Instap SLR met de D80 in het vizier
- BStollman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo allemaal,
Ik ben voor mijn vriendin een instap SLR het zoeken. Na wat proberen zijn we bij Nikon uitgekomen (met de nodige bijsturingen van mijn kant). Nu wil ze gewoon een instap SLR voor een relatief zacht prijsje en toch de nodige mogelijkheden.
De opties na wat zoekwerk zijn:
D3100
D5000/D3000
D80
Nou vooral deze laatste lijkt mij een zeer goede optie in verband met de comptabiliteit met D lenzen. Plus een goede D80 is al te krijgen tussen de 200 en 250 in.
Maar goed, twijfel blijft bij mij toch een beetje heersen en vandaar ook deze vraag. Wat denken jullie?
Ik ben voor mijn vriendin een instap SLR het zoeken. Na wat proberen zijn we bij Nikon uitgekomen (met de nodige bijsturingen van mijn kant). Nu wil ze gewoon een instap SLR voor een relatief zacht prijsje en toch de nodige mogelijkheden.
De opties na wat zoekwerk zijn:
D3100
D5000/D3000
D80
Nou vooral deze laatste lijkt mij een zeer goede optie in verband met de comptabiliteit met D lenzen. Plus een goede D80 is al te krijgen tussen de 200 en 250 in.
Maar goed, twijfel blijft bij mij toch een beetje heersen en vandaar ook deze vraag. Wat denken jullie?
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Instap SLR met de D80 in het vizier
Op zich geen gekke keuze. Geen idee wat een goede tweedehands D90 nu doet. Die is natuurlijk wel een stuk beter, en 100% compatible met jouw camera.
- BStollman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Verassend genoeg is het verschil in prijs tussen de D80 en D90 erg groot. Onder de 400 euro een goede D90 tweedehands vinden is erg lastig. Natuurlijk ging daar ook mijn eerste voorkeur naar uit maar dit kostenplaatje maakt het dan net wat aantrekkelijker om 1 iteratie terug te stappen.Patrick schreef:Op zich geen gekke keuze. Geen idee wat een goede tweedehands D90 nu doet. Die is natuurlijk wel een stuk beter, en 100% compatible met jouw camera.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zo vreemd is dat op zich niet hoor! De D90 is nog gewoon een courante camera. En heeft een sensor van de "nieuwe generatie".
Goede jacht!
Goede jacht!
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Bram,
Bedenk wel dat een tweedehands DSLR een risico kan zijn, tenzij je op een vertrouwd adres (lees met garantie) koopt.
Een reparatie aan sluiter of sensor kan duurder zijn dan de aanschafprijs van een tweedehandsje.
Groeten, Gijs
Bedenk wel dat een tweedehands DSLR een risico kan zijn, tenzij je op een vertrouwd adres (lees met garantie) koopt.
Een reparatie aan sluiter of sensor kan duurder zijn dan de aanschafprijs van een tweedehandsje.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
De D80 is voordeliger omdat ie al "ouder" is.
Wat Patrick zegt is weliswaar waar, maar ook weer niet waar. De D80 heeft een CCD, en geen CMOS. Dit is een voordeel en een nadeel, lekker duidelijk hè.
Die CCD is met 10Mp heerlijk scherp en geeft prachtige kleuren, maar vraagt (marginaal) meer stroom. En hij heeft geen stofverwijdering. Je moet dus voorzichtig zijn bij objectief wissels. Heb mijn "oude" D80 aan m 'n dochter cadeau gedaan, die is er razend enthousiast mee bezig, en maakt de meest fantastische foto's.
Nog een groot voordeel: hij is zo heerlijk licht.
Wat Patrick zegt is weliswaar waar, maar ook weer niet waar. De D80 heeft een CCD, en geen CMOS. Dit is een voordeel en een nadeel, lekker duidelijk hè.
Die CCD is met 10Mp heerlijk scherp en geeft prachtige kleuren, maar vraagt (marginaal) meer stroom. En hij heeft geen stofverwijdering. Je moet dus voorzichtig zijn bij objectief wissels. Heb mijn "oude" D80 aan m 'n dochter cadeau gedaan, die is er razend enthousiast mee bezig, en maakt de meest fantastische foto's.
Nog een groot voordeel: hij is zo heerlijk licht.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
Heb jaren naar volle tevredenheid een D80 gebruikt, nu sinds een paar weken een D90, is wennen, het veel grotere en betere scherm achterop is een duidelijke verbetering, het grotere aantal in te stellen parameters kan soms teveel zijn, bekijk de D90 setup guides op het net maar na, heb vrijwel alles, voor zover mogelijk, nu op de D90 ingesteld zoals ik het op de D80 had.
Conclusie: De D80 is en blijft een heelijke camera en ik ben blij dat ik hem nog niet heb vekocht en denk dat ik hem hou als 2e camera !
Conclusie: De D80 is en blijft een heelijke camera en ik ben blij dat ik hem nog niet heb vekocht en denk dat ik hem hou als 2e camera !
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.
Mocht je serieus een d80 willen, dan heb ik er wel eentje voor je te koop. Wilde hem houden als tweede body, maar gebruik hem eigenlijk nooit meer....
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471
Tussen de 3100 en D90 zit nogal een verschil als het gaat om vorm , dus ook eens vasthouden is denk ik een redelijk advies . de techniek van de 3100 is vers , dus aan te raden , de mogelijkheden van de 90 zijn groter , ( zou mijn keuze zijn als hij lekker in de hand ligt ) tja de 3000 en 5000 zijn best wat achterhaald.
Ook de 80 is niet echt de toekomst gezien de looptijd van dit model en mogelijkheden.
Ook de 80 is niet echt de toekomst gezien de looptijd van dit model en mogelijkheden.
Er is nog steeds niets mis met een D80 hoor . Ik heb hem ook nog en gebruik hem best veel . heb liever een D80 dan een D3100 De D3100 is nieuwer en heeft weer meer mp etc . Mijn setup up is : utlra licht en toch dslr > D60 , Zwaarder en net is meer mogelijkheden D80 , en als ik snelheid nodig heb mijn "beest" de D200
als je geen AF-S of AF-I objcteiven hebt dan zou de d3100 met een 18-105 vr nieuw een mooie set zijn of anders een d80 met dezelfde lens , voordeel daar passen ook af-s lensen op
als je geen AF-S of AF-I objcteiven hebt dan zou de d3100 met een 18-105 vr nieuw een mooie set zijn of anders een d80 met dezelfde lens , voordeel daar passen ook af-s lensen op