D90 met een 'scherpstel' probleem?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Daniel123
Clublid
Clublid

D90 met een 'scherpstel' probleem?

Bericht door Daniel123 » zo okt 23 2011 11:04 pm

Hoi allen,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, mijn D90 geeft regelmatig de melding R13 aan. (volgens mij, als leek, is dat de melding dat hij niet scherp kan stellen?)
Als ik mijn Nikor 70-300 objectief er op zet kan ik zelfs niet op manual, dus draaiend aan het objectief naar oneindig gaan maar bijft die hangen op verschillende punten.
De ene keer komt die wat verder als de andere keer. Het lukt mij ook niet als ik alles op automatisch zet (zowel de D90 als het objectief) Op dat moment kan ik zelfs geen foto maken.
Met het objectief op handmatig lukt een foto maken wel. Alleen is die dan wel onscherp omdat ik niet kan scherpstellen buiten het bereikbare gedeelte
Als ik de batterij eruit haal en er weer in terug doe of ik geef de camera een klapje dan wil die het ineens weer doen en gaat hij automatisch het hele scherpstel bereik af om scherp te stellen. Ook handmatig lukt het dan ook weer.
In eerste instantie denk, je als je dit zo leest, het 70-300 objectief is overleden maar..... als ik mijn 18-105 standaard objectief er op zet heb ik er soms ook last van alleen een stuk minder. Om het objectief zelf uit te testen hebt ik het 70-300 objectief op een D7000 gezet en dan zie ik alleen een happy fotograaf (de eigenaar) :huh: omdat de lens dan feilloos werkt. Als ik zijn 18-105 objectief op mijn D90 zet heb ik hetzelfde probleem.
En denk ik toch weer meer naar dat de D90 zelf niet in orde is al kan ik dat weer niet rijmen met het handmatig instellen op het objectief.
Wat ik ook mee maak is dat ik de melding R13 krijg maar wel gewoon foto's kan maken die netjes automatisch scherp gesteld zijn. Wat mij weer, als leek, laat twijfelen aan
wat de R13 melding inhoud. Het blijft voor mij dus een wazig probleem.

Mijn vraag is, wie weet wat precies die R13 melding inhoud en wat hier het probleem kan zijn/is. Daarmee zou ik natuurlijk helemaal geholpen zijn.
Of als het misschien niet helemaal duidelijk is, vraag maar wat ik onduidelijk omschreven hebt dan kan ik het misschien nog anders formuleren.
En weet iemand toevallig wat de melding R09 inhoud? (ga ik zelf ook even op Googlen, maar was nu toch aan het typen)

Bij voorbaat dank,
Daniël

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D90 met een 'scherpstel' probleem?

Bericht door hoorn666 » zo okt 23 2011 11:15 pm

Als ik mijn Nikor 70-300 objectief er op zet kan ik zelfs niet op manual, dus draaiend aan het objectief naar oneindig gaan maar bijft die hangen op verschillende punten.
Gebeurt dit ook als je de lens van de body af haalt en dan draait aan de scherpstelring. Heb je dan ook haperingen of kun je dan gewoon de twee meeslippende eindpunten voelen?
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma okt 24 2011 12:24 am

R13 is geen foutmelding maar de indicator voor de capaciteit van je buffer (e.g. hoeveel achtereenvolgende foto's je camera nog kan maken in de Continue modus voordat de buffer vol is). Dat is geen foutmelding. Dit staat overigens ook in de handleiding. R09 (en alle Rxx meldingen) zijn dus dezelfde melding.

Echte foutmeldingen zijn overigens F-- of Err meldingen.

Dat gezegd hebbende, en dit is niet vervelend bedoeld, ik kan niet echt wijs uit je verhaal. Hoewel het te weinig bruikbare informatie is toch maar wat algemene zaken benoemen:

1. Houdt er rekening mee dat lenzen op te korte afstand niet scherp kunnen stellen. Op AF-S modus zal de camera dan geen foto maken.
2. Indien er te weinig contrast is of het is te donker, dan kan je camera problemen hebben met het scherpstellen. In AF-S modus zal hij dan weigeren een foto te maken. Als je de camera op AF-C (continue) modus zet óf op handmatig, dan zal hij de foto wel maken maar is deze onscherp.
3. Heb je als een je scherpstelindicator in de gaten gehouden en gekeken wat die doet?

Je zegt dat je 70-300VR lens 'blijft hangen'. Wat bedoel je daar precies mee? Als het een mechanisch probleem is zou hij het nl. ook op de andere camera moeten vertonen. Je zegt dat je 18-105 ook problemen vertoont. Blijft die dan ook 'hangen'? Het 'klapje' van de camera zou ook je sluiter kunnen zijn die sluit als je de camera uitschakelt of de batterij eruit haalt, maar waarom die dat zou doen vraag ik me af.

Op welke stand staat je camera overigens? En heb je al een reset geprobeerd?

PS: Gebruik je imitatie-accu's of originelen?
Spul waarmee je foto's maakt...

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » di okt 25 2011 12:07 am

@hoorn666, Had ik nog niet geprobeerd, nu wel. Als ik langzaam aan de scherpstelring draai zonder D90 dan lukt dat van 1.5 t/m ongeveer 2m :( Als ik snel draai dan lukt het van 1.5 naar ongeveer 4m.
Met snel heen en weer bewegen naar +/- 5m. Volgens mij mis ik hier dus een heel stukje :cry: en is dit volgens mij niet normaal?

@ReneG, van de R13 wist ik niet :huh: , inderdaad een gevalletje RTFM :oops: excuus
Met het hangen bedoel ik dat het automatisch scherpstellen niet lukt, hij zoek maar een klein stukje en lijkt dan schokkend vast te lopen.
Ik gebruik overigens de originele batterij, was nog 78% geladen op dat moment. Dacht dat die leeg was en niet de kracht meer had. Zodoende even in het menu gecontroleerd.
Met dat klapje bedoel ik dat Ik zelf een klapje tegen de camera gaf. (vorm van frustratie, zeg maar) Dus niet de camera :wink:
Een reset heb ik niet geprobeerd.

Mijn conclusie nu: Toch het objectief dat niet lekker meer werkt. Nadat de lens op de D7000 was gezet waarschijnlijk heel even wel weer goed gewerkt heeft. Dat heb ik later
ook nog op de D90 gehad. Op dit moment werkt die dus weer niet meer.

Is eigenlijk zo'n AF-S Nikkor 70-300 objectief wel te repareren of is het meer een kwestie van een nieuwe kopen is goedkoper/slimmer?

Alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Groetjes Daniël

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » di okt 25 2011 12:48 am

Hoi,

als ik mijn lens pak draait deze soepel door alle afstellingen heen zonder haperingen.
Als je het juiste gereedschap hebt (en een binoculaire-microscoop op mijn leeftijd) kun je de lens wel voorzichtig demonteren.
Dit is mij bij een 18-70 ook gelukt (ja het monteren ook).
Ik denk dat het in ieder geval een mechanisch probleem is, het zou ook meer kunnen zijn.

Succes met je lens
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » di okt 25 2011 1:17 pm

Ik zou er toch voor kiezen om het objectief en camera voor onderzoek naar NSP in Beverwijk te zenden.
Na onderzoek kun je een prijsopgaaf voor reparatie krijgen, en dan alsnog besluiten voor wel of niet repareren.
Zoniet dan betaal je alleen onderzoekskosten. Het laatste wat ik zou doen is zelf gaan knutselen. Of je moet heel zeker van je zaak zijn. :?
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » di okt 25 2011 10:54 pm

Giso schreef:Ik zou er toch voor kiezen om het objectief en camera voor onderzoek naar NSP in Beverwijk te zenden.
Verzenden van een objectief ben ik niet zo'n voorstander van. Dan zoek ik liever iets in de buurt van Rotterdam en omstreken.
Maar als dat niet lukt dan ben ik iedergeval blij met de info over NSP.

Nog mensen die een adres weten voor reparatie van een Objectief in Rotterdam en omstreken?

Groetjes Daniël

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”