Hallo, ik ben nog steeds niet erg tevreden over de scherpte van de foto's vanuit de P stand op mijn D5100. Enfin ik ga verder proberen.
Nu heb ik van een collega een D80 te leen om wat mee te experimenteren. In deze camera zit een ccd sensor en ik vind hem toch scherper foto's geven. Nu heb ik wat in het menu zitten rommelen. En nu krijg ik als ik in de P stand een foto maak een heel donker beeldje. In de autho stand heb ik dit niet en in de close up stand ook niet in de P,A,S,M stand wel. Ik schrik me een hoedje want het toestel is geleend. Ik de terug naar de fabrieksinstellingen maar hij blijft het doen. Ik heb de Nikon helpdesk gebeld en uitgelegd. Zij zeggen messchien heeft je camera het begeven. En moet je hem maar opsturen. Maar omdat hij het niet in alle standen doet denk ik dat het niet aan de camera ligt. Het beeldje achterop de camera geeft dus bijna zwarte foto's in de P stand.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad en wat te doen? Help.
Groetjes Roosa
Help D80 geleend.
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Help D80 geleend.
Ik heb een D80 en ik kan zo niet 1,2,3 verklaren wat er aan de hand is.
Je mag wel langskomen met de camera, of we eruit kunnen komen is een tweede.
Meteen zeggen dat ie de geest heeft gegeven is wel erg kort door de bocht.
Ook daar economische crisis denk ik
.
Groet,
Mieke
Je kan me een pb geven als je wilt.
Je mag wel langskomen met de camera, of we eruit kunnen komen is een tweede.
Meteen zeggen dat ie de geest heeft gegeven is wel erg kort door de bocht.
Ook daar economische crisis denk ik

Groet,
Mieke
Je kan me een pb geven als je wilt.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Staat in P de sluitertijd heel snel ?
Staat de belichtingscompensatie in de min ?
Is het een objectief met diafragmaring die niet gelockt staat ?
Staat de belichtingscompensatie in de min ?
Is het een objectief met diafragmaring die niet gelockt staat ?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Herb je de belichtingscorrectie veranderd? Die blijft ingesteld op de waarde die je bij de laatste foto hebt ingesteld. Wellicht bij de automatische standen niet, maar bij pasm wel.Roosa schreef:Hallo, ik ben nog steeds niet erg tevreden over de scherpte van de foto's vanuit de P stand op mijn D5100. Enfin ik ga verder proberen.
Nu heb ik van een collega een D80 te leen om wat mee te experimenteren. In deze camera zit een ccd sensor en ik vind hem toch scherper foto's geven. Nu heb ik wat in het menu zitten rommelen. En nu krijg ik als ik in de P stand een foto maak een heel donker beeldje. In de autho stand heb ik dit niet en in de close up stand ook niet in de P,A,S,M stand wel. Ik schrik me een hoedje want het toestel is geleend. Ik de terug naar de fabrieksinstellingen maar hij blijft het doen. Ik heb de Nikon helpdesk gebeld en uitgelegd. Zij zeggen messchien heeft je camera het begeven. En moet je hem maar opsturen. Maar omdat hij het niet in alle standen doet denk ik dat het niet aan de camera ligt. Het beeldje achterop de camera geeft dus bijna zwarte foto's in de P stand.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad en wat te doen? Help.
Groetjes Roosa
Heb me daar ook wel eens in vergist

Gerard
Hallo allemaal,
Probleem is opgelost de belichtingsknop boven op het toestel stond op -4,7. Gelukkig. Bedankt voor jullie adviezen.
Ga nu maar weer verder worstelen met mijn D5100.
Groetjes
Probleem is opgelost de belichtingsknop boven op het toestel stond op -4,7. Gelukkig. Bedankt voor jullie adviezen.
Ga nu maar weer verder worstelen met mijn D5100.
Groetjes
- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Beste Roosa,
In je eerste bericht schrijf je dat de scherpstelling in P-stand van je D5100 niet goed werkt. Maar de P-stand is een stand voor de belichting (sluitertijd en diafragma). Die heeft geen invloed op de scherpstelling.
Wat gaat er mis bij de scherpstelling?
Groet, Henk
In je eerste bericht schrijf je dat de scherpstelling in P-stand van je D5100 niet goed werkt. Maar de P-stand is een stand voor de belichting (sluitertijd en diafragma). Die heeft geen invloed op de scherpstelling.
Wat gaat er mis bij de scherpstelling?
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums