Ervaringen Eye-Fi X2 + D7000 + iPad

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Ervaringen Eye-Fi X2 + D7000 + iPad

Bericht door D7000newbie » za okt 22 2011 12:21 am

Hallo,

Ik heb gisteravond de combi Eye-Fi 8gb PRO X2 + D7000 + iPad (1) geprobeerd en wil mijn ervaringen hier even delen.

Ik wilde "direct mode" gebruiken (tettering) om foto's zonder tussenkomst van een hotspot of router naar mijn iPad te sturen.

Je moet hiervoor eerst de Eye-Fi configureren op een PC/Laptop. Het is belangrijk om alle WiFi netwerken op de kaart uit te laten staan.

Wel direct mode aanzetten, met "wait for" op oneindig. Ik moest ook het andere schuitje (hoe lang blijft de kaart actief na activeren) op oneindig zetten om te voorkomen dat de iPad steeds de verbinding verliest en 'm niet meer kan vinden.

Ook bleek de Eye-Fi het pas echt te doen nadat ik 'm in de meegeleverde cardreader had gestoken om te configureren. Met de kaartlezer in mijn laptop kon ik prima de instellingen goed zetten, maar werkte de WiFi vervolgens toch niet. Vreemd, maar ik ben volgens een zoektocht op internet niet de enige met dit probleem...

Op de iPad gebruik ik Shuttersnitch (13,-). De gratis Eye-Fi app gebruik ik alleen voor instellingen. Niet vergeten deze af te sluiten (via dubbelklik op de home knop), anders kan Shuttersnitch problemen ervaren.

Ook heb ik het direct mode profiel op de iPad geïnstalleerd. Weet niet of dit echt nodig is, maar kan sowieso geen kwaad.

Op de D7000 heb ik in slot 1 een 32gb kaart waar de fotos in RAW op komen, in slot 2 zit de 8gb Eye-Fi waarop de JPGs worden opgeslagen. Even op de D7000 in "mijn menu" de optie "Eye-Fi verzenden" opnemen om makkelijk verzenden uit te kunnen zetten als je dit niet nodig hebt en batterij wilt sparen.

Vandaag zo'n 100 portretfoto's geschoten. Het werkt met bovenstaande opzet prima! Zolang je ipad binnen bereik van de Eye-Fi is zie je de foto binnen 5 seconden op het scherm staan. Ik denk dat de vertraging wordt veroorzaakt doordat eerst de RAW wordt weggeschreven, en dan pas de JPG. Als je buiten bereik bent en je camera later weer in de buurt van de iPad legt, druppelen de JPGs alsnog binnen.

Soms raakt de verbinding verbroken als de iPad een ander (bekend) WiFi netwerk heeft gevonden. Erg irritant, want dan moet je dit netwerk op "vergeet dit netwerk" zetten om toch verbinding met de Eye-Fi te behouden.

Ik heb geen bestanden doorgestuurd naar internet, daar kan ik dus niets over zeggen. Wel is het goed om te weten dat al je foto's met deze optie eerst naar de servers van Eye-Fi worden gestuurd. Deze sturen ze vervolgens door naar een online dienst of jouw eigen ftp-server. Of dit prettig is vanuit privacy oogpunt moet je zelf overwegen. Er is overigens wel een spartaans (Python) script voor Linux gebruikers waarmee je deze tussenstap kunt overslaan.

Al met al ben ik erg tevreden, het is perfect om snel de scherpte etc van foto's te kunnen checken! Enige minpunt is het soms wegvallen van de verbinding en het eenmalig lastig configureren van de kaart en instellingen. Als je dit niet erg vind is de kaart een aanrader!

Groet Newbie
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”