Juiste Beeldinstellingen Sportfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
renrij

Juiste Beeldinstellingen Sportfotografie

Bericht door renrij » ma okt 17 2011 2:31 pm

Hallo Nikonians,

Ik wil een beetje gaan stoeien met eigen Beeldinstelling voor (in mijn geval) hockeyfotografie. Ik heb het gevoel dat ik met de standaard Nikoninstellingen Standaard, Neutraal en Levendig van mijn D700 (en D300s) niet alles eruit haal wat mogelijk is en achteraf teveel moet corrigeren/bewerken. Ik heb even geen voorbeeld beeldmateriaal meer voorhanden als voorbeeld.

Ik wil dus bij de optie Eigen Beeldinstelling beheren een keuze Sportfotografie toevoegen. Mijn vraag is dus of jullie de "standaardwaarden" voor Verscherping, Contrast, Verzadiging etc in de camera instellen (en wil je die delen) of dat ook jullie ook alles/veel achteraf aanpassen (en welke aanpassingen doen jullie dan?). Vooraf juist instellen zou naar mijn idee veel tijdwinst opleveren.

Hoor graag

Groetjes,
René :D

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Juiste Beeldinstellingen Sportfotografie

Bericht door Jolanda » ma okt 17 2011 2:54 pm

Hoi,
ik heb juist (bijna) alles in mijn camera op default staan.

In Capture NX2 heb ik een 'eigen' beeldinstelling' gemaakt en die weer op de camera gezet. Die beeldinstelling geef ik mee aan mijn foto's.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 17 2011 3:15 pm

Ik neem aan dat je in RAW fotografeert, dan zijn de beeldinstellingen toch eigenlijk niet meer van belang.

In programma’s als Lightroom en CaptureNX kan je bij het importeren een standaard profiel toepassen.
Je zou zelfs nog een profiel kunnen aanmaken voor verschillende omstandigheden waaronder gefotografeerd is.

JeePee

Bericht door JeePee » wo okt 19 2011 12:23 pm

Heeft weinig zin om dit op je camera te gaan instellen. De zon hoeft maar even achter een wolk te verdwijnen en het kleurenspel is gelijk anders. Je moet gewoon RAW schieten en achteraf nabewerken als je het meeste uit je foto's wil halen. En dat lijkt me van wel als je een D700 en D300s in je bezit hebt.
Nabewerking is gewoon part of the game. Met alleen een leuke compositie kom je er niet.

renrij

Bericht door renrij » wo okt 19 2011 2:24 pm

Hoi allen,

dank voor jullie reacties. Ik schiet inderdaad in RAW (en jpeg tegelijk trouwens) waarvan ik de mooiste uit een serie bewerk.

Groetjes,
René

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo okt 19 2011 2:44 pm

Ik zou me bij dit soort fotografie ook inderdaad eerder druk maken om andere instellingen zoals AF etc.

Dat gezegd hebbende, voor het geval je dat niet mocht doen: Het kan, mits er sprake is van enigzins homogene lichtomstandigheden, wel verstandig zijn om met een vaste witbalans te werken. Dan kun je die achteraf ook via een batch actie aanpassen indien gewenst.
Spul waarmee je foto's maakt...

beersy

Bericht door beersy » wo okt 19 2011 8:25 pm

misschien helpt je dit een beetje opweg

http://www.outthereimages.com/images/D7 ... _Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

succes beersy

renrij

Bericht door renrij » wo okt 19 2011 8:38 pm

Dankjewel!

Groetjes,
Rene

george013

Bericht door george013 » wo okt 19 2011 9:00 pm

In navolging op de suggestie van Renee, bij gelijke positie ook je belichting vastzetten en blijven controleren adv je histogram/hoge lichten.
George

renrij

Bericht door renrij » wo okt 19 2011 9:05 pm

Wederom bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”