Macro DOF

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Hagrid

Macro DOF

Bericht door Hagrid » vr okt 14 2011 11:56 am

Een vraagje over macro fotografie en DOF (scherptediepte dus).
Stel ik neem een 50mm, en een 100mm macro lens. Nu wil ik het onderwerp op eenzelfde grote fotograferen, in macro. Bij de 100 kan ik bijvoorbeeld er 25 cm vanaf gaan zitten. Bij de 50mm zal ik dus dichterbij moeten zitten dan de 100mm om dat resultaat te krijgen. Maar hoe zit het dan met de scherptediepte, bij een gelijk diafragma? Een 50mm heeft een grotere DOF, door z'n constructie. echter, bij de 100mm zit je verderaf en dat dat levert ook een groter DOF op. Welke lens geeft dan toch het meeste DOF, of maakt het weinig uit?

Hierbij zijn de waarden/afstanden even theoretisch. Omdat ik beide lenzen niet heb, weet ik ook niet of het in de praktijk ook zo uitvoerbaar is.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Macro DOF

Bericht door gijs sandberg » vr okt 14 2011 12:25 pm

Beste Marc,

Grosso modo hangt de scherptediepte af van de afbeeldingsmaatstaf, niet de brandpuntsafstand.
Oftewel: het maakt niet uit.
Theoretici zullen me wel proberen te corrigeren, maar in grote lijnen komt het daar op neer.

Afgezien daarvan: een langere brandputnafstand geeft, zoals je meldt, een grotere werkafstand en een wat vlakker perspectief, dat kan wenselijk zijn, al was het maar om licht op het onderwerp te krijgen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » vr okt 14 2011 12:49 pm

Klopt, bij 100mm en een afstand van 25cm krijg je een DOF van 0.11cm bij een diagonaal beeld van 7.2cm.
Dit terug rekenend naar 50mm bij gelijk blijvend diagonaal beeld krijg je een afstand van 12.5cm. Hier hoort dan weer een DOF bij van 0.11cm.

Het wordt anders als je de afstand gelijk houd, bij 50mm en een afstand van 25cm krijg je een DOF van 0.61cm

Ik ben bij de berekeningen uitgegaan van een diafragma van f8.0
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

annoh

Bericht door annoh » za okt 15 2011 9:40 am

Los van de DOF, het beeld hangt sterk af van de brandpuntsafstand.
Misschien kan dit artikel je daarbij helpen:

http://www.camerastuffreview.com/nl/tut ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”