Beeldsensor reiniging aan/uit

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Beeldsensor reiniging aan/uit

Bericht door Marwo » do okt 06 2011 4:24 pm

Hallo,

Ik zat vanmiddag mijn camera's en toebehoren eens te poetsen.
Met de blaasbalg, van binnen en buiten stofvrij te blazen.. enz.

Daarnaast liet ik de camera's een beeldsensor reiniging uitvoeren.
Nu zag ik tot mijn verbazing, dat ik de D90 op reiniging, "aan/uit met starten", heb staan.
Dit betekend dus als ik de camera 20x per dag aan/uit zet, het filter ook 20x trilt.. :o
Kan dit kwaad, het lijkt mij dat dit toch overmatige slijtage geeft?

In mijn andere camera staat de beeldsensor reiniging standaard op uit.
Die had van de week een stofje waardoor ik dacht: "laat ik de boel eens even schoonmaken". :wink:

Hoe staat de functie vanaf fabriek? en nee, ik gaat 'm niet resetten.. :P
in mijn DoKa zie ik niets...

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Beeldsensor reiniging aan/uit

Bericht door Giso » do okt 06 2011 5:17 pm

Ten eerste denk ik niet dat het veel kwaad kan. Ik had bij mijn oude camera (D90), en ook bij mijn nieuwe (D7000) de sensorreiniging op automatisch reinigen bij aan en uitzetten.
Het is maar een fractie van een seconde en ik heb liever dat het een keertje te vaak als te weinig gebeurt. Verder heb ik nog nooit gehoord dat een camera is gesmurft door de functie.

Voor wat betreft de standaard instellingen. Volgens mij staat er een lijst met standaard instellingen in de manual van de camera. Ik weet alleen niet zo uit mijn hoofd of hier alle instellingen instaan.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do okt 06 2011 5:20 pm

Volgens pag 245 van de (digitale) handleiding van de D90 staat hij standaard op reinigen bij aan- en uitzetten. Bij de D300 staat hij daarentegen standaard uit, dus ga er maar vanuit dat het geen van beide kwaad kan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » do okt 06 2011 6:08 pm

Dank jullie wel, ik had de handleiding (boekjes) er wel al bij getrokken maar daar vond ik het niet. Ondanks dat ik pas een leesbrilletje heb gekocht.. :egeek: :wink:
Roelof schreef:de D90 staat standaard op reinigen bij aan- en uitzetten. de D300 staat daarentegen standaard uit.
Mijn andere camera is inderdaad een D300s. Ik ging al aan mijzelf twijfelen, kon mij niet herinneren dat ik de functie ooit aan of uit had gezet... :roll:
Ik heb nu die van de D90 ook uit gezet. Lijkt mij ook niet nodig omdat ik die camera minder vaak van lens wissel..

Zie nu, in de D90 handleiding dat er inderdaad, met kleine letters, 'standaard' onder de optie staat. :egeek:
Bij de D300s staat er niets vermeld... hmmm, gelukkig heb ik jullie als back-up..... :D
in mijn DoKa zie ik niets...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”