love

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
fredje

love

Bericht door fredje » zo okt 16 2011 1:25 pm

1
Afbeelding

2
Afbeelding

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: love

Bericht door JacTrum » zo okt 16 2011 7:37 pm

Ik begrijp deze foto's niet zo goed Fredje. Ik vond ze wat scherpte missen en wat overbelicht en dan blijkt uit de exif info dat je ze met 1/20 hebt gemaakt. Kun je er iets meer over vertellen?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

beersy

Bericht door beersy » zo okt 16 2011 8:18 pm

ja zou ik ook wel willen weten, er lijkt me genoeg licht aanwezig, idd ook wel iets overbelicht zoals jac aanhaalt

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo okt 16 2011 9:23 pm

Ondanks de technische onvolkomenheid zoals boven aangehaald, is het idee achter de foto wel goed Fredje ! Wat mij betreft een van je betere met name op de tweede komt het hartje goed uit de verf.

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » zo okt 16 2011 9:31 pm

Wat mij betreft heb je het idee ; love ; goed omgezet en gezien.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Loeky

Bericht door Loeky » zo okt 16 2011 9:37 pm

Deze foto leent zich goed tot het maken van een zw-exemplaar. Al zal de foto nog steeds onscherp blijven.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo okt 16 2011 10:29 pm

Even te aanvuling op bovenstaand commentaar, niet als kritiek maar als advies.

Waarom is hij onscherp:

1:
Focus: AF-A, at 5.6m, with a depth of field of about 91cm, (from about 42cm before the focus point to about 49cm after)
AF Area Mode: Single Area

MIsschien heb je om het beeld mooi te vullen precies tussen de zwanen in gefocussen, en is daarom de muur wel mooi scherp. Zoals je ziet is de scherptediepte te klein om dan ook de zwanen scherp te krijgen.

2:
Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/20 sec, f/8, ISO 500

Bij 1/20e krijg je al snel last van bewegingsonscherpte omdat de zwanen toch een beetje dobberen.

Waarom is hij overbelicht:

1.
Metering Mode Multi-segment

De camera heeft het hele beeld gemeten, en omdat het grootste deel van het beeld donker is heeft hij de belichting opgeschroeft.
Hierdoor is de muur goed belicht maar de zwanen overbelicht.

Wat kan je beter doen.
In dit soort gevallen moet je van de luie standen als de A en de S afblijven en manueel werken. Belichten op de zwanen, en focussen op de zwanen en dan de compositie maken (ontpan knop half ingedrukt houden, of beter nog, met AF-ON leren werken).

Natuurlijk ben je dan minder snel en loop je het risico dat ze dan niet meer zo mooi tegenover elkaar liggen, maar dat is een kwestie van oefenen.

fredje

Bericht door fredje » wo okt 19 2011 8:56 pm

als ik foto 2 nu enkel de 2 halsen uitsnij
ik bedoel de lichamen van de zwanen weg doe

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”