Scherpstelstand op Sigma 10-20mm

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
rakuik

Bericht door rakuik » vr okt 07 2011 9:14 pm

Hallo,

Vandaag heb ik de Sigma 10-20mm F4-5,6 EX DC HSM gekocht en ik er erg blij mee.
Op 10mm kan ik bv. de hele woonkamer op de foto zetten. Ik weet zeker dat ik een goede keuze
heb gemaakt.

Maar ik heb wel even 2 vraagjes : Het valt me op dat er bij de Canon versie een keuzeknop op zit
voor de scherpstelstand AF of M. Bij mijn Nikon versie zit die er niet op.

Dit staat ook wel in de beschrijving, maar weet iemand waarom dit is ?

En verder viel het mij op dat ik geen voorlensdop van Sigma erbij heb, alleen eentje van Soligor,
het merk van de UV fIlter die ik erbij genomen heb en er opgezet is door de winkelier.

Een voorlensdop van Sigma moet er toch bijzitten ?

Ik zal sowieso even contact opnemen met de winkelier, omdat ook de zonnekap ontbreekt in het pakket.

Alvast hartelijk voor de antwoorden op mijn 2 vragen.

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Scherpstelstand op Sigma 10-20mm

Bericht door hoorn666 » vr okt 07 2011 9:17 pm

Wellicht heeft je leverancier die het filter heeft geplaatst een correct filter gebruikt, een slim versie. Een normaal filter vignetteert te veel.
Op deze versie past de originele dop niet meer. Als ik op m.ijn 10-24 Nikkor een polaroid gebruik kan ik ook de orginele dop niet plaatsen, wel de dop die bij het filter zit.
Ze hadden hem er wel bij moeten doen naar mijn mening
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » vr okt 07 2011 9:20 pm

Ik ken deze groothoek niet maar op supergroothoeklenzen moet een filter met een heeeeel dun metalen montuur.
Daar past geen gewone zonnekap en geen gewone lensdop op.
Ik heb zelf geen filters op mijn 10,5 mm en 11-16 mm genomen om die reden, en omdat ik vermoed dat je het filter toch mogelijk waarneemt door iets meer vignet.
Mijn persoonlijk advies, waar vast niet iedereen het mee eens is: filter terugbrengen en de originele zonnekap en lensdop terughalen.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 07 2011 10:12 pm

John'47 schreef:Ik ken deze groothoek niet.....
.....filter terugbrengen en de originele zonnekap en lensdop terughalen.
Dan is het beter om niet te speculeren over de dikte van een filter of dat wel of niet geschikt zou zijn, en het advies te geven een filter bij voorbaat terug te brengen.

De doorsnede van een Sigma 10-20mm lens is zeer ruim bemeten, 77mm filter inschroef tegenover de circa 45mm doorsnede van het voorste lensdeel.
Er zit zoveel overmaat aan vrije ruimte naast het glas, dat waarschijnlijk geen enkel filter enig probleem zal zijn, type slim of niet slim.
De originele zonnekap zit nog verder om de buitenste doorsnede van de lens heen als bajonet, past wellicht zelfs gewoon op de lens met opgeschroefd filter, indien de filterrand als materiaal niet te "breed" in doorsnede is (niet meer dan pakweg 80mm doorsnede). De zonnekap steekt dan niet eens verder naar voren met opgeschroefd filter, dus vignetteert daarbij dan ook niet.
Het is me een raadsel waarom de originele Sigma zonnekap en lensdop er niet bij zitten. Misschien een door een ander teruggebrachte lens?
Ik zou dat niet accepteren.

