Curaçao

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
liesbeth

Curaçao

Bericht door liesbeth » za okt 15 2011 12:31 am

De zuidkust van Curaçao (Coral Estate) op visite bij een vriendin, is niet mijn uitzicht hoor...... Onze camera vorige week gekocht.

Afbeelding
Camera Model: NIKON D3100

Date/Time: 2011:10:12 09:51:55

Resolution: 1023 x 682

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Curaçao

Bericht door Cookie1397 » za okt 15 2011 12:55 am

Leuke foto maar kan me niet voorstellen dat de horizon daar zo scheef loopt.
Nikon Z Z & de maskers

liesbeth

Bericht door liesbeth » za okt 15 2011 1:46 am

uuuhhh ik las van te voren dat je hier je foto's kon plaatsten zonder dat er een oordeel geveld zou worden, en ik moet zeggen dat dit toch wel een beetje zo voelt :frown: .....ik ben nieuw hier en dacht laat ik voor de gezelligheid even een fotootje plaatsen :huh:

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za okt 15 2011 9:03 am

Wil je ook niet horen dat het een geweldige foto is bijvoorbeeld, als ik dat zou vinden ? Of is dat teveel een oordeel ? :roll: Blij met je camera ? (= vraag) :wink:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za okt 15 2011 10:25 am

@Liesbeth

Het is waar dat er normaal niet geoordeeld wordt over foto's op technisch vlak. Maar als er echt grote fouten in zitten dan wordt dat zeker gezegd.
Mensen mogen ook zeker hun mening geven.

En een scheve horizon van een zee of meer kan je inderdaad vroeg of laat commentaar op verwachten want dat is min of meer een doodzonde, en iets wat heel makkelijk zonder technische kennis te voorkomen is.

Verder is het wel een leuke sfeerfoto.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za okt 15 2011 10:41 am

Hoi Liesbeth,

ik begrijp je gevoel wel hoor. Je plaatst je eerste foto en je bent er gewoon trots op. Curacao met zijn heerlijke blauwe zee, geweldig.

Maar die schuine horizon valt iedereen ogenblikkelijk op en dat is echt jammer van die foto.

Ik zou zeggen, bewerk de foto even en plaats opnieuw!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

liesbeth

Bericht door liesbeth » za okt 15 2011 3:24 pm

Zoals met alles 'c'est la tone qui fait la musique' ik weet niet of mijn frans goed is.....

Natuurlijk mag er best iets gezegd worden van een foto, en inderdaad is als je zegt 'geweldig' ook een oordeel :).

Hij had alleen ook kunnen zeggen leuke foto, en een van de dingen die je dus gaat leren op een cursus of door hier rond te lezen is dat een horizon recht hoort te zijn op een foto. Snappen jullie??
Ik heb daar gewoon echt nog nooit van gehoord, zie mijn voorstellen. Nieuwe camera, beginnende fotograaf, ik ga op cursus.
Ik dacht gewoon even netjes te zijn en meteen een foto te plaatsen.
Maar goed ik wil niet over komen als een zeur, want dat is zeker de bedoeling niet, hoop hier nog veel nuttige info op te doen en tzt te delen.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za okt 15 2011 8:24 pm

Positieve reactie ! Je 'tone of voice', om het ook in het buitenlands te schrijven, is nu veel prettiger :)
Door open te staan voor kritiek leer je het meest. En hier wordt 'stiekem' wel een beetje verwacht dat je aandacht aan je foto's besteedt voor je ze presenteert. Als je met dit soort dingen rekening houdt en enthousiast blijft fotograferen en plaatsen en meeleest met de feedback op andere foto's, kun je hier veel leren.
Kortom, leuk dat je het sportief oppakt en je niet laat 'wegjagen' ! Ben benieuwd naar meer uit Curacao en de eerste resultaten met je camera.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » za okt 15 2011 8:25 pm

Mensen behoren hier niet te kritisch te zijn, daar is 'beoordelingen' voor. Maar goedbedoelde tips kan toch altijd. Daar leer je alleen maar van. Er is hier niemand op uit om nieuwkomers onderuit te halen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

liesbeth

Bericht door liesbeth » za okt 15 2011 8:45 pm

Afbeelding

Deze heb ik dezelfde ochtend genomen en is dus 'per ongeluk' beter genomen.

Wel grappig als ik dus mijn foto's terug ga kijken is bij alles de horizon scheef......en waarom is dat eigenlijk zo erg? Of moet ik dan even verder snuffelen op het forum en kom ik daar dan wel achter? Ik zie nu ook wel dat het er veel netter uitziet hoor.

Myriad

Bericht door Myriad » za okt 15 2011 9:06 pm

Liesbeth: ook een leuke vakantiefoto. Doet mij meteen naar windsurfen verlangen. Ben wel een beetje jaloers.
Een handige tip: als je achteraf wilt zien of je horizon goed is, scroll dan in je browser de horizon op de foto tegen de rand van het scherm/window (onder of boven) en je ziet meteen hoe scheef de horizon op de foto staat (ook nr. 2). Want je scherm is wel recht hoor. Het is natuurlijk verstandiger om dat vooraf in een fotobewerkingsprogramma recht te zetten.
Een niet rechte horizon stoort en valt mij meteen op, ook al is het bij wijze van spreke een halve graad.
Nog ter aanvulling: als scheefheid in composities goed functioneel gebruikt wordt (en dan vaak overdreven), afhankelijk van het onderwerp, dan kan het juist het beeld versterken. Anders loopt in dit geval het water uit de zee; dat is niet natuurlijk.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo okt 16 2011 1:23 am

Was niet echt als kritiek bedoelt maar als jezelf echt goed naar de 1ste foto kijk zal je het toch zelf ook raar vinden dat het water bij wijze van spreken rechts uit het scherm loopt. Nu hoef je natuurlijk geen uren achter de pc te zitten om foto's te bewerken. Als je echter foto's in view nx2 laad dan kan je in nog geen 10 seconden de foto rechtzetten en dat is gelijk een veel fraaier gezicht. Kijk maar naar de 2de foto.
P.S hier is bij nikon een handige digitutor voor de D3100 op de Amerikaanse Nikon site http://www.nikondigitutor.com/eng/d3100/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z Z & de maskers

liesbeth

Bericht door liesbeth » zo okt 16 2011 1:44 am

Op die manier had ik dus niet naar de foto gekeken, ik denk dat het vanaf nu wel op zal vallen....
bedankt voor je link, daar ben ik wel even zoet mee.

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » zo okt 16 2011 9:25 am

Mooie vakantie foto's ,heb je ook de brug en de kleurrijke huizen gefotografeerd.?
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

liesbeth

Bericht door liesbeth » zo okt 16 2011 4:34 pm

@Jac, ik woon hier, dus het zijn voor mijn geen vakantiefoto's. Ik was op een workshop bij een vriendin en dit is het zicht uit haar achtertuin.
Omdat ik de camera net gekocht had, had ik hem even meegenomen.
Verder moeten we er nog mee op pad. En natuurlijk ga ik dan met deze camera nog een foto nemen van de Handelskade, de Emmabrug (pontjesbrug) en de Julianabrug........

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”