zoekeroculair afdekken?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Martin

zoekeroculair afdekken?

Bericht door Martin » zo sep 25 2011 11:28 am

Hallo allemaal,

Als ik met een afstandbediening een foto maak is het dan nodig om de zoekeroculair af te sluiten?
Ik vraag me af of dat veel verschil maakt.

Bij de camera zit namelijk zo'n ding bij.

Grt,
Martin

evertfoto

Re: zoekeroculair afdekken?

Bericht door evertfoto » zo sep 25 2011 12:05 pm

Als je wilt weten of het verschil uitmaakt, dan maak je toch even 2 opnamen. Weet je het gelijk.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo sep 25 2011 12:14 pm

Meestal niet... een keertje meegemaakt dat ik wel gekke effecten zag in de foto, er stond een lichtbron vol recht achterop de camera te schijnen. Toen heb ik mijn hand vlak voor/over het oculair gehouden zonder de camera aan te raken. Dat was voldoende.
Spul waarmee je foto's maakt...

Martin

Bericht door Martin » zo sep 25 2011 12:18 pm

ReneG schreef:Meestal niet... een keertje meegemaakt dat ik wel gekke effecten zag in de foto, er stond een lichtbron vol recht achterop de camera te schijnen. Toen heb ik mijn hand vlak voor/over het oculair gehouden zonder de camera aan te raken. Dat was voldoende.
Dat lijkt me dan ook het meest handig.
Heb je net de boel scherp moet je weer aan de camera zitten om dat kapje erop te duwen.
Of je moet al via livevieuw gaan werken.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » ma sep 26 2011 12:17 pm

Martin65

Bij mijn D90 hoef je dit "oculairkapje" alleen maar te plaatsen als je in een andere dan de M-stand opnamen maakt.

Dit staat ook vermeld in de handleiding onder "Zelfontspannerstand".

Dit zal er bij toch ook wel instaan neem ik aan.

Succes
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma sep 26 2011 11:20 pm

Wat Cor zegt is logisch, want als je met de hand instelt doe je dat op het moment dat je door de zoeker kijkt en die daarmee dus voldoende is afgedekt. Waar het om gaat is dat de camera ook invallend licht in de zoeker meeneemt met de meting en dat kan ongelukkig uitvallen, wanneer je de camera op statief hebt staan, niet door de zoeker kijkt en er relatief veel licht achter de camera is dat door de zoeker de meting kan beïnvloeden. In het algemeen is het inderdaad voldoende om even je hand voor de zoeker te houden.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Martin

Bericht door Martin » ma sep 26 2011 11:31 pm

JacTrum schreef:Wat Cor zegt is logisch, want als je met de hand instelt doe je dat op het moment dat je door de zoeker kijkt en die daarmee dus voldoende is afgedekt. Waar het om gaat is dat de camera ook invallend licht in de zoeker meeneemt met de meting en dat kan ongelukkig uitvallen, wanneer je de camera op statief hebt staan, niet door de zoeker kijkt en er relatief veel licht achter de camera is dat door de zoeker de meting kan beïnvloeden. In het algemeen is het inderdaad voldoende om even je hand voor de zoeker te houden.
Ja dat bedoel ik!
Als ik dus de camera op statief heb staan, stel ik hem handmatig scherp (bij makro) en druk af met de afstand bediening.
Ik kan dus dan gewoon de hand ervoor houden. :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”