nikon 18-200 VR I of VR II

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
ramrod

nikon 18-200 VR I of VR II

Bericht door ramrod » do nov 10 2011 8:44 am

Voor mn D300s ben ik voor mn vakantie,s aan het kijken of een 18-200 wat zou kunnen zijn .

De 18 - 200 is er in De VR I en de VR II uitvoering , ik heb wat foto,s van beide lenzen gezien maar zie het verschil niet zo snel , er staat op lens nergens of het om de VR I of de VR II gaat ? Of kijk ik gewoon niet goed ?

Gr Willem

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: nikon 18-200 VR I of VR II

Bericht door Roelof » do nov 10 2011 9:15 am

Het verschil tussen versie 1 en 2 is dat versie 2 een schakelaartje heeft om uitzakken van het objectief te voorkomen als je ermee loopt.
Ik heb net drie weken met versie 1 door Sri Lanka gelopen en mijn ervaring is dat je 't ding na het maken van een foto toch weer uitzoomt, omdat je er dan makkelijker mee loopt en het opzoeken van een nieuw onderwerp gaat dan ook makkelijker en helemaal ingedraaid zakt versie 1 ook niet uit.
Je kunt het verschil dus aan een extra schakelaartje zien, maar daar kan ik niet zo gauw een plaatje van vinden.

Versie 2 is overigens al zo lang uit, dat ik niet verwacht dat je versie 1 nog tegenkomt in de winkel.
Hier zie je een plaatje van versie 2:
Afbeelding
Achter de G van het type staat een II, bovendien is de aanduiding VR op het oude model in het rood.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ramrod

Bericht door ramrod » do nov 10 2011 9:24 am

Dank voor je snelle reactie

Ik kijk voorlopig even op Marktplaats daar staan er altijd wel een aantal op , momenteel 2 bij mij in de buurt .

Is de werking van VR II ook niet beter de dan VR I ?

Hoe bevalt de 18-200 jou op je vakantie,s , zijn de foto,s voldoende scherp op ieder gebied of moet je daar toch gewoon wat op inleveren .

Ik heb momenteel een 17-55 en een 70 -200 maar dat gaat me samen met een D300 s toch wel wat zwaar worden en aangezien ik 75% van mn foto,s tijdens mn reizen neem lijkt me dit wel een redelijk goed alternatief .

PS
Plaatje is voor mij niet zichtbaar

wrcpino

Bericht door wrcpino » do nov 10 2011 10:31 am

bij de vr1 zijn de letters vr rood en bij de vr2 goud.
Op het genoemde schakelaartje na schijnen ze exact hetzelfde te zijn.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 10 2011 11:20 am

In vergelijking met wat je nu hebt is het natuurlijk wel een compromis...

Als je daarmee kan leven is het een prima objectief.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een 12-24 f4 (Tokina!) en een 70-300 VR. Eventueel aangevuld met een 50mm. Dan ben je een stuk lichter uit dan wat je nu hebt en heb je wat mij betreft een veel mooier bereik. En daarbij zijn het ook gewoon prima toevoegingen in je arsenaal!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do nov 10 2011 1:09 pm

ramrod schreef:Is de werking van VR II ook niet beter de dan VR I ?
Ze hebben dezelfde VR, het enige verschil is dat schakelaartje tegen uitzakken.
ramrod schreef: Hoe bevalt de 18-200 jou op je vakantie,s , zijn de foto,s voldoende scherp op ieder gebied of moet je daar toch gewoon wat op inleveren .
Op vakantie bevalt hij me prima, je moet hem niet gebruiken voor architectuur fotografie, want hij vervormt natuurlijk wel wat, maar voor mijn vakantiefoto's is dat echt geen probleem.
ramrod schreef: Ik heb momenteel een 17-55 en een 70 -200 maar dat gaat me samen met een D300 s toch wel wat zwaar worden en aangezien ik 75% van mn foto,s tijdens mn reizen neem lijkt me dit wel een redelijk goed alternatief .
Het is daar echt een goed voor, vorig jaar liep ik vier weken te slepen met de 17-55 en 70-200 en op vakantie is de 18-200 veel leuker, (vooral omdat je dan gewicht overhoudt voor andere fotospullen. )
Ik ben echt niet ontevreden over de 18-200, maar ik moet mijn foto's van de afgelopen vakantie nog wel uitzoeken. (Dit weekend net terug van Sri Lanka)
ramrod schreef: PS
Plaatje is voor mij niet zichtbaar
Met welke browser lees je het forum? 't Plaatje staat gewoon op een algemeen toegankelijke site: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/index.html samenm met heel veel andere lensgegevens

ramrod

Bericht door ramrod » do nov 10 2011 4:17 pm

Thx weer ,

> vooral omdat je dan gewicht overhoudt voor andere foto spullen.

Het is nou juist niet de bedoeling van mij om met andere spullen te gaan slepen , wil zo licht mogelijk , de eventuele 18-200 met mn 35mm 1.8 , that,s it .

>Op vakantie bevalt hij me prima, je moet hem niet gebruiken voor architectuur fotografie, want hij vervormt natuurlijk wel wat

Had begrepen dat daar wel weer een programmaatje voor is om de te corrigeren

> Met welke browser lees je het forum? '

FireFox op een Imac

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » do nov 10 2011 4:26 pm

De 18-200 gebruik ik voor dezelfde doel nl. vakantie en reis fotografie. Ik combineer het meestal met een 12-24 en een 35 en 50 prime. De zoom voor landschappen en de primes voor licht arme omstandigheden of om te spelen met (on)scherpte.

Echter op de laatste vakantie toch i.p.v. de 18-200, de 24-70/2.8 meegenomen, zwaarder maar duidelijker beeld en volgens mij scherpere foto's en heldere kleuren. Maar deze vakantie leende zich daar beter voor (huurauto dus gewicht niet zo'n issue).
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do nov 10 2011 5:12 pm

ramrod schreef: > Met welke browser lees je het forum? '
FireFox op een Imac
Firefox toont bij mij (onder Windows) het plaatje van de lens wel, ik heb er dus niet direct een verklaring voor dat jij het niet ziet.

ramrod

Bericht door ramrod » vr nov 11 2011 11:30 am

Ik zie het plaatje niet maar heb even vergeleken via google en weet nu waar ik op moet letten .

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”