Kleuren bij de 70-200 VR II

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Kroontje

Kleuren bij de 70-200 VR II

Bericht door Kroontje » zo nov 13 2011 8:44 pm

Hallo

Ben vandaag op pad gegaan met de Nikon 70-200 VR II
Nu valt mij op dat foto wat fletser zijn dan ik normaal krijg bij een willekeurig objectief.
Nu heb de witbalans vaak op AUTO staan (bij mij eigenlijk standaard).
Maar nu moet ik echt het witbalans om gooien naar bijv Bewolkt om een beetje mooiere kleuren te krijgen.
Is dit normaal bij dit objectief of anders...... :?:
Hier twee voorbeelden.
1 Witbalans op AUTO
Afbeelding
2 Witbalans op Bewolkt
Afbeelding

Verder staat de Beeldinstellingen op Standaard.

Groet Kroontje

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kleuren bij de 70-200 VR II

Bericht door John'47 » zo nov 13 2011 8:51 pm

Ieder mens ziet kleuren "anders". Veel mensen zien zelfs met het linker oog kleuren anders dan met het rechter.
Wij weten niet of ieder mens dezelfde kleur "ziet" als andere mensen.
Maar voor mij geldt, dat foto 1 mij natuurlijker lijkt dan foto 2. Ik realiseer me dat ik weliswaar de situatie ter plaatse ken, maar dat ik er al enige tijd niet meer geweest ben. Mijn voorkeur is dus discutabel.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo nov 13 2011 8:52 pm

Heeft het er niet mee te maken dat je per ongeluk je belichtingscorrectie op -1 hebt staan? Want die tweede vind ik wel erg warm.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 13 2011 9:03 pm

John'47 schreef:Ieder mens ziet kleuren "anders". Veel mensen zien zelfs met het linker oog kleuren anders dan met het rechter.
Wij weten niet of ieder mens dezelfde kleur "ziet" als andere mensen.
Maar voor mij geldt, dat foto 1 mij natuurlijker lijkt dan foto 2. Ik realiseer me dat ik weliswaar de situatie ter plaatse ken, maar dat ik er al enige tijd niet meer geweest ben. Mijn voorkeur is dus discutabel.
Dat ieder het anders ziet begrijp ik ;)
Tom schreef:Heeft het er niet mee te maken dat je per ongeluk je belichtingscorrectie op -1 hebt staan? Want die tweede vind ik wel erg warm.
Als ik zo'n foto gemaakt zou hebben met een ander objectief was hij al een stuk warmer betreft de kleur. Dit was het eerst wat mij opviel toen ik thuis kwam.
Dat de belichtings correctie op -1.00 EV heeft volgens mij niet zo'n invloed of ...wel met dit objectief.
Of het zou de ISO (800) nog kunnen zijn :?:

En dat is nu de HAMvraag is dit objectief zo gevoeliger dan een ander :?:

Kroontje

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » zo nov 13 2011 9:08 pm

Elk soort glas heeft ook een eigen kleur.
Natuurlijk proberen fabrikanten de uiteindelijke kleur zo neutraal mogelijk te houden, maar ik kan me voorstellen dat iedere lens toch een eigen "toon" heeft.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo nov 13 2011 9:13 pm

John'47 schreef:Elk soort glas heeft ook een eigen kleur.
Natuurlijk proberen fabrikanten de uiteindelijke kleur zo neutraal mogelijk te houden, maar ik kan me voorstellen dat iedere lens toch een eigen "toon" heeft.
Dat is het absoluut. Van deze specifiek weet ik het niet trouwens, maar verschillen zijn er altijd.

Zo komt het nogal eens voor dat glas van Sigma wat groener kleurt dan Nikons eigen glas. Niks wat niet te corrigeren cq in te stellen is in de camera trouwens.

