Verdwenen gegevens in View NX2

Discussies over fotobewerking en archivering
willmy
Forumlid
Forumlid

Verdwenen gegevens in View NX2

Bericht door willmy » ma nov 14 2011 6:39 pm

Na een bewerking in ViewNX 2 ben ik alle data bij de opname kwijt, wat doe ik fout ?

Ik bewerkte altijd in PSE maar probeer nu over te stappen op ViewNX 2, ik werk met de nieuwste update van vorige week.
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.

Johnnie_D5100

Re: Verdwenen gegevens in View NX2

Bericht door Johnnie_D5100 » ma nov 14 2011 7:05 pm

Welke data prcs? die je kan inzien bij "eigenschappen" als je met rechtermuisklik op de foto klikt? Ik gebruik zelf ook viewNX2 maar deze data blijft na bewerking bij mij gewoon beschikbaar.. :|

Mvg

willmy
Forumlid
Forumlid

Bericht door willmy » ma nov 14 2011 7:56 pm

Johnnie_D5100 schreef:Welke data prcs? die je kan inzien bij "eigenschappen" als je met rechtermuisklik op de foto klikt? Ik gebruik zelf ook viewNX2 maar deze data blijft na bewerking bij mij gewoon beschikbaar.. :|

Mvg
Alles wat normaal gesproken bij het origineel onder "meta gegevens" staat en nog meer zoals de scherpstelpunten, dit is allemaal weg ! Het enige wat er nu nog staat is de datum en tijd waarop ik de aanpassing heb gedaan. Ook bij het rechtsklikken is "eigenschappen niet beschikbaar in ViewNX 2.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 14 2011 8:26 pm

De-installeer ViewNX2 eens, en installeer ViewNX2 daarna helemaal opnieuw. Kijk eens wat dat oplevert.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma nov 14 2011 8:56 pm

Als het een JPG-foto is, ga terug naar een vorige versie, misschien nog van de kaart. Als je JPG wegschrijft over dezelfde foto heen, standaard, en je neemt die data niet mee, misschien een vinkje, dan ben je je origineel kwijt. Dat laatste ben je altijd.
Een van de voordelen van RAW, je houdt je basis.
George

willmy
Forumlid
Forumlid

Bericht door willmy » ma nov 14 2011 9:15 pm

george013 schreef:Als het een JPG-foto is, ga terug naar een vorige versie, misschien nog van de kaart. Als je JPG wegschrijft over dezelfde foto heen, standaard, en je neemt die data niet mee, misschien een vinkje, dan ben je je origineel kwijt. Dat laatste ben je altijd.
George
Als ik in NEF/RAW de bewerking nu doe behoud ik de metadata maar ben wel m'n scherpstelpunten kwijt, is toch ook niet helemaal de bedoeling ?

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma nov 14 2011 9:42 pm

Als ik in NEF/RAW de bewerking nu doe behoud ik de metadata maar ben wel m'n scherpstelpunten kwijt, is toch ook niet helemaal de bedoeling ?
Dat gebeurt bij ook wel eens dat ik me scherpstelpunt kwijt ben. Welke versie dan ook.

Kroontje

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » ma nov 14 2011 9:48 pm

george013 schreef:Als het een JPG-foto is, ga terug naar een vorige versie, misschien nog van de kaart. Als je JPG wegschrijft over dezelfde foto heen, standaard, en je neemt die data niet mee, misschien een vinkje, dan ben je je origineel kwijt. Dat laatste ben je altijd.
George
Mijn ViewNX bewaart bij bewerking van JPEGs het origineel in een map 'Originals'. Misschien ook een vinkje ergens zetten?
Dan ook geen sprake van verdwijnende gegevens (so wie so niet maar daar al helemaal niet).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

willmy
Forumlid
Forumlid

Bericht door willmy » ma nov 14 2011 10:17 pm

Verdwijnende meta data en scherpstelpunten, geen map met originals, kan geen plek vinden om te vinken, ik ga toch maar weer werken met PSE en zoek ondertussen verder naar mogelijke oplossingen voor ViewNX 2, suggesties blijven dus welkom !

