analoge lenzen bruikbaar op D7000 ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
janned

analoge lenzen bruikbaar op D7000 ?

Bericht door janned » vr okt 21 2011 2:26 pm

Nikon vrienden, wat ik zo graag duidelijk wil krijgen is: Op welke DIGI kan ik mijn oude lenzen gebruiken ? Ik "hoorde" dat de D7000 hier goed mee omging. ik heb nu een D80 maar die wil niet.
ik heb een mooie 3.5 35-70 zoom en een 200 en een 24 mm die goed zijn van kwaliteit.

reactie = welkom ! alsvast mijn dank! vr.gr jan w < janned>

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: analoge lenzen bruikbaar op D7000 ?

Bericht door jan » vr okt 21 2011 2:36 pm

Jan,

De D7000 heeft een eigen scherpstelmotor. Als dit een antwoord op je vraag is?

Clublid Hans Braakhuis heeft een mooi overzicht op zijn site staan waar je wellicht de gewenste informatie vandaan kan halen (en nog veel meer Nikon informatie).
http://home.planet.nl/~braak117/ en klik dan rechtsbovenin op "overzicht slr d camera's excel".
Laatst gewijzigd door jan op do okt 25 2012 9:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr okt 21 2011 2:57 pm

Beste Jan,

Ga even naar http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar kan je alle (pdf) handboeken ophalen en nalezen.

De term bruikbaar is subjectief, er zijn gradaties en onverwachte en niet gedocumenteerde mogelijkheden.

Kamera's in de hogere prijs-segmenten hebben over het algemeen betere mogelijkheden.
Voor concreet advies moet je precies aangeven welke lenzen je hebt.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr okt 21 2011 2:58 pm

Als het op de D80 niet werkt, werkt het dan op de D7000 wel?
click voor mijn foto's op flickr.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr okt 21 2011 3:33 pm

Ja, volgens mij kun je oude AI-s of gemodificeerde AI objectieven wel op een D7000 gebruiken en niet op een D80

zie ook hier
Laatst gewijzigd door MauritsD op vr okt 21 2011 3:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr okt 21 2011 3:35 pm

Bij een D80 zal soms de lichtmeting niet werken met oude analoge objectieven.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 21 2011 3:56 pm

Misschien zou het handig zijn even aan te geven wat voor objectieven je nu precies hebt.
Kun je ze herkennen? Pre-AI, AI, AF-D?

In ieder geval heeft de D7000 een scherpstelmotor in de body zodat de AF-D objectieven met AF gebruikt kunnen worden.

Ook heeft de D7000 de AI-meeneempal, zodat AI en AI-S objectieven koppelen met de camera en je dus niet alleen lichtmeting maar zelfs open-lens meting hebt.
Maar: juist door die AI-meeneempal kun je geen pre-AI objectieven gebruiken.

Over het herkennen van de diverse objectiefgeneraties staat heel veel op dit forum, maar het is gemakkelijker het even te tikken.

Van 1960 tot 1977/1978:
Pre-AI: "dicht" koppelvorkje, één rij diafragmacijfers, gladde achterrand aan de diafragmaring (waar die AI-meeneemnok van de body op vastloopt en heel erg stuk kan gaan...). Mooie gekleurde diafragmacijfers en een keurige scherptediepteschaal. Mechanisch van grote klasse. Scherpstelschroefgangen altijd metaal.

Vanaf 1977/1978:
AI: "opengewerkt" koppelvorkje, twee rijen diafragmacijfers, de rij grote cijfers gekleurd en de rij kleine cijfers wit, grootste deel van de achterrand van de diafragmaring ontbreekt, zodat er een uitstekende rand zit (die dan koppelt met die AI-meenempal). Mechanisch van grote klasse. Scherpstelschroefgangen altijd metaal.

Vanaf medio 1981:
AI-S: als AI, maar hoogste diafragmagetal is van beide rijen diafragmacijfers oranje, in de bajonetvatting zit een "glooiend kuiltje" gefreesd, op korte afstand van het borg-gleufje. Mechanisch van grote klasse. Scherpstelschroefgangen altijd metaal.

