,

Ik maak geen grapjes hoor met dit soort onderwerpen haha, bedankt voor je positieve noot.

Gr.

Onno

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr sep 23 2011 7:44 pm

Beste Onno,

D4 kopen....?? Je kan beter het geld stoppen in een goede fotocursus zo te horen (niet lullig bedoelt.)
De D700 is al zo'n beetje het beste wat er is, helemaal met de lenzen die je erbij hebt. De d4 gaat niet je foto's beter maken als je daarop gehoopt had!

Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

D700

Bericht door Jacko Duker » vr sep 23 2011 8:23 pm

Onno als je dan toch de D4 koopt wil ik wel voor een bescheiden prijs de mindere D7000 vernemen ;-)
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr sep 23 2011 8:42 pm

Patrick schreef:
Onno Hart schreef:Heren, dank voor alle reacties, zo ook de dure spullen geven geen garantie haha, dat hoor ik wel vaker.
Het is ook heel waar. Gelukkig maar. :) En niet vervelend bedoeld hoor. Ik misgun niemand z'n spullen. Daar is ook geen enkele reden voor. 8)
Onno Hart schreef:Advies was met kleiner diafragma werken
Je bedoelt waarschijnlijk een groter diafragma. Lagere diafragmawaarden dus. Je hebt goed spul gekocht begrijp ik (wat heb je eigenlijk gekocht?). Zo rond de f5.6 zit je veelal prima. f/16 En hoger moet je eigenlijk nooit gebruiken.
Nee Patrick, je benoemt het verkeerd!
Een grote lensopening = een groot diafragma = een klein diafragmagetal/waarde bijv. f1.8.
Onno heeft dus het advies gekregen om met een kleinere lensopening = een klein diafragma = een groot diafragmagetal/waarde bijv. f8 te werken.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 23 2011 9:33 pm

Skippy schreef:Een grote lensopening = een groot diafragma = een klein diafragmagetal/waarde bijv. f1.8.
Nee, dat bedoelde ik precies. Ik nam aan, achteraf gezien ten onrechte, dat hij een waarschijnlijk een probleem zou hebben met bewogen foto's of onscherpe foto's door diffractie. Maar hij schoot blijkbaar alles vol open, met het gevaar dat je fout zit met de scherpte.

Maar ik denk dat het wel duidelijk is. Onze TS moet gewoon het spul wat hij heeft gekocht beter leren gebruiken. Hij heeft in ieder geval wel het goede spul gekocht, dus hij is op de goede weg wat dat betreft... :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”