Andere camera?
Andere camera?
Ik ben een beetje moedeloos aan het worden door de constante aanvoer van nieuwe camera's met nog meer mp's, snellere sluitertijden, betere resolutie, verbluffende technieken, mooiere modellen, leukere bliebjes en wat al niet meer. Zo langzamerhand krijg ik het idee dat mijn camera (D300) er een is uit het stenen tijdperk. Als ik me daarmee vertoon kan ik hoon verwachten ("Wat een belachelijk achterhaalde camera!").
Is dat wel zo? Wat is er mis aan deze camera of andere oudere modellen? Nikon (maar ook de anderen) geeft je het idee dat je steeds de nieuwste camera moet aanschaffen. Ik doel hier niet alleen op camera's, maar ook op andere spullen, zoals computers, auto's, fietsen, condooms - weet ik veel. Dat zit me tot hier.
Is mijn D300 niet goed genoeg meer, verouderd, een belachelijk ding? Je denkt maar. Voor mij is het een fijn apparaatje om foto's mee te maken en die hele ratrace kan me gestolen worden. Ben benieuwd wie hier ook zo over denkt of juist niet.
Is dat wel zo? Wat is er mis aan deze camera of andere oudere modellen? Nikon (maar ook de anderen) geeft je het idee dat je steeds de nieuwste camera moet aanschaffen. Ik doel hier niet alleen op camera's, maar ook op andere spullen, zoals computers, auto's, fietsen, condooms - weet ik veel. Dat zit me tot hier.
Is mijn D300 niet goed genoeg meer, verouderd, een belachelijk ding? Je denkt maar. Voor mij is het een fijn apparaatje om foto's mee te maken en die hele ratrace kan me gestolen worden. Ben benieuwd wie hier ook zo over denkt of juist niet.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Andere camera?
Laat je niet moedeloos maken !
Zolang je happy bent met je D300, gewoon lekker fotograferen; 10 jaar geleden hadden we er niet van kunnen dromen!
Ik ben jaren lang zeer tevreden met mn D80 geweest, maar omdat ik zo dom ben wel de nieuwe modellen in de gaten te houden, ga ik me toch realiseren dat een stuk minder ruis bij hogere ISO's voor mij wel heel fijn zou zijn.
Dat een grotere sensor meer ruimte voor croppen over laat
En ga zo maar door.
Tja en dan ga ik mezelf langzaam aan gek maken dat die nieuwe D7000 het helemaal is en dat ik daar toch wel 1000 euro voor over heb, enz.
Dus, ja, ik doe t mezelf aan, maar heb er nog geen seconde spijt van gehad
Ben nu al aan het wachten op de opvolger waar ik met ISO 25600 geheel ruisvrije macro-opnames kan maken van een vliegende libelle in de avondschemering zonder flits :mrgreen:
Zolang je happy bent met je D300, gewoon lekker fotograferen; 10 jaar geleden hadden we er niet van kunnen dromen!
Ik ben jaren lang zeer tevreden met mn D80 geweest, maar omdat ik zo dom ben wel de nieuwe modellen in de gaten te houden, ga ik me toch realiseren dat een stuk minder ruis bij hogere ISO's voor mij wel heel fijn zou zijn.
Dat een grotere sensor meer ruimte voor croppen over laat
En ga zo maar door.
Tja en dan ga ik mezelf langzaam aan gek maken dat die nieuwe D7000 het helemaal is en dat ik daar toch wel 1000 euro voor over heb, enz.
Dus, ja, ik doe t mezelf aan, maar heb er nog geen seconde spijt van gehad

Ben nu al aan het wachten op de opvolger waar ik met ISO 25600 geheel ruisvrije macro-opnames kan maken van een vliegende libelle in de avondschemering zonder flits :mrgreen:
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Bak
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Van de overige spullen moet je het lekker zelf weten, maar qua condooms wil ik je toch aanraden wel steeds een nieuwe te kopen.Nikon (maar ook de anderen) geeft je het idee dat je steeds de nieuwste camera moet aanschaffen. Ik doel hier niet alleen op camera's, maar ook op andere spullen, zoals computers, auto's, fietsen, condooms - weet ik veel.

- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het is een bekend gegeven. apparaat A komt op de markt en iedereen is laaiend over apparaat A en 2 jaar lang praat niemand anders over de geweldige prestaties. En dan komt na ruim 2 jaar apparaat B, de opvolger van apparaat A, met nog betere waarde's, snelheden en prestaties. En dan opeens, om een onverklaarbare reden is apparaat A "zomaar" een flut apparaat. Dat is toch echt iets dat tussen de oren zit. Laat je niet gek maken en gewoon lekker genieten van je inmiddels "waardeloze" D300 (Immers de D300s is toch veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter.