Vanaf medio 1986 AF, vanaf medio 1991 AF-D:
AF-/D: vatting meestal als AI-S, maar ook voorzien van electronische contacten, in de bajonet het "gleufschroefkopje" dat koppelt met het "schroevedraaier-stiftje" van de AF-motor in de body. Als regel zit de aanduiding van de ingestelde afstand onder een venstertje, zodat ook een behoorlijke scherptediepteschaal geheel ontbreekt. Vroege exemplaren vaak met een nogal onbeholpen MF-scherpstelring. Er is een schuifje om het objectief op het hoogste diafragmagetal vast te zetten. Dit was bij vroege exemplaren een redelijk onhandig "paddestoeltje". Als regel van of met heel veel kunststof. Sterk, maar plastiekerig en de diafragmaring is meestal niet erg vormvast...

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr okt 21 2011 5:34 pm

Riemke schreef:Bij een D80 zal soms de lichtmeting niet werken met oude analoge objectieven.
Dat bedoelde ik te zeggen. Op de D80 werken ze toch ook? Weliswaar soms met wat hobbels, maar ja, dat is fotografie.
click voor mijn foto's op flickr.

Bram

Bericht door Bram » vr okt 21 2011 9:05 pm

emdeklerk schreef:Misschien zou het handig zijn even aan te geven wat voor objectieven je nu precies hebt.
Kun je ze herkennen? Pre-AI, AI, AF-D?

In ieder geval heeft de D7000 een scherpstelmotor in de body zodat de AF-D objectieven met AF gebruikt kunnen worden.

Ook heeft de D7000 de AI-meeneempal, zodat AI en AI-S objectieven koppelen met de camera en je dus niet alleen lichtmeting maar zelfs open-lens meting hebt.
Maar: juist door die AI-meeneempal kun je geen pre-AI objectieven gebruiken.

Over het herkennen van de diverse objectiefgeneraties staat heel veel op dit forum, maar het is gemakkelijker het even te tikken.

Van 1960 tot 1977/1978:
Pre-AI: "dicht" koppelvorkje, één rij diafragmacijfers, gladde achterrand aan de diafragmaring (waar die AI-meeneemnok van de body op vastloopt en heel erg stuk kan gaan...). Mooie gekleurde diafragmacijfers en een keurige scherptediepteschaal. Mechanisch van grote klasse. Scherpstelschroefgangen altijd metaal.

Vanaf 1977/1978:
AI: "opengewerkt" koppelvorkje, twee rijen diafragmacijfers, de rij grote cijfers gekleurd en de rij kleine cijfers wit, grootste deel van de achterrand van de diafragmaring ontbreekt, zodat er een uitstekende rand zit (die dan koppelt met die AI-meenempal). Mechanisch van grote klasse. Scherpstelschroefgangen altijd metaal.

Vanaf medio 1981:
AI-S: als AI, maar hoogste diafragmagetal is van beide rijen diafragmacijfers oranje, in de bajonetvatting zit een "glooiend kuiltje" gefreesd, op korte afstand van het borg-gleufje. Mechanisch van grote klasse. Scherpstelschroefgangen altijd metaal.

Vanaf medio 1986 AF, vanaf medio 1991 AF-D:
AF-/D: vatting meestal als AI-S, maar ook voorzien van electronische contacten, in de bajonet het "gleufschroefkopje" dat koppelt met het "schroevedraaier-stiftje" van de AF-motor in de body. Als regel zit de aanduiding van de ingestelde afstand onder een venstertje, zodat ook een behoorlijke scherptediepteschaal geheel ontbreekt. Vroege exemplaren vaak met een nogal onbeholpen MF-scherpstelring. Er is een schuifje om het objectief op het hoogste diafragmagetal vast te zetten. Dit was bij vroege exemplaren een redelijk onhandig "paddestoeltje". Als regel van of met heel veel kunststof. Sterk, maar plastiekerig en de diafragmaring is meestal niet erg vormvast...

Heel nuttig deze info, dank voor de uiteenzetting.

Ik begrijp alleen niet de zinsnede: Van 1960 tot 1977/1978: gladde achterrand aan de diafragmaring (waar die AI-meeneemnok van de body op vastloopt en heel erg stuk kan gaan...)
Als die rand glad is hoe kan de Ai meeneemnom in de body er dan op vastlopen? En als ik een adapetr gebruik van M42 naar nikon dan heeft deze ook een gladde rand maar dit werkt allemaal prima, of is dit niet hezelfde?