george013

Bericht door george013 » ma nov 14 2011 10:41 pm

willmy schreef:
George
Als je in je JPG scherpstelpunten hebt, zitten ze ook in je NEF. De JPG wordt vanuit de NEF opgebouwd, er wordt niets toegevoegd.
Kan zijn dat het conversieprogrammaatje dat je gebruikt deze niet zichtbaar maakt.
Vertrouw niet te veel op scherpstelpunten. Ik stel vaak scherp op een punt en verander de compo daarna. Per definitie foute info krijg je dan. De punten zijn aan de sensor, noem het maar zo, gekoppeld en niet aan het voorwerp waar jij op scherp stelt.
Hoop dat ik je goed begrepen heb.
George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di nov 15 2011 9:29 pm

willmy schreef:Verdwijnende meta data en scherpstelpunten, geen map met originals, kan geen plek vinden om te vinken, ik ga toch maar weer werken met PSE en zoek ondertussen verder naar mogelijke oplossingen voor ViewNX 2, suggesties blijven dus welkom !
Ben je wel serieus? Het is mij nog tamelijk onduidelijk wat je doet en wat er dan fout gaat.

Het vinkje waarover ik schreef om originelen in een map orignals te krijgen staat onder bewerken>opties>dialoogvensters/backup>backup uitvoeren bij opslaan van JPEG/TIFF. Misschien heb je het ooit uitgevinkt als 'deze box niet meer tonen' . Dan werkt het dus niet meer ...
Via deze optie kun je de functie herstellen.

willmy
Forumlid
Forumlid

Bericht door willmy » di nov 15 2011 11:18 pm

henkk schreef:
willmy schreef:Verdwijnende meta data en scherpstelpunten, geen map met originals, kan geen plek vinden om te vinken, ik ga toch maar weer werken met PSE en zoek ondertussen verder naar mogelijke oplossingen voor ViewNX 2, suggesties blijven dus welkom !
Ben je wel serieus? Het is mij nog tamelijk onduidelijk wat je doet en wat er dan fout gaat.

Het vinkje waarover ik schreef om originelen in een map orignals te krijgen staat onder bewerken>opties>dialoogvensters/backup>backup uitvoeren bij opslaan van JPEG/TIFF. Misschien heb je het ooit uitgevinkt als 'deze box niet meer tonen' . Dan werkt het dus niet meer ...
Via deze optie kun je de functie herstellen.
Heb de plek voor het vinkje gevonden, bedankt Henk, zat wel diep verstopt, aangevinkt en nu is er ook een map aangemaakt, ga er nu verder induiken en kijken of ik nu niets meer kwijtraak.

Heb ik gelijk nog een vraag; zit er ergens ook een raster verstopt die het rechtzetten van de horizon wat makkelijker maakt ?

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 16 2011 12:06 pm

Een raster zie ik niet in View NX.
In Capture NX2 trek je een lijn horizontaal of verticaal en die gebruikt hij dan als horizon of loodlijn. In ViewNX moet het 'op het oog'.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 16 2011 12:24 pm

willmy schreef: Heb de plek voor het vinkje gevonden, bedankt Henk, zat wel diep verstopt, aangevinkt en nu is er ook een map aangemaakt, ga er nu verder induiken en kijken of ik nu niets meer kwijtraak.

Heb ik gelijk nog een vraag; zit er ergens ook een raster verstopt die het rechtzetten van de horizon wat makkelijker maakt ?
Is het niet handiger gewoon de "Help" gebruiksaanwijzing van View NX2 door te nemen? Dan weet je precies wat er wel en niet kan, en worden al je vragen die je hebt wellicht reeds beantwoord.
Vriendelijke groet, Léon Obers

willmy
Forumlid
Forumlid

Bericht door willmy » wo nov 16 2011 12:54 pm

Léon Obers schreef:
willmy schreef: Heb de plek voor het vinkje gevonden, bedankt Henk, zat wel diep verstopt, aangevinkt en nu is er ook een map aangemaakt, ga er nu verder induiken en kijken of ik nu niets meer kwijtraak.

Is het niet handiger gewoon de "Help" gebruiksaanwijzing van View NX2 door te nemen? Dan weet je precies wat er wel en niet kan, en worden al je vragen die je hebt wellicht reeds beantwoord.
Iets proberen op te zoeken in de helpfunctie wat er blijkbaar niet is valt helaas niet mee Leon ! Maar in principe heb je natuurlijk gelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”