Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, mijn D90 geeft regelmatig de melding R13 aan. (volgens mij, als leek, is dat de melding dat hij niet scherp kan stellen?)
Als ik mijn Nikor 70-300 objectief er op zet kan ik zelfs niet op manual, dus draaiend aan het objectief naar oneindig gaan maar bijft die hangen op verschillende punten.
De ene keer komt die wat verder als de andere keer. Het lukt mij ook niet als ik alles op automatisch zet (zowel de D90 als het objectief) Op dat moment kan ik zelfs geen foto maken.
Met het objectief op handmatig lukt een foto maken wel. Alleen is die dan wel onscherp omdat ik niet kan scherpstellen buiten het bereikbare gedeelte
Als ik de batterij eruit haal en er weer in terug doe of ik geef de camera een klapje dan wil die het ineens weer doen en gaat hij automatisch het hele scherpstel bereik af om scherp te stellen. Ook handmatig lukt het dan ook weer.
In eerste instantie denk, je als je dit zo leest, het 70-300 objectief is overleden maar..... als ik mijn 18-105 standaard objectief er op zet heb ik er soms ook last van alleen een stuk minder. Om het objectief zelf uit te testen hebt ik het 70-300 objectief op een D7000 gezet en dan zie ik alleen een happy fotograaf (de eigenaar)

En denk ik toch weer meer naar dat de D90 zelf niet in orde is al kan ik dat weer niet rijmen met het handmatig instellen op het objectief.
Wat ik ook mee maak is dat ik de melding R13 krijg maar wel gewoon foto's kan maken die netjes automatisch scherp gesteld zijn. Wat mij weer, als leek, laat twijfelen aan
wat de R13 melding inhoud. Het blijft voor mij dus een wazig probleem.
Mijn vraag is, wie weet wat precies die R13 melding inhoud en wat hier het probleem kan zijn/is. Daarmee zou ik natuurlijk helemaal geholpen zijn.
Of als het misschien niet helemaal duidelijk is, vraag maar wat ik onduidelijk omschreven hebt dan kan ik het misschien nog anders formuleren.
En weet iemand toevallig wat de melding R09 inhoud? (ga ik zelf ook even op Googlen, maar was nu toch aan het typen)
Bij voorbaat dank,
Daniël