Eenvoud D90 vs complexiteit D7000
Eenvoud D90 vs complexiteit D7000
Ik ben nieuwe op dit forum.
Na jaren gefototgrafeerd te hebben met compacts, heb ik nu besloten toch het DSLR terein te betreden. Ik ben een amateur, die de camera gaat gebruiken voor alles gaat behalve sport en portret. Na diverse sites en testen gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie te gaan voor de Nikon D7000 + 16-85 voor groothoek tot beperkt tele. Nieuwe camera en toekomstvast! Een grotere telelens of echte macro koop ik later wel.
Na diverse berichten op dit forum te hebben doorgelezen en een boek van de D7000 te hebben geworsteld, ben ik toch wel geschrokken van de complexiteit en belichtingsproblemen op dit forum met de D7000. Terwijl de camera toch behoorlijk aan de prijs is.
Ik wil zoals anderen ook gedaan hebben 'terugzakken' naar de D90 (eenvoudiger en uitstekende beoordelingen van gebruikers) + 16-85 + B&W Pol filter. Bespaart ook nog geld, dat ik weer kan investeren in lenzen.
Mijn vraag aan jullie is mijn gekozen combinatie vanuit jullie ervaring een goede of is het beter voor de 18-105 te gaan? Welke macro c.q. vaste lens is geschikt voor de D90?
Bedankt.
Na jaren gefototgrafeerd te hebben met compacts, heb ik nu besloten toch het DSLR terein te betreden. Ik ben een amateur, die de camera gaat gebruiken voor alles gaat behalve sport en portret. Na diverse sites en testen gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie te gaan voor de Nikon D7000 + 16-85 voor groothoek tot beperkt tele. Nieuwe camera en toekomstvast! Een grotere telelens of echte macro koop ik later wel.
Na diverse berichten op dit forum te hebben doorgelezen en een boek van de D7000 te hebben geworsteld, ben ik toch wel geschrokken van de complexiteit en belichtingsproblemen op dit forum met de D7000. Terwijl de camera toch behoorlijk aan de prijs is.
Ik wil zoals anderen ook gedaan hebben 'terugzakken' naar de D90 (eenvoudiger en uitstekende beoordelingen van gebruikers) + 16-85 + B&W Pol filter. Bespaart ook nog geld, dat ik weer kan investeren in lenzen.
Mijn vraag aan jullie is mijn gekozen combinatie vanuit jullie ervaring een goede of is het beter voor de 18-105 te gaan? Welke macro c.q. vaste lens is geschikt voor de D90?
Bedankt.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Eenvoud D90 vs complexiteit D7000
Hoi Hano,Hano schreef:Ik ben nieuwe op dit forum.
Bedankt.
welkom. Ik heb zelf een D7000 en ben zeer tevreden. Ik denk dat je doelt op de auto-focus problemen (die ik gelukkig zelf niet heb), de belichting gaat op zich goed zolang je standaard 1/2 - 1 stopje onderbelicht.
Ik heb geen ervaring met de 16-85, maar over de 18-105 ben ik matig tevreden. Een goedkope, lichte en universele lens voor alledag, maar niet echt scherp. Voor macro is de 105 mm top (maar helaas prijzig).
M.vr.gr.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Hi Hoorn666,
Welke telelens heb jij?Het komt toch wel raar over, dat je zo'n dure camera toch standaard een stopje meer of minder moet geven.
Scheelt het nog qua lenzen keus of je een D90 of een D7000 hebt?
Mvg,
Hano
Welke telelens heb jij?Het komt toch wel raar over, dat je zo'n dure camera toch standaard een stopje meer of minder moet geven.
Scheelt het nog qua lenzen keus of je een D90 of een D7000 hebt?
Mvg,
Hano
-
- Forumlid
Hoi Hano,
je hebt een ruime keus aan lenzen ivm de interne scherpstelmotor bij beiden.
Ik gebruik een 70-300 en ben daar redelijk tevreden over. Als ik echt scherp of macro wil dan pak ik de 105 mm macro lens.
M.vr.gr.
Alex
je hebt een ruime keus aan lenzen ivm de interne scherpstelmotor bij beiden.
Ik gebruik een 70-300 en ben daar redelijk tevreden over. Als ik echt scherp of macro wil dan pak ik de 105 mm macro lens.
M.vr.gr.
Alex
D750, J5, D850
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb op mijn D7000 een Tamron 17-50 mm 2.8 gezet, bevalt ivm de lichtsterkte beter dan de 18 - 105. Ik belicht niet onder of over, het ligt er wel aan wat je fotografeert. De AF zit er wel eens naast, maar sinds ik hem voornamelijk op 1 centraal punt heb staan, is het eigenlijk feilloos, behalve bij snel bewegende voorwerpen....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Beste Peter,
Bedankt voor je reactie. Het versterkt mijn beeld, dat je met de D7000 toch wel een ervaren fotograaf moet Ijn om scherpe en goed belichte foto's te krijgen. Klopt mijn beeld, dat de D90 'vriendelijker' is met een grotere kans op correcte foto's zonder iedere keer te moeten nadenken wat je moet aanpassen (D7000)?