Geen schakelaar voor AF en M, is alleen maar handig. Er zit een soort "slipkoppeling" in de afstandsring.
Je kunt de AF na automatische scherpstelling (in de S stand) meteen handmatig overrulen, als je dat zou willen.
Er zijn meerdere AF-S lenzen die zo werken. (HSM voor Sigma).
Vriendelijke groet, Léon Obers

rakuik

Bericht door rakuik » vr okt 07 2011 10:54 pm

=[Léon Obers]
Het is me een raadsel waarom de originele Sigma zonnekap en lensdop er niet bij zitten. Misschien een door een ander teruggebrachte lens?
Ik zou dat niet accepteren.
Daar zit ik nu ook zelf aan te denken, of de winkelier is het vergeten mee te geven, omdat hij het filter er direct
voor me heeft opgezet en daarbij misschien de gewone lensdop vergeten is mee te geven.
Maar ik zal eens contact opnemen, om de originele lensdop en zonnekap te vragen.

Iedereen bedankt voor de reacties tot dus ver.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr okt 07 2011 11:06 pm

Wanneer ik bij een willekeurige winkel kijk dan geven zij aan dat de volgende delen in de doos meegeleverd worden t.w.:
- Zachte tas
- Zonnekap
- Voorlensdop
- Achterlensdop
- Afkomstig van Sigma
- 3 jaar garantie
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » za okt 08 2011 7:30 am

@ Leon

Grappig dat je mij afraadt te speculeren terwijl je in dezelfde post ook van een vooronderstelling uitgaat.

Het zou je sieren iets soepeler in je reacties te zijn.

En verder ben ik het eens met jouw post!

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za okt 08 2011 7:37 am

Waar veronderstel ik dan iets waarop ik een advies geef om iets "rigoreus" (bijv. inleveren van een filter) te doen of te laten?
Ik heb die lens zelf.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » za okt 08 2011 10:00 am

Hallo

Ik ben ook inbezit van dit objectief :wink:
Maar ik heb wel even 2 vraagjes : Het valt me op dat er bij de Canon versie een keuzeknop op zit
voor de scherpstelstand AF of M. Bij mijn Nikon versie zit die er niet op.

Dit staat ook wel in de beschrijving, maar weet iemand waarom dit is ?
Bij mij zit er ook geen schakelaar op en mis hem niet. kan hem op de camera op M zetten.
En verder viel het mij op dat ik geen voorlensdop van Sigma erbij heb, alleen eentje van Soligor,
het merk van de UV fIlter die ik erbij genomen heb en er opgezet is door de winkelier.

Een voorlensdop van Sigma moet er toch bijzitten ?
Ik heb er een dunne UV-filter erop gezet, omdat het frontglas erg close ligt. Dit met de zonnenkap.
En dat je geen donkere hoekjes zit.
Verder heb ik een andere lensdop besteld 77mm van Nikon.
Deze zit wat strakker op het filter t.o.v. de originele Sigma :wink: En die van Sigma komt er niet meer op.

Groet Kroontje

ps: Fijn objectief..ook in de natuur

rakuik

Bericht door rakuik » za okt 08 2011 10:26 am

@ Kroontje

Bedankt voor je reactie. Ik ga de schuifknop voor scherpstelling inderdaad ook niet missen, want op de
camera kun je dat goed bedienen.

Wat betreft de lensdop, een originele Nikon lensdop van 77mm past er dus gewoon op op een uv filter van
Soligor ? Die van Soligor vind ik er niet zo mooi op passen. Ik wacht even de reactie af van de winkelier
en anders zit ik misschien wel te denken aan een Nikon lensdop, die zijn in ieder geval van goede kwaliteit.

Waar koop je die en hoeveel kost het ongeveer ?

Groet,

Roelof

p.s. En ik heb het objectief inderdaad gekocht voor de natuur

Kroontje

Bericht door Kroontje » za okt 08 2011 10:33 am

Hallo

Ik heb de mijn hiervandaan.
http://www.arendhandelsonderneming.nl/i ... 53&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Kroontje

rakuik

Bericht door rakuik » za okt 08 2011 1:49 pm

Bedankt voor de link, Kroontje !

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”