Hoe houden jullie de camera vast?
- D7000newbie
- Forumlid
- Contacteer:
Hallo,
Ik ben vandaag weer op pad geweest met mijn favourite combinatie D7000+grip+SB700+85mm f/1.4
Bij portretfoto's uit de losse pols (camera op de linkerzijde gedraaid) trekt de combinatie redelijk naar links door de flitser. De grip helpt wel, maar de camera stil en in balans houden blijft lastig...
Mijn vraag is nu: waar plaatsen jullie je linkerhand? Onder de flitser voor de balans, of toch onder de lens?
Alle tips zijn welkom!
Groeten,
Marcel
Ik ben vandaag weer op pad geweest met mijn favourite combinatie D7000+grip+SB700+85mm f/1.4
Bij portretfoto's uit de losse pols (camera op de linkerzijde gedraaid) trekt de combinatie redelijk naar links door de flitser. De grip helpt wel, maar de camera stil en in balans houden blijft lastig...
Mijn vraag is nu: waar plaatsen jullie je linkerhand? Onder de flitser voor de balans, of toch onder de lens?
Alle tips zijn welkom!
Groeten,
Marcel
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: Hoe houden jullie de camera vast?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
dat met die schouder is nieuw voor mij. Morgen maar even proberen 

Een paar vingers onder de body en een paar vingers onder de flitser. Stuurt ook preciezer dan met een hele hand een flitser vastpakken.
Ik vraag me zelf wel eens af waarom ik als rechtshandige de camera automatish voor mijn linker oog hou. Heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen.
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
wellicht Joe MCNally virus...t0n schreef:Ik vraag me zelf wel eens af waarom ik als rechtshandige de camera automatish voor mijn linker oog hou. Heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen.
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Omdat ik enkel me rechteroog dicht kan doen en me linker blijft dan volledig open. Andersom lukt me dat niet.t0n schreef:Ik vraag me zelf wel eens af waarom ik als rechtshandige de camera automatish voor mijn linker oog hou. Heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen.
Dus ik moet wel met links door me zoeker kijken, als rechtshandige.
ennehh, me linkeroog is het meest creatieve!

+
verder rechterhand om de body en linker onder het objectief!
-
- Forumlid
Ik ben rechtshandig maar kijk met mijn rechteroog door de camera kan ik mijn linkeroog open houden en de rest in de gaten houden.
Dit is even oefenen maar op deze manier heb je (vind ik) meer controle over de camera en omgeving,voor mij is dit een logische manier van kijken.
Vanwege mijn vak moet ik veel loupen (bekijken van edelstenen) dit doe je op dezelfde manier met een oog door de loup kijken en met de andere open
en langs het object kijken.Op deze manier blijf je controle over diepte houden,probeer het maar als je het eenmaal gewend bent kun je niet meer zonder.
Dit is even oefenen maar op deze manier heb je (vind ik) meer controle over de camera en omgeving,voor mij is dit een logische manier van kijken.
Vanwege mijn vak moet ik veel loupen (bekijken van edelstenen) dit doe je op dezelfde manier met een oog door de loup kijken en met de andere open
en langs het object kijken.Op deze manier blijf je controle over diepte houden,probeer het maar als je het eenmaal gewend bent kun je niet meer zonder.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat wel grappig is met die Joe McNally, is dat in een ander filmpje op Youtube, hij juist wel voorovergeleund staat te fotograferen.
Dat is nou juist wat hij in het in dit draadje genoemd filmpje sterk afraad.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... toRpQCY60U
Dat is nou juist wat hij in het in dit draadje genoemd filmpje sterk afraad.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... toRpQCY60U
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
Afraden iets te doen wil niet zeggen dat je dat nooit moet doen. In die kroeg zie ik dat hij een een lager camerastandpunt inneemt. Ik zie ook dat hij met zijn onderlijf in een soort bokserstand staat, wat ik niet in zijn instructiefilmpje zie.
Mijn linkerhand zit onder: camera op de handpalm, vingers om de lens. Vroeger stelde ik zo ook scherp.
Truc met camera tegen de schouder werkt wel lekker als je een camera met wat omvang hebt, zoals de D3 , of een ander met een grip eronder. Heb ik eigenlijk nooit toegepast, lijkt me wel het proberen waard.
Groet Hans.
Mijn linkerhand zit onder: camera op de handpalm, vingers om de lens. Vroeger stelde ik zo ook scherp.
Truc met camera tegen de schouder werkt wel lekker als je een camera met wat omvang hebt, zoals de D3 , of een ander met een grip eronder. Heb ik eigenlijk nooit toegepast, lijkt me wel het proberen waard.
Groet Hans.
- D7000newbie
- Forumlid
- Contacteer:
Tom - bedankt, ik ga dit proberen!
Alle anderen: mijn vraag was misschien niet duidelijk genoeg, ik bedoelde: "hoe hou je je linkerhand om het gewicht van de flitser op te vangen bij portait-stand"
Gr. Marcel
Alle anderen: mijn vraag was misschien niet duidelijk genoeg, ik bedoelde: "hoe hou je je linkerhand om het gewicht van de flitser op te vangen bij portait-stand"

Gr. Marcel
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
- SwederD70
- Clublid
- Contacteer:
zelfs met flitser hou ik me linkerhand onder het objectief! flitser weegt in verhouding weinig tot de body en objectief dus zwaartepunt ligt niet in de flitser