Mvrgr,
Hans
Overigens ik heb nog niets gekocht dus kan nog alle kanten uit, maar D90 staat op 1.
Bedankt voor je reactie. Het versterkt mijn beeld, dat je met de D7000 toch wel een ervaren fotograaf moet Ijn om scherpe en goed belichte foto's te krijgen. Klopt mijn beeld, dat de D90 'vriendelijker' is met een grotere kans op correcte foto's zonder iedere keer te moeten nadenken wat je moet aanpassen (D7000)?
Mvrgr,
Hans
Overigens ik heb nog niets gekocht dus kan nog alle kanten uit, maar D90 staat op 1.
-
- Forumlid
Nog even een aanvulling. Ook zonder die belichtingscorrectie gaat het prima om fraaie jpegjes te krijgen Ik wil alleen iets meer ruimte hebben bij mijn RAW files, vandaar de onderbelichting.
Ook dit is geen moeilijke zaak, een keer instellen in het menu en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
Ook dit is geen moeilijke zaak, een keer instellen in het menu en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
D750, J5, D850
Oké. Duidelijk. Instellingen in het menu moet je maar weten. Ik krijg haast het gevoel, dat een separate workshop Instellingen en gebruik D7000 zinvol is, mogelijk in samenwerking met Nikon. Kunnen gebruikers direct hun ervaringen uit wisselen en aanpassingen doorvoeren in hun menu.
Ik lees zo vaak, dat je iets moet aanpassen maar ik raak langzamerhand het overzicht kwijt van de impact van dergelijke aanpassingen.
Met vriendelijke griet,
Hans
Ik lees zo vaak, dat je iets moet aanpassen maar ik raak langzamerhand het overzicht kwijt van de impact van dergelijke aanpassingen.
Met vriendelijke griet,
Hans
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Hano,Hano schreef:Ik ben nieuwe op dit forum.
Bedankt.
de D90 is goedkoper, maar de D7000 is op verschillende vlakken beter (ISO, Sensor enz.) Ik ken de D7000 alleen omdat een kennis hem in bezit heeft.
Een half jaar geleden zocht ik een extra body naast mijn D90 en heb ipv. de D7000 voor de D300s gekozen en daar beslist geen spijt van gehad.
Op de D90 heb ik zelf prima ervaringen met de 16-85. let wel als je een 67mm polfilter gebruikt kan dit op 16 mm niet in combi met een uv filter.. (dan zie je de polfilterrand in de hoeken)
Groothoek is niet zo groot als gedacht want de cropfactor 1,5 maakt van 16mm een 24mm. Qua scherpte gaat mijn voorkeur zeker naar de 16-85mm boven de 18-105mm.
Al de Nikon macro/micro objectieven doen het goed op de D90. Zelf heb ik als favoriet de 105mm.
Let wel, de body van de D90 wordt met dat, best wel, dikke objectief in combinatie met grote handen ineens een stuk krapper..

in mijn DoKa zie ik niets...
- Franklin
- Clublid
Mijn ervaring met de D80 èn de D90 was dat je ook daar bij erg zonnig weer, 2/3 stop moest onderbelichten.hoorn666 schreef: ..................................................................de belichting gaat op zich goed zolang je standaard 1/2 - 1 stopje onderbelicht.
Naar mijn weten kennen veel Nikon camera's dat verschijnsel.
Mijn huidige D7000 heb ik ook regelmatig(met name bij fel zonlicht) op wat onderbelicht staan.
De foto (RAW) is dan beter te corrigeren dan wanneer hij iets overbelicht zou zijn.
Overigens ben ik meer dan tevreden met mijn D7000 en heb veel plezier met de extra mogelijkheden t.o.v. de D90.
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Hano schreef: Na diverse berichten op dit forum te hebben doorgelezen en een boek van de D7000 te hebben geworsteld, ben ik toch wel geschrokken van de complexiteit en belichtingsproblemen op dit forum met de D7000. Terwijl de camera toch behoorlijk aan de prijs is.
Hoi Hano,
Belichtingsproblemen herken ik absoluut niet met mijn D7000.
Het enige probleem dat ik heb is dat de AF niet consequent is en er dus onscherpe foto's bij zitten en daar baal ik van. Ik werk dus vanuit dit probleem nagenoeg alleen nog maar met een enkelpunt en dat kan gezien de mogelijkheden met deze camera niet de bedoeling zijn. Dat heeft de ontwikkelingsafdelking van Nikon vast niet zo bedacht. Nu heb ik vorige week eerst, om zaken uit te gaan sluiten, mijn lenzen en body laten calibreren. En daar kwam het probleem van zowel front- als backfocus naar voren. Bij 2 van de 3 objectieven Dus na deze bevinding moet ik de stelligheid van mijn oordeel m.b.t. de AF nu enigzins afvlakken en weer foto's gaan maken om te kunnen beoordelen of dit probleem van onscherpte nu weg is. Helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om dit te doen.
Goed neemt niet weg dat er bij de lens/body met een afwijking toch wel goede foto's tussen zaten. Dat zou dan ook niet zo moeten kunnen.