)

Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Het gaat om de fotograaf, niet om de camera.
Laat je foto's spreken.
Laat je foto's spreken.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Och, dat zou betekenen dat de oudere 'supergave' foto's die op Flickr te vinden zijn ook aan kwaliteit inboeten.
ik vergelijk 't graag terug naar de sport.
In 1972 reed Eddy Merckx een werelduurrecord op een racefiets waar je nu bij de plaatselijke fietsenmaker wordt uitgelachen.
En tuurlijk, had hij het materiaal van nu was hij toen nog sneller. Maar 95% van de huidige fietsers is, op modern spul, langzamer dan hij toen op het oude.
Mijn conclusie, een topfotograaf kan met mijn D300s betere foto's maken dan ik met zijn D3x.
ik vergelijk 't graag terug naar de sport.
In 1972 reed Eddy Merckx een werelduurrecord op een racefiets waar je nu bij de plaatselijke fietsenmaker wordt uitgelachen.
En tuurlijk, had hij het materiaal van nu was hij toen nog sneller. Maar 95% van de huidige fietsers is, op modern spul, langzamer dan hij toen op het oude.
Mijn conclusie, een topfotograaf kan met mijn D300s betere foto's maken dan ik met zijn D3x.
in mijn DoKa zie ik niets...
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens mij moet je blij zijn met wat je hebt, en niet aanr de buurman kijken waar het gras altijd groener is.
Op camera gebied is een D300 een zeer prima ding!
tip, niet internetten, geen tijdschriften lezen geen tv....en ncn ach jekicked wel af
Dan weet je niet wat je ''mist''
Peter
Op camera gebied is een D300 een zeer prima ding!
tip, niet internetten, geen tijdschriften lezen geen tv....en ncn ach jekicked wel af

Peter
Bijna leeg hier....
-
- Forumlid
Er is ook nog zoiets als voortschijdende techniek, kennis, toepassingen etc.
Ik begon met een D200.
Waanzinnig........wat daar alemaal niet mee mogelijk was.
Nu een D700.
Is de D200 nu een prul?
Nee, natuurlijk niet, maar wel een vreselijke ruisbak in vergelijk met de prestaties van mijn huidige body.
Achter mij in een vitrine kast staat nog mijn F2as.
Ongeveer 25 jaar fotoplezier.
Nooit geen behoefte gehad aan de opvolgers van dat stuk onverwoestbare techniek.
Nu moet er wel iets heel veel beters op de markt komen voor de D700 in de kast verdwijnt.
Maar dat zal deze keer geen 25 jaar duren.
Bij de laatste blik op de clicks stond de teller op 68000 of daaromtrent.
Het vervangen van de sluiter sluipt nabij, maar daar heb ik geen andere body voor.
Dat roept dan gelijk weer de vraag op of er iemand hier ooit zijn versleten (!) sluiter heeft laten vervangen.
Ik begon met een D200.
Waanzinnig........wat daar alemaal niet mee mogelijk was.
Nu een D700.
Is de D200 nu een prul?
Nee, natuurlijk niet, maar wel een vreselijke ruisbak in vergelijk met de prestaties van mijn huidige body.
Achter mij in een vitrine kast staat nog mijn F2as.
Ongeveer 25 jaar fotoplezier.
Nooit geen behoefte gehad aan de opvolgers van dat stuk onverwoestbare techniek.
Nu moet er wel iets heel veel beters op de markt komen voor de D700 in de kast verdwijnt.
Maar dat zal deze keer geen 25 jaar duren.
Bij de laatste blik op de clicks stond de teller op 68000 of daaromtrent.
Het vervangen van de sluiter sluipt nabij, maar daar heb ik geen andere body voor.
Dat roept dan gelijk weer de vraag op of er iemand hier ooit zijn versleten (!) sluiter heeft laten vervangen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je moet je niet gek laten maken. Je huidige camera wordt niet minder door het uitkomen van een betere.
Nikon is erin geslaagd om de D300 zo goed te maken dat hij vele jaren later in feite nog steeds niet achterhaald is. De D300s is nauwelijks anders en wordt gewoon goed verkocht hoor.
Alleen iets anders kopen als je echt iets mist of ontevreden ergens over bent. En dan is het natuurlijk wel lekker dat er nieuwe modellen uitgekomen zijn die dat voor je kunnen oplossen.
Nikon is erin geslaagd om de D300 zo goed te maken dat hij vele jaren later in feite nog steeds niet achterhaald is. De D300s is nauwelijks anders en wordt gewoon goed verkocht hoor.