De witbalans, ook in de auto-stand, heeft ook nog een correctie trouwens. Experimenteer daar eens mee.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo nov 13 2011 9:26 pm

iso zal niets uitmaken daar je ze alle twee op iso800 ge maakt zijn denk zo als vermeld in de witbalans een correctie moet toe passen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 13 2011 9:28 pm

Hallo Tom
De witbalans, ook in de auto-stand, heeft ook nog een correctie trouwens. Experimenteer daar eens mee.
Oke dat begrijp ik, maar dan zou ik voor elk objectie een PRE instelling moeten maken..Toch
Want het toch zo dat als ik hem op AUTO laat staan en daar de instelling verander hij verkeerd staat voor de andere objectieven?
Overdreven gezegd.

Kroontje

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo nov 13 2011 9:40 pm

Die instelling is met een draai aan het wieltje te veranderen, dus zoveel neemt het niet in beslag. Verder kun je als je in RAW schiet altijd nog terug, mocht je het vergeten.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 13 2011 9:41 pm

a vgastel schreef:iso zal niets uitmaken daar je ze alle twee op iso800 ge maakt zijn denk zo als vermeld in de witbalans een correctie moet toe passen.
Dat is zeker goed te doen, maar het ging even over een verschil tov andere objectieven :wink:

Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 13 2011 9:42 pm

Tom schreef:Die instelling is met een draai aan het wieltje te veranderen, dus zoveel neemt het niet in beslag. Verder kun je als je in RAW schiet altijd nog terug, mocht je het vergeten.
We gaan het uitproberen ;)

Dank Kroontje

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » zo nov 13 2011 9:54 pm

Als ik zo naar je instellingen kijk dan was er op dat moment weinig natuurlijk licht. Weinig licht betekend minder kleur.
Als er zoveel licht zo zijn dat je met deze sluitertijd en diafragma op ISO200 zou kunnen fotograferen dan zou er misschien ook al meer kleur zijn.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 13 2011 10:14 pm

Op ISO 800 kan je sowieso minder sprankelende beelden verwachten...

Dit objectief moet gewoon mooie kleuren opleveren. Nanocoating en topglas. De omstandigheden waren er vermoed ik gewoon niet naar.

Als ik de foto's van de anderen zie verbaast het me trouwens niet! Die hebben soortgelijke foto's.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 13 2011 10:25 pm

Patrick schreef:Op ISO 800 kan je sowieso minder sprankelende beelden verwachten...

Dit objectief moet gewoon mooie kleuren opleveren. Nanocoating en topglas. De omstandigheden waren er vermoed ik gewoon niet naar.

Als ik de foto's van de anderen zie verbaast het me trouwens niet! Die hebben soortgelijke foto's.
Giso schreef:Als ik zo naar je instellingen kijk dan was er op dat moment weinig natuurlijk licht. Weinig licht betekend minder kleur.
Als er zoveel licht zo zijn dat je met deze sluitertijd en diafragma op ISO200 zou kunnen fotograferen dan zou er misschien ook al meer kleur zijn.
Dus als ik dit zo lees en jullie ercaring :D moet ik me niet te druk maken over het objectief en de foto's gewoon nabewerken (witbalans)
En wennen aan dit objectief :wink:
Het wordt me duidelijk :wink:

Ga het morgen nog eens beter bekijken en vergelijken.

Groet Kroontje

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma nov 14 2011 10:37 am

Kleur blijft een moeilijk punt.
Coating, fitering door bewolking, bebladering, stand van de zon, reflexties etc etc.
Dan thuis nog de calibratie van je scherm.
In het begin had ik, ondanks zo zorgvuldig mogelijk werken, nog dat serie's die ik bewerkt had niet meer de kleurintonatie hadden die ik
naar mijn idee meegegeven c.q. wat aangepast had.
De oorzaak lag in het feit dat ik de ene keer in vol daglicht had zitten bewerken en de ander keer bij kunstlicht. :roll:
Ook zo handig.
Gelukkig bewaar ik mijn RAW's.
Als het mogelijk is maak ik eerst een proefopname van een onderwerp en pas dan de witbalans aan aan hetgeen ik zie.
Ieder vindt daar zijn weg wel in.

Evengoed zou de genoemde 70-200 geen kleurafwijkingen moeten vertonen.
Zelf gebruik in de VR l en heb dus geen ervaring met de VR ll, maar een echt kleurverschil t.o.v. bv de 24 - 70 is mij nooit opgevallen.

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”