Maar zoals geschreven ik moet nu eerst weer foto's gaan maken om te oordelen wat de stand van zaken nu na calibratie is.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi,
Ik denk wel dat je de D90 iets gebruikers vriendelijk kan noemen, al is de D7000 niet echt ermee te vergelijken. Erz zijn op de D7000 toch wel grote verschillen. Denk aan schieten met hoge ISO ,2 kaartslots (wat super fijn is), 6pps enz enz. maargoed. het af syteem zou blijkbaar iets beter kunnen. Ik heb hier geen last van omdat ik altijd standaard enkelpunts focus gebruik.
Ik zou zeker als als nieuweling in de DSLR de D90 kiezen. is een mooie camera en de bediening is overzichtelijk. Denk dat je van de D7000 als nieuweling wel even duizelig word van de instelmogelijkheden en de knopjes.
De 16-85 is een hele fijne lens. Alleen niet lichtsterk. maar wel weer met vr. Heb hem met veel plezier gebruikt. de 16 mm best wat vertekening maar ok. op 18mm vind ik hem wel goed worden. De lens heb ik later ingeruild voor de 17-55 f2.8 voor zijn lichtsterkte. Met het pola filter zou ik uitkijken. Met fotoshop kom je een heel eind zonder filter hoor.
De 105 vr is zeker een mooie maro/portret lens maar erg duur.
Kan ook kiezen voor een 50 mm 1.8 of 1.4 met een setje/ of enkele tussenring(en) voor de macro.of een omkeerring. Weet niet hoevaak je macro's wil maken? als je het niet zo vaak doet is dat een prima, en goedkope oplossing.
Succes met de keuze.
Ik denk wel dat je de D90 iets gebruikers vriendelijk kan noemen, al is de D7000 niet echt ermee te vergelijken. Erz zijn op de D7000 toch wel grote verschillen. Denk aan schieten met hoge ISO ,2 kaartslots (wat super fijn is), 6pps enz enz. maargoed. het af syteem zou blijkbaar iets beter kunnen. Ik heb hier geen last van omdat ik altijd standaard enkelpunts focus gebruik.
Ik zou zeker als als nieuweling in de DSLR de D90 kiezen. is een mooie camera en de bediening is overzichtelijk. Denk dat je van de D7000 als nieuweling wel even duizelig word van de instelmogelijkheden en de knopjes.
De 16-85 is een hele fijne lens. Alleen niet lichtsterk. maar wel weer met vr. Heb hem met veel plezier gebruikt. de 16 mm best wat vertekening maar ok. op 18mm vind ik hem wel goed worden. De lens heb ik later ingeruild voor de 17-55 f2.8 voor zijn lichtsterkte. Met het pola filter zou ik uitkijken. Met fotoshop kom je een heel eind zonder filter hoor.
De 105 vr is zeker een mooie maro/portret lens maar erg duur.
Kan ook kiezen voor een 50 mm 1.8 of 1.4 met een setje/ of enkele tussenring(en) voor de macro.of een omkeerring. Weet niet hoevaak je macro's wil maken? als je het niet zo vaak doet is dat een prima, en goedkope oplossing.
Succes met de keuze.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Uiteindelijk komt een D90 en een D7000 op hetzelfde neer. Die paar extra menu-items en wat meer focuspuntjes veranderen niets wezenlijks; het fotograferen is niet echt anders.
Ik kan niet echt meepraten over de D7000 omdat ik er geen heb (en nooit een heb gehad), maar ik zou 'm zonder meer adviseren als je dan nog genoeg geld over hebt voor goede objectieven. Of als je veel met minder licht moet of wilt werken.
Beide zijn prima camera's in ieder geval. Dat van die focusproblemen die veel mensen schijnen te ondervinden. Het blijft een vaag verhaal.
Ik kan niet echt meepraten over de D7000 omdat ik er geen heb (en nooit een heb gehad), maar ik zou 'm zonder meer adviseren als je dan nog genoeg geld over hebt voor goede objectieven. Of als je veel met minder licht moet of wilt werken.
Beide zijn prima camera's in ieder geval. Dat van die focusproblemen die veel mensen schijnen te ondervinden. Het blijft een vaag verhaal.
-
- Forumlid
Laat dit nu net het enige zijn waar photoshop niet veel mee kan. Als je reflecties in water/ruiten etc hebt kun je die later niet meer oplossen.plincky schreef:
Met het pola filter zou ik uitkijken. Met fotoshop kom je een heel eind zonder filter hoor.
D750, J5, D850
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
ok in kleur dan. Maar veel kan je oplossen in ps. ook schitteringen en reflecies. je moet alleen wel handig zijn.
@Patrick

@Patrick
Sorry hoor maar dan zijn bijna alle huidige nikon camera's hetzelfde. ze hebben immers allemaal hetzelde menu. de een uitgebreider dan de ander.Patrick schreef:Uiteindelijk komt een D90 en een D7000 op hetzelfde neer. Die paar extra menu-items en wat meer focuspuntjes veranderen niets wezenlijks; het fotograferen is niet echt anders.