Alleen iets anders kopen als je echt iets mist of ontevreden ergens over bent. En dan is het natuurlijk wel lekker dat er nieuwe modellen uitgekomen zijn die dat voor je kunnen oplossen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Het verhaal van de commercie dus,de fabrikanten moeten ook blijven eten.
Ik heb zelf ook een D300, helaas hij heeft het begeven en ik wacht al een tijdje te vergeefs....? op de z.g. opvolger. De camera heeft zo'n 48000 clicks gemaakt, dus niet echt veel.
Besloten om hem lekker te laten maken want als backup zal hij het zeker nog een paar jaar volhouden het trouwe beest,voor gek lopen met een Nikon D300 ? no way .
Het is tenslotte de fotograaf die de foto maakt de camera is slechts zijn gereedschap, het is daarom een kunst en uitdaging om met zoiets "ouds" bijzonder resultaat neer te zetten en dat is in elk vak / hobby zo.
Vooral lekker blijven fotograferen dat is waar het om draait,in mijn vak is het juist fijn om met gereedschap te werken wat door de jaren heen naar je hand is gaan staan,zo zie ik het ook met mijn D300je gewoon nog steeds een fijne machine die ik heeeelemaal ken.
Ik heb zelf ook een D300, helaas hij heeft het begeven en ik wacht al een tijdje te vergeefs....? op de z.g. opvolger. De camera heeft zo'n 48000 clicks gemaakt, dus niet echt veel.
Besloten om hem lekker te laten maken want als backup zal hij het zeker nog een paar jaar volhouden het trouwe beest,voor gek lopen met een Nikon D300 ? no way .
Het is tenslotte de fotograaf die de foto maakt de camera is slechts zijn gereedschap, het is daarom een kunst en uitdaging om met zoiets "ouds" bijzonder resultaat neer te zetten en dat is in elk vak / hobby zo.
Vooral lekker blijven fotograferen dat is waar het om draait,in mijn vak is het juist fijn om met gereedschap te werken wat door de jaren heen naar je hand is gaan staan,zo zie ik het ook met mijn D300je gewoon nog steeds een fijne machine die ik heeeelemaal ken.
Laat je niet gek maken! Mensen die zeggen dat het een hopeloos ouderwetse camera is zijn niet goed wijs! Laat die mensen eerst maar eens fatsoenlijke foto's gaan maken!
Er zijn gasten die altijd het nieuwste en mooiste willen hebben en daar mee lopen te pronken. Vraag bij die lui een beetje dieper door over fotografie en ze vallen door de mand.
Ik heb nog steeds mijn Canon A1 uit 1979. Toen de top in het amateursegment en nog steeds een geweldige camera. Loop ik er mee voor gek? Helemaal niet! Er zijn er maar weinig die met zo'n camera nog fatsoenlijke foto's kunnen maken. Overigens: van ruis helemaal geen last met die camera :mrgreen:
Een nu goede camera maakt over tien jaar nog dezelfde foto's die we nu fantastisch vinden. Zijn die over tien jaar niet meet fantastich dan?
Er zijn gasten die altijd het nieuwste en mooiste willen hebben en daar mee lopen te pronken. Vraag bij die lui een beetje dieper door over fotografie en ze vallen door de mand.
Ik heb nog steeds mijn Canon A1 uit 1979. Toen de top in het amateursegment en nog steeds een geweldige camera. Loop ik er mee voor gek? Helemaal niet! Er zijn er maar weinig die met zo'n camera nog fatsoenlijke foto's kunnen maken. Overigens: van ruis helemaal geen last met die camera :mrgreen:
Een nu goede camera maakt over tien jaar nog dezelfde foto's die we nu fantastisch vinden. Zijn die over tien jaar niet meet fantastich dan?
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
-
- Forumlid
Rationeel gezien is er niets mis met je huidige camera (of auto, huis of welk product dan ook) als jij niet tegen de grenzen aan loopt van de mogelijkheden.
Emotioneel gezien zijn er redenen genoeg te bedenken om je huidige camera in te ruilen voor een nieuwere met meer mogelijkheden. Het is dan de vraag of je de nieuwere mogelijkheden nodig hebt cq gaat gebruiken, of dat je het gewoon een lekker gevoel vindt om het te kunnen met het apparaat. Het inspelen op je gevoel is onderdeel van marketing.
Als jij problemen hebt met de snelheid van de autofocus of dat je te vaak met een hoge iso waarde foto's moet maken, waarbij de kwaliteit van de foto niet voldoet aan jou eis, dan zou dat een reden kunnen zijn om over te stappen op de nieuwe techniek. Vergeet daarbij niet de kwaliteit van de lens: als de lens de beperking is, dan is dat uiteraard ook de beperking bij de nieuwere camera. En er is nog een ander apparaatje waarmee je de iso waarde kan verminderen: een flits.
Persoonlijk kan ik me niet indenken dat een gemiddelde hobby fotograaf iets te kort komt met de D300 in combinatie met goede lenzen.
Emotioneel gezien zijn er redenen genoeg te bedenken om je huidige camera in te ruilen voor een nieuwere met meer mogelijkheden. Het is dan de vraag of je de nieuwere mogelijkheden nodig hebt cq gaat gebruiken, of dat je het gewoon een lekker gevoel vindt om het te kunnen met het apparaat. Het inspelen op je gevoel is onderdeel van marketing.
Als jij problemen hebt met de snelheid van de autofocus of dat je te vaak met een hoge iso waarde foto's moet maken, waarbij de kwaliteit van de foto niet voldoet aan jou eis, dan zou dat een reden kunnen zijn om over te stappen op de nieuwe techniek. Vergeet daarbij niet de kwaliteit van de lens: als de lens de beperking is, dan is dat uiteraard ook de beperking bij de nieuwere camera. En er is nog een ander apparaatje waarmee je de iso waarde kan verminderen: een flits.
Persoonlijk kan ik me niet indenken dat een gemiddelde hobby fotograaf iets te kort komt met de D300 in combinatie met goede lenzen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat s nou net een van de zaken waar je geen verbetering mag verwachten als je een ander model koopt; de Af van de D300 doet niet onder voor die van welke camera ook.M@rcel schreef:Als jij problemen hebt met de snelheid van de autofocus

Hoe kom je op dat idee?t. hurkmans schreef:Ik ben een beetje moedeloos aan het worden door de constante aanvoer van nieuwe camera's met nog meer mp's, snellere sluitertijden, betere resolutie, verbluffende technieken, mooiere modellen, leukere bliebjes en wat al niet meer. Zo langzamerhand krijg ik het idee dat mijn camera (D300) er een is uit het stenen tijdperk. Als ik me daarmee vertoon kan ik hoon verwachten ("Wat een belachelijk achterhaalde camera!").
Heeft iemand je dat verteld of heb je het zelf zo bedacht?
Je verwacht hoon maar, heb je die al gekregen dan?
Een maat van me fotografeert met een C*n*n van pak em beet 10 jaar oud en met een objectief dat ik tegen de muur zou mikken maar, de man wordt gevraagd om shoots te maken. Ze zijn niet eens echt scherp.
Het is zijn stijl en creatieviteit die men waardeerd. Niet zijn camera en gehoond wordt hij nooit. In tegendeel.
De mensen die mij vragen doen dat ook niet omdat ik een D200 en een D300s gebruik maar omdat ik plat op mijn buik ga en me in allerlij bochten wring om een bepaalde shot te kunnen maken die ik van te voren heb doordacht. De manier hoe ik de wereld waarneem en de manier waarop ik dat moment registreer en het eindprodukt dat er uit ontstaat. Dat zit em niet in de spullen maar in de mens.
Dat zou ik ook kunnen doen met een D50. Beter nog, ik heb er een bruiloft reportage mee gemaakt.
De mensen waren tevreden en daarmee was ik dat ook. Daar gaat het toch om? Het plezier in het fotograferen.
Zolang jij tevreden bent met je werk en anderen het ook waarderen hoef jij je nergens druk om te maken.
Dat jij er om gehoond wordt is, denk ik, een gedachte in jouw hoofd. Die gedachte is, denk ik, niet feitelijk. Dan kun je die gedachte beter weggooien want je creeert daarmee voor jezelf een verwachting waaraan je toch niet kunt voldoen. Dat loopt uit op teleurstelling.
Kies voor het negeren van die hype. Zie de onzin er van in en leef in het hier en nu.
Iemand met een oude camera respecteer ik even veel als iemand met een D3s. Ik waardeer de persoon en de foto's waar ik van geniet, niet de spullen. Ik waardeer mooi platen nog meer als ze spartanisch zijn gemaakt.
De camera die bij jou het beste past en jij kunt betalen is de juiste.
Als dat er eentje is uit het jaar nul met ingebouwde specht die het plaatje in leisteen uithakt dan is dat zo.
Dat maakt de persoon en de foto's niet minder of meer. Het is zelf veel kunstiger en vraagt zelfs meer van je kunnen om met een oudere camera een mooie plaat neer te zetten die kan meekomen met de kwaliteit van nu. Dat toont aan dat je bewust met fotograferen bezig bent en verstand van zaken hebt. Dat is positief.
Zo kun je het ook zien en dat negatieve gedram gewoon negeren.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
je kan toch sowieso niet voor gek lopen met een Nikon? Het is geen Canon hoor!