Beste lezers,
Mijn Nikon D90 doet een beetje vreemd. Ineens overbelicht hij alle foto's. De sluitertijd lijkt langer te zijn dan nodig is. Heel gek.
De camera staat gewoon in de A-stand. Ook als ik de ISO-waarde laag zet en het diafragma hoog, belicht hij over.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Misschien iets in de lens of in de camera wat kapot is?
Ik heb mijn camera afgelopen weekend meegenomen naar een weekend weg en daar is hij door verschillende mensen gebruikt. Ik weet dus niet precies wat er mee gebeurd is, misschien heeft iemand hem wel laten vallen en dat niet durven zeggen.
Ik hoop dat iemand van jullie een gouden tip heeft.
Groetjes,
Laurie Karine
Plotselinge overbelichting D90
Re: Plotselinge overbelichting D90
Heeft er iemand wellicht aan de belichtingscompensatie gezeten? Wat ook kan is dat iemand aan de lichtmetingsmodus heeft gezeten (matrix, centrumgericht of spotmeting), al denk ik dat dit minder aannemelijk is omdat dan niet alle foto's overbelicht zullen zijn.
DANK dank. Het was inderdaad de belichtingscompensatie. Die stond op plus veel. Oh, gelukkig zeg. Ik dacht echt even dat hij helemaal kapot was. Dom dat ik daar nog niet naar had gekeken, maar ik raakte er nogal van in paniek.
Nuja, het voorval heeft me in ieder geval iets goeds opgeleverd, namelijk dit forum. Dat kende ik nog niet!
Nuja, het voorval heeft me in ieder geval iets goeds opgeleverd, namelijk dit forum. Dat kende ik nog niet!
- GTJ
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Misschien even de camera resetten! Heb ik ook eens gehad, maar toen was de A stand in de M stand geschoten waardoor de sluitertijd niet overeenkwam met het diafragma!
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Beste Laurie Karine,
Ten eerste welkom op dit forum! we hebben een apart gedeelte om je voor te stellen zodat iedereen weet wie je bent.
Heb je je speciaal ingeschreven hier op het forum om dit te vragen? Het staat toch overal aangegeven (in zoeker en lcd van het toestel) als de belichtingscompensatie aan staat.
Misschien wel verstandig dat als je in de toekomst weer een probleem hebt met de belichting, je alle instellingen die met belichten hebt na te gaan. Mocht je die instellingen en mogelijkheden niet weten van de camera, dan raad ik aan hier een boek over te lezen of een cursus te volgen. (bedoel ik niet vervelend.) Op die mannier kan je misschien meer uit de camera halen dan dat je nu al doet.
Ten eerste welkom op dit forum! we hebben een apart gedeelte om je voor te stellen zodat iedereen weet wie je bent.
Heb je je speciaal ingeschreven hier op het forum om dit te vragen? Het staat toch overal aangegeven (in zoeker en lcd van het toestel) als de belichtingscompensatie aan staat.
Misschien wel verstandig dat als je in de toekomst weer een probleem hebt met de belichting, je alle instellingen die met belichten hebt na te gaan. Mocht je die instellingen en mogelijkheden niet weten van de camera, dan raad ik aan hier een boek over te lezen of een cursus te volgen. (bedoel ik niet vervelend.) Op die mannier kan je misschien meer uit de camera halen dan dat je nu al doet.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
laurie
Geef je camera niet aan iedereen het is geen stuk speel goed .
Je merkt nu zelf dat ze overal aan draaien en ze weten niet wat ze gedaan hebben.
Geef je camera niet aan iedereen het is geen stuk speel goed .
Je merkt nu zelf dat ze overal aan draaien en ze weten niet wat ze gedaan hebben.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Ik was inderdaad speciaal op dit forum gekomen om het te vragen.
Ja, misschien moet ik eens een cursus doen. Maar ik leer ook veel van vrienden die soortgelijke camera's hebben en met wie ik lekker op stap ga om foto's te maken. Misschien leer ik daar wel meer van zelfs. Ik wist ook wel dat de belichtingscompensatie bestond, maar ik had er gewoon even niet aan gedacht. In tijden van stress denk ik niet zo goed meer na.
En meneer van Gastel, inderdaad. Het is misschien niet zo slim om iedereen maar met m'n camera te laten prutsen.
Ja, misschien moet ik eens een cursus doen. Maar ik leer ook veel van vrienden die soortgelijke camera's hebben en met wie ik lekker op stap ga om foto's te maken. Misschien leer ik daar wel meer van zelfs. Ik wist ook wel dat de belichtingscompensatie bestond, maar ik had er gewoon even niet aan gedacht. In tijden van stress denk ik niet zo goed meer na.
En meneer van Gastel, inderdaad. Het is misschien niet zo slim om iedereen maar met m'n camera te laten prutsen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nee dus. b5 kun je aanpassen zonder dat je het ziet. Ik gebruik dit zonder last te hebben van allerlei niet relevante informatie.plincky schreef: Het staat toch overal aangegeven (in zoeker en lcd van het toestel) als de belichtingscompensatie aan staat.
Ik ben het met de anderen geheel eens, ik geef nooit mijn camera uit handen zonder hem/haar in het oog te houden.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut