Welke kop op een 055XPROB of 190XPROB?

Discussies over statieven
Nick

Welke kop op een 055XPROB of 190XPROB?

Bericht door Nick » do sep 29 2011 12:36 am

Ha beste mede Nikon gebruikers!

Na een tijd het forum bekeken te hebben bij deze mijn eerste post. Helaas besef ik maar al te goed dat
dit voor velen van jullie het zoveelste topic lijkt met daarin de vraag welk product ik zou moeten
aanschaffen maar ik heb echt lang gezocht en kon geen goed of sluitend antwoord vinden.

Ik ben namelijk op zoek naar een goed en degelijk statief voor het gebruik van een D5100 met een
70-300 lens (voornamelijk gekocht voor vogels) maar ook een 105 micro lens (voor kleinere beestjes
en planten maar ik ben van plan om later ook wat productfotografie hiermee te doen, voor zover überhaupt
mogelijk met deze lens - dat zien we echter dan wel weer). Nu moet ik bekennen dat ik een beginnende
DSLR enthousiast ben maar van wat ik begreep is het niet handig om te bezuinigen op een statief daar je er
praktisch de rest van je leven mee zou kunnen doen.

Voornamelijk vanwege bovenstaande ben ik enigszins bevooroordeeld wat betreft statief. Gezien mijn lengte
van 1.75m lijkt mij een Manfrotto 190XPROB ideaal maar ik twijfel nog wel licht of een Manfrotto 055XPROB
niet handiger is, maar ik denk het niet vanwege de grootte aangezien ik hem ook mee naar buiten wil nemen.

Als ik het goed begrijp door het lezen van o.a. dit forum zijn statieven niet zo zeer gekoppeld aan een
fotografische discipline maar de kop daarentegen wel wat meer (correct me if I'm wrong).
Mij lijkt een balhoofd het meest veelzijdig en dus ook in mijn situatie maar wellicht maak ik een denkfout.
Maar ja... welk balhoofd dan, als een balhoofd al handig is?
Tevens verneem ik natuurlijk graag of een ander statief niet veel beter zou zijn.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welke kop op een 055XPROB of 190XPROB?

Bericht door Roelof » do sep 29 2011 1:40 am

Dag Nick,

Welkom op het forum.
Je vat de voordelen van de 190 boven de 055 netjes met 'makkelijker mee te nemen'.
Ingeklapt 7 cm korter en 600 gram lichter is belangrijk als je het ding in je bagage in het vliegtuig mee wilt nemen, anders niet echt.
Dat het statief even hoog komt als jezelf is een voordeel, vooral met die zwenkbare middenkolom van de statieven die je noemt.
Mijn advies zou de 055xprob zijn, met deze kop: http://www.manfrotto.com/product/8374.3 ... ect_System dat is een leuke kop niet overdreven zwaar, maar ook niet te licht.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » do sep 29 2011 7:18 pm

Ik zou bij de 190 gaan voor de 496RC2. Die is net iets steviger.

Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr

Nick

Bericht door Nick » do sep 29 2011 11:51 pm

Hi Roelof en Jasper,

Dank voor jullie reactie. Als ik het goed begrijp is de 190XPROB meer bedoeld voor het echte reiswerk; iets dat ik niet
echt bewust van plan ben om te gaan doen. De 055XPROB is daarmee dus misschien wel een betere keuze.

Klopt het echt dat de 496RC2 steviger is Jasper? Hij is nl. wel de helft zo zwaar en kan 2kg minder aan dan de
488RC4? Toch denk ik dat dit hem wel gaat worden, juist vanwege zijn gewicht maar vooral vanwege de RC2 Quick
Release plaat. Die is een stuk kleiner dan het RC4 plaatje volgens mij, wat mij handiger lijkt bij het uit de hand schieten
als het RC2 plaatje er zowat permanent onder zit.

Resumé: een 055XPROB i.c.m. een 496RC2 lijkt mij de oplossing. Geeft dit nog enige nadelen voor het gebruik van
macro en tele-fotografie?

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » vr sep 30 2011 12:59 am

Na nog een keer vergeleken te hebben denk ik idd niet dat hij sterker is.
Ik heb hem zelf ook vanwege de RC2 plaat.

Voor D7000+grip is de combi 190+496 voor mij perfect en zeker niet te licht.
Voor D5000 dan zeker niet lijkt me. :lol:

De 055 is iets steviger, zwaarder, maar vooral hoger dan de 190. Voor reiswerk is ook de 190 aan de zware en grote kant.
Ik gebruik zelden de midden kolom om de hoogte in te gaan, omdat je dan een hoop stabiliteit gaat missen.

Wbtr macro is het bij deze statieven fijn dat je de midden kolom 90 deg kunt kantelen en de poten ver uiteen kunt zetten.
Je kunt dan prima bij de grond fotograferen.

Jasper
Groeten, Jasper.
Flickr

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » vr sep 30 2011 9:17 am

Ik heb zelf de 055XPROB met een 488RC4 voor mijn D7000. Heb bewust voor de groote quick release plaat gekozen omdat die net even wat steviger op het statief zit. Het is soms wel wat sjouwen want het weegt wel wat (3,3 kilo volgens de weegschaal), maar combinatie is wel lekker stevig en een plezier om te gebruiken.

Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr sep 30 2011 12:12 pm

Ik zou een 498RC2 of 498RC4 nemen. Die is nog steviger, heeft wel de 8kg. draaggewicht en is maar ietsje duurder (scheelde 1 a 2 tientjes meen ik). Dan koop je op de groei. Dat is overigens de opvolger van de 48x serie. Ik heb ze beide gehad en ja de 49x serie is beter dan zijn voorgangers (zelfde draagkracht op papier maar is in mijn beleving iets stabieler en staat beter stil (minder verloop bij het aandraaien zo je wilt).

Als je kunt wachten zijn de nieuwe magnesium koppen voor de 055 serie misschien iets (niet te verwarren met de 054/057 serie of zoiets die sinds kort al te koop is). Die zijn weer wat duurder maar lichter en kunnen 12 kg. dragen. Die staan al op de site en ik denk dat ze binnenkort in de winkel zullen komen.

Tenslotte voor macro-gebruik; Mogelijk wil je op termijn daarvoor een macrorail gebruiken. Nu is dat niet mijn expertise, maar misschien even zinnig om te kijken wat voor macrorails er zijn en of ze samen kunnen werken met die koppen, misschien beinvloed dat je keuze nog. Let er ook even op of je de koppelplaat eventueel kunt verwisselen (met de RC4 kan dat, met de RC2 weet ik het niet en met een ander type kan het niet). Ik heb tegenwoordig nl. een RRS Arca-Swiss compatible plaat op mijn 498 zitten, dat is duur maar geeft meer opties. Op termijn zal er ook nog wel een RRS balhoofd komen maar die dingen zijn godvergeten duur (maar dan heb je ook wat).
Spul waarmee je foto's maakt...

Nick

Bericht door Nick » za okt 01 2011 1:36 am

Inderdaad Patrick, dat dacht ik dus ook! De middenkolom gebruiken voor hoogte is niet nodig bij de 055
maar wel bij de 190 dus zodoende dat ik toch om ben naar de 055. Zeker ook omdat ik niet echt 'reis' en
gewicht dus niet heel belangrijk is. Ook al neem je een lichter statief sneller mee in de praktijk kan ik me
indenken.

Wat betreft de RC4 kop begrijp ik dat deze dankzij z'n afmeting wel stabieler is maar is het niet een beetje te
groot voor op je body Marc? Dat is nl. waarom ik toch nog steeds RC2 overweeg. Ik vind het lastig beoordelen
zo op foto's of films. Kan je een foto maken van hoe het eruit ziet op je D7000?

De tip van de 498RC2 is een hele bruikbare Rene, zeker omdat het pannen hier soepeler/makkelijker mee
lijkt te gaan voor zover ik begrijp uit reviews hoewel ik niet verwacht dit op korte termijn te zullen gebruiken is
het fijn te weten dat het er is voor de toekomst.
De magnesium versie ziet er ook veelbelovend uit, zeker wat betreft materiaalkeuze maar ook vanwege het
nieuwere Q2 system vs. RC2. Alleen ja, alleen is 12kg totaal niet relevant voor mijn situatie op dit moment...

Verder is een macrorail inderdaad iets waar ik later nog naar zal kijken maar dat is, zoals je zelf ook aangeeft,
echt iets voor op termijn. Te duur en ik gebruik het nu nog te weinig.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring op gebied van RC2 vs RC4!

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » za okt 01 2011 9:22 am

Even tussendoor: 055XPROB vandaag en morgen voor 149 euro bij Kamera Express op Zoom.in

En dat is goedkoop!!

Groeten,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Ramon

Bericht door Ramon » za okt 01 2011 11:28 pm

Dat is inderdaad een mooie prijs. Alleen zetten ze erbij dat ie normaal €249 kost, terwijl ie bij cameraland €169 is. Of zie ik het verkeerd en is dat een hele andere?

Groet,
Ramon

Nick

Bericht door Nick » di okt 11 2011 11:00 pm

Het is uiteindelijk een 055CXPRO3 geworden met een 498RC2, dank allen!

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » di okt 11 2011 11:04 pm

Das een mooi ding.
Die 'C' er in maakt hem wel wat duur 8)

Veel plezier er mee!
Groeten, Jasper.
Flickr

Nick

Bericht door Nick » di okt 11 2011 11:07 pm

Maar wel licht :D Ik heb ze beiden vast gehouden en ik ben erg blij met de investering!
Oja: De C had ik normaliter ook nooit gekozen vanwege enkel het gewicht maar niet alleen is hij nu een stuk stugger dan zijn alu broertje, ook koop ik het statief met de intentie er nog heeeeeeel lang gebruik van te kunnen maken.

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » di okt 11 2011 11:10 pm

dat kan ik me voorstellen.
Die D5100 zal er wel blozend op zitten :D :D
Groeten, Jasper.
Flickr

Hagrid

Bericht door Hagrid » ma okt 17 2011 11:32 am

Zo'n balhoofd kop, en met name de 498RC2, is dat gedempt, of loop je het risico dat de camera omklapt bij het lossen?

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”