Stof op laagdoorlaat filter??

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
lownoise

Stof op laagdoorlaat filter??

Bericht door lownoise » zo mei 20 2007 2:07 pm

Hoi

Ik zie div. donkere vlekjes op mijn foto's.
Afhankelijk van de belichting natuurlijk zijn ze bij iets overbelichting niet zichtbaar, maar bij een juiste belichting dus duidelijk wel.
Opjectieven al verwisseld, dus ligt het niet aan.
Zie met de spiegel omhoog geen stof zitten, maar kan natuurlijk.
Stofdeeltjes zijn misschien te klein.
Zelf reinigen wil ik wel maar is linke boel lees ik.
Nu heb ik hem constant nodig i.v.m. wat klussen en heb geen ander camera
op dit moment.
Deze D70s is pas een maand geleden aangeschaft, mijn vorige is door toedoen van een ander kapot.

Thanks

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo mei 20 2007 2:11 pm

tja , toch even maar het nikon service center in beverwijk gaan wellicht kan je er op wachten afhankelijk van hoe druk het is

lownoise

stof

Bericht door lownoise » ma mei 21 2007 8:40 pm

THANKS

Dus zelf doen is te link met een blaasbalgje?
Ik had dit probleem trouwens nooit op mijn vorige D70??
Althans niet zichtbaar dan.
Maarik geef toe een paar keer roekeloos objectieven verwisselt.

Vinnie :oops:

pieter.w

Bericht door pieter.w » ma mei 21 2007 8:52 pm

na slechts enkele weken de D80 in gebruik, bespeurde ik een vlekje op de foto's, vooral goed zichtbaar in licht-blauwe luchtpartijen. eerst schrik... want ik heb slechts 1 objectief en verwisselen is dus niet aan de orde. maar toch. vervolgens rustig het boekje gelezen en de instructies gevolgd: spiegel omhoog en jawel, het stofje was zelfs te localiseren. met een eenvoudig blaasbalgje een paar x gericht 'geblazen' en schoon was m'n sensor/filter. uiteraard wel erg goed op passen dat je je motoriek goed onder controle hebt: "prik" de ventiel van de balg niet ongemerkt en (onge)wild je toestel in...:shock:

succes er mee.

lownoise

Bericht door lownoise » di mei 22 2007 10:49 am

Thanks Pieter, ga ik zeker proberen.
Heb n.l. geen tijd om hem weg te brengen.

Gr Vince

pieter.w

Bericht door pieter.w » di mei 22 2007 12:11 pm

vince, voor alle duidelijkheid: het kwastje van de blaasbalg moet je wel verwijderen hoor!!! (maar dat had je ongetwijfeld begrepen..) :roll:

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 22 2007 12:12 pm

Stof op je sensor hoort helaas gewoon bij een DSLR. Ga je niet voorkomen en is niet zo erg ook. Met een beetje voorzichtigheid is het erg goed zelf schoon te maken. Wel de juiste spullen gebruiken.

Ik ben erg te spreken over de schoonmaakspullen van Visible Dust. Cameraland in Alkmaar is dealer hiervan, als niet al te ver van je vandaan. Als je daar langs gaat zijn ze vast wel bereid om het cleanen even te demonstreren op je camera.

En anders ben je ook welkom om 's avonds een keer bij me langs te komen in Alkmaar, laat ik je bij een bak koffie een keer zien hoe je zelf je sensor schoon kunt maken.

pieter.w

Bericht door pieter.w » di mei 22 2007 12:16 pm

@Roger: handige link naar Visible Dust, incl instructiebeelden!
Kan niet te moeilijk zijn...

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 22 2007 12:30 pm

Werkt echt super makkelijk. Ik maak een keer per maand ofzo gewoon even al mijn camera's schoon, en neem dan vaak ook nog een of twee camera's van vrienden mee. Is echt zo gebeurd als je het regelmatig doet.

lownoise

Bericht door lownoise » vr mei 25 2007 12:28 am

Werkt echt super makkelijk. Ik maak een keer per maand ofzo gewoon even al mijn camera's schoon, en neem dan vaak ook nog een of twee camera's van vrienden mee. Is echt zo gebeurd als je het regelmatig doet.
Een hele goede tip ja, en zo word die zeke goed schoon.
Met een blaasbalgje verplaats je vaak de stof maar echt verwijderen doe je het nooit helemaal.
Toch is het me wel gelukt om een aantal zeer hinderlijke stofjes met een balgje weg te krijgen.
Slechts 1 jaag ik nog na, van de een naar de andere beeldhoek!
(Is natuurlijk niet het zelfde stofje :) )

Thanks Pieter en Rogier

Gr Vince

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

doen

Bericht door George Fennes » vr mei 25 2007 6:11 am

Hallo Vince,

Ik heb zelf ook een setje van Visibledust, het werkt perfect, niets mis mee.

Als je het volgens de instructies doet, kan er niets mis mee gaan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”