Graag wil ik hier wat meer over leren.

groeten, Bram

Als

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 21 2011 9:21 pm

Het gaat er om dat die achterrand verder naar achteren uitsteekt dan bij de AI-objectieven.
Als je nagaat dat dat AI-nokje aan het objectief is "uitgespaard" uit die ring, dan kun je je voorstellen dat er nogal wat "vlees" aan zat.
Sterker nog, er zijn zowel beunhazen als legitieme ombouwers die de correcte AI-nok UIT die rand vijlen/frezen.
Google eens op "Nikon AI conversion".

Een voorbeeld:

http://www.aimodification.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bram

Bericht door Bram » vr okt 21 2011 9:43 pm

emdeklerk schreef:Het gaat er om dat die achterrand verder naar achteren uitsteekt dan bij de AI-objectieven.
Als je nagaat dat dat AI-nokje aan het objectief is "uitgespaard" uit die ring, dan kun je je voorstellen dat er nogal wat "vlees" aan zat.
Sterker nog, er zijn zowel beunhazen als legitieme ombouwers die de correcte AI-nok UIT die rand vijlen/frezen.
Google eens op "Nikon AI conversion".

Een voorbeeld:

http://www.aimodification.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank je!

Ik begin het te begrijpen. De vergelijking met een M42 adapter gaat dus niet op die is dunner en de nok in je body wordt niet aangetast als ik het goed begrijp.

Ik ga een googelen.

groet, Bram

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za okt 22 2011 6:03 am

janned schreef:ik heb een mooie 3.5 35-70 zoom en een 200 en een 24 mm die goed zijn van kwaliteit.
Hou weet je nu of het objectief een beetje werkt op je D7000. Kijk naar het serie nummer.
Ga naar de website van Roland Vink uit Nieuw Zeeland. Z’n site heet: Nikon Lens Serial Nos en is hier te vinden:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En daar zoek je het objectief op. Als er dan in de eerste kolom AI of AIs staat, past en werkt het op je D7000.

Meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/de%20versch ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 3

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo okt 23 2011 10:02 am

Info betreffende non AI / AI / AI-s
http://www.kehblog.com/2011/10/nikon-le ... d-aid.html

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo okt 23 2011 10:49 am

Zie deze eens
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.destoutz.ch/lens_50mm_f2_3102260.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48&t=34170" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat ook het een het ander in over analoge lenzen.
Deze werkt op de Nikon d90
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo okt 23 2011 1:40 pm

"Amateurt" eerder in de draad geeft met zijn link naar ome Ken een prima overzicht wat wel en niet past bij verschillende Nikon bodies:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compat ... s.htm#dslr" onclick="window.open(this.href);return false;

De uitzonderingen waar oude pre-AI lenzen WEL op passen zijn de bodies: D5100, D5000, D3100, D3000, D60, D40, D40x
Bij deze bodies ontbreekt het vooruitstekende belichtingsmeter meeneemnokje op de body, omdat die bodies slechts het tegenwoordig gebruikte lichtmeetsysteem gebruiken via de elektrische contacten en CPU van de lens.

Camera's als een D80 hebben ook geen meeneemnokje, maar wel weer een "schakelaartje" (?) langs de bajonet (bijna onderaan op "tien over half acht" van voor gezien) wat net iets naar voren uitsteekt, wat bediend wordt door een klein diafragma-blokje op de diafragma-ring als je een AI-AIS lens op de body zet. Bij minimum diafragma-opening (bijv. f22) wordt dat schakelaartje net wat verschoven.

Een D7000 en diverse meer professionele bodies gebruiken twee lichtmeetsystemen zodat je bij oudere objectieven volgens het type AI en AIS zonder CPU ook lichtmeting kunt gebruiken zoals het "vroeger" van toepassing was, via een meeneemnokje.
Dat meeneemnokje op de body, is dan het probleem bij zeer oude pre-AI lenzen, wat hiervoor zo netjes is uitgelegd door Emdeklerk, en een zeer duidelijke verwijzing door Marten naar een site waar dat zeer inzichtelijk is gemaakt. http://www.kehblog.com/2011/10/nikon-le ... d-aid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”