A-dep in d7000
A-dep in d7000
Weet iemand of de nikon D7000 ook de A-dep optie heeft zoals dat de canon dat heeft.
Dat is een optie om zoveel mogelijke diepte scherpte te krijgen in een foto.
Dat is een optie om zoveel mogelijke diepte scherpte te krijgen in een foto.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: A-dep in d7000
A-dep
In ieder geval van-voor Nikon nooit van gehoord.
Wie wel, ik wacht met Frans af.
Even googlen.
Wel weer een aardig verhaal van Canon.
Zo hebben ze voor hun Powershot-serie ook CHDK.
O.a. om daar mee stackserie's te kunnen maken.
En het werkt verbazend goed.
Ik zie het commentaar al aankomen, maar Canon blijft wel ontwikkelen en vernieuwen.
Na verloop van tijd komt Nikon ook met iets dergelijks.
Vaak wat beter doordacht, vaak hé
Nog even en we regelen van alles via menuinstellingen. :mrgreen:

In ieder geval van-voor Nikon nooit van gehoord.
Wie wel, ik wacht met Frans af.
Even googlen.
Wel weer een aardig verhaal van Canon.
Zo hebben ze voor hun Powershot-serie ook CHDK.
O.a. om daar mee stackserie's te kunnen maken.
En het werkt verbazend goed.
Ik zie het commentaar al aankomen, maar Canon blijft wel ontwikkelen en vernieuwen.
Na verloop van tijd komt Nikon ook met iets dergelijks.
Vaak wat beter doordacht, vaak hé

Nog even en we regelen van alles via menuinstellingen. :mrgreen:
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gewoon zorgen dat je een hoge diafragmawaarde gebruikt. Dan krijg je dat toch gewoon vanzelf.
Ik zou daar eventueel de stand S voor "misbruiken". Je stelt een minimale sluitertijd in die je wilt halen en de camera berekent wel voor je welk diafragma daarbij hoort. Vast niet helemaal wat Canon daarmee in de camera doet, maar goed genoeg lijkt mij.
Sowieso heb je in feite niets meer nodig dan A, S en M wat mij betreft. De puristen zullen wellicht zelfs roepen dat alles buiten M niet belangrijk is, maar dat vind ik een stap (of 2) te ver gaan. De pro-bodies van Nikon hebben ook niet voor niets slechts de standen SPAM, en niets meer.
Ik zou daar eventueel de stand S voor "misbruiken". Je stelt een minimale sluitertijd in die je wilt halen en de camera berekent wel voor je welk diafragma daarbij hoort. Vast niet helemaal wat Canon daarmee in de camera doet, maar goed genoeg lijkt mij.
Sowieso heb je in feite niets meer nodig dan A, S en M wat mij betreft. De puristen zullen wellicht zelfs roepen dat alles buiten M niet belangrijk is, maar dat vind ik een stap (of 2) te ver gaan. De pro-bodies van Nikon hebben ook niet voor niets slechts de standen SPAM, en niets meer.
Leuk opstapje naar een artikel in de Focus van September van Johan Elzenga, de scherptediepte is een illusie en een rekenkundig iets wat van veel factoren afhankelijk is, hij noemt het dieptescherpte omdat de lading meer dekt. Nikon rekent ook de Depth of field uit bij scherpstellen en zal daar dus ook wel wat mee kunnen zoals Canon dat dan ook doet. Zou een handig hulpmiddel zijn voor mensen die daar bewust mee bezig zijn.
Ik doe er niet zo veel mee, maar ik vond het een interessant artikel en kan me voorstellen dat ik er toch op ga letten nu.
Ik doe er niet zo veel mee, maar ik vond het een interessant artikel en kan me voorstellen dat ik er toch op ga letten nu.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik kies natuurlijk niet zomaar voor S.Zelfontspanner schreef:Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.Patrick schreef:Gewoon zorgen dat je een hoge diafragmawaarde gebruikt. Dan krijg je dat toch gewoon vanzelf.
Ik zou daar eventueel de stand S voor "misbruiken"....
Als je perse een (hoge) diafragmawaarde wilt gebruiken lijkt me daar de A-stand voor.

In de praktijk werk ik zelf vrijwel altijd met stand A en houd ik de sluitertijden zelf in de gaten. Maar dan is het toch wat anders dan hier wordt voorgesteld.
Ben erachter dat de Nikon camera's ook wel zon instelling hebben die zit bij de D7000 aan de voorkant van de camera net onder de lens is dacht ik zo uit mijn hoofd de fv knop als je die indruk dan zie je in je scherm hoeveel diepte scherpte je met de gekozen instelling krijgt.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dat je de DOF preview knop bedoelt (NL naam weet ik even niet). Maar dat lijkt me toch iets anders dan wat A-DEP van Canon doet als ik het zo lees:frans 1966 schreef:Ben erachter dat de Nikon camera's ook wel zon instelling hebben die zit bij de D7000 aan de voorkant van de camera net onder de lens is dacht ik zo uit mijn hoofd de fv knop als je die indruk dan zie je in je scherm hoeveel diepte scherpte je met de gekozen instelling krijgt.
-----------------------------------------------------
A-DEP = Auto depth of field.
All the focus squares are used to find the nearest and farthest objects in your viewfinder. The camera then calculates the best setting to give you the ideal depth of field
----------------------------------------------------
Spul waarmee je foto's maakt...
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dit is dus wat we deden met de gekleurde streepjes op de AI-Nikkors (groen, rood, geel, blauw voor diafragma 4, 8, 11 en 16 op een 50/1.4). Je probeerde je diafragma zo te kiezen dat de afstand tot je dichtste bij en verste af zijnde object tussen de streepjes viel.ReneG schreef:
-----------------------------------------------------
A-DEP = Auto depth of field.
All the focus squares are used to find the nearest and farthest objects in your viewfinder. The camera then calculates the best setting to give you the ideal depth of field
----------------------------------------------------
Gecombineerd met de schaal op de scherpstelring hield je zo ook rekening ermee dat er meer scherpte achter het scherpstelvlak ligt dan ervoor. Ik zie bijv. op die 50 mm dat bij instelling op 10 m en f/8,, alles scherp is van oneindig tot 5 m.
(DOFmaster geeft aan 223 tot 5,11 m voor een D700 bij 50 mm en f/8, dat komt goed overeen en de AI-lens was gemaakt voor analoge film).
Dit alles is natuurlijk ook te automatiseren. Het is op zich een verbetering t.o.v. wat meestal gebeurt nl. scherpstellen op iets wat ongeveer in het midden van de range ligt. Het staat me bij dat dit zelfs al eens in een ander draadje aan de orde gekomen is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Scherptedieptevoorbeschouwingsindrukschakelaar.ReneG schreef: Ik denk dat je de DOF preview knop bedoelt (NL naam weet ik even niet).
- Frank Roelofs
- Forumlid
Volgens mij heeft Canon die functie allang. Je meet eerst het dichtste bij onderwerp en daarna het verst weg onderwerp. De camera bepaalt aan de hand daarvan het diafragma wat nodig om die beide onderwerpen binnen de scherpte te laten vallen.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
kijk eens op: http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false; daar kun je alle afstanden, brandpunten en diafragma's instellen.
Succes, Hans
Succes, Hans
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Drie keer woordwaarde. :mrgreen:flitslicht schreef:Scherptedieptevoorbeschouwingsindrukschakelaar.ReneG schreef: Ik denk dat je de DOF preview knop bedoelt (NL naam weet ik even niet).
Spul waarmee je foto's maakt...
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Officieel Scherptedieptevoorbeeldknop ; ook niet slecht voor de woordwaarde .......flitslicht schreef:Scherptedieptevoorbeschouwingsindrukschakelaar.ReneG schreef: Ik denk dat je de DOF preview knop bedoelt (NL naam weet ik even niet).
Jur
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
A-DEP bij Canon houdt in dat je richt op een 1e punt, knop half indrukken, dus focussen. Daarna hetzelfde op een 2e punt, idem. Daarna op een 3e punt ertussenin en de foto maken. De camera zorgt ervoor dat alles tussen 1 en 2 scherp is.
Dat dit ten koste van de sluitertijd kan gaan, is duidelijk.
Zo'n soort functie heb ik nog niet gevonden op mijn Nikon D7000. Als je het diafragma sluit, kan je alleen maar visueel controleren wat scherp wordt, ook handig overigens.
Ik heb jaren een Canon gehad (analoog) en gebruikte deze functie heel af en toe.
Dat dit ten koste van de sluitertijd kan gaan, is duidelijk.
Zo'n soort functie heb ik nog niet gevonden op mijn Nikon D7000. Als je het diafragma sluit, kan je alleen maar visueel controleren wat scherp wordt, ook handig overigens.
Ik heb jaren een Canon gehad (analoog) en gebruikte deze functie heel af en toe.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra