Hallo allemaal,
Ik heb een algemene vraag.
Momenteel heb ik een 2e hands objectief op het oog.
Er zitten echter stofjes tussen de lenselementen.
Mijn vraag is of dit kwalijk is?
Heeft een en ander bijvoorbeeld effect op kwaliteitsafdrukken?
Kortom: is er met het blote oog een en ander te zien wat er niet thuishoort op de foto?
Is een en ander makkelijk te laten reinigen en zo ja hoe en waar?
Ik sta open voor ieder bruikbaar advies waarvoor hartelijk dank!
Groetjes necer27.
Algemene vraag kwaliteit objectief
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Algemene vraag kwaliteit objectief
In de regel zie je dat soort zaken niet. Er schijnen zelfs foto's te vinden te zijn die gemaakt zijn met een verbrijzelde frontlens waar je nauwelijks wat van ziet!
Maar ik zou altijd een objectief even testen voordat je tot aankoop overgaat. Laptop mee en een paar testfoto's maken.
Maar ik zou altijd een objectief even testen voordat je tot aankoop overgaat. Laptop mee en een paar testfoto's maken.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Zelfs als je het niet ziet, dan nog zou ik mij afvragen hoe dat stof ertussen komt, en nog belangrijker of er nog meer stof tussen komt.
Ik weet niet of het gereinigd kan worden. Ik zou hierover voor aankoop toch ff een mailtje aan wijden richting importeur.
Het zou zonde zijn als je na verloop van tijd toch extra onkosten krijg met zo'n lens.
Ik weet niet of het gereinigd kan worden. Ik zou hierover voor aankoop toch ff een mailtje aan wijden richting importeur.
Het zou zonde zijn als je na verloop van tijd toch extra onkosten krijg met zo'n lens.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het kan ook in je voordeel werken hoor. Veel mensen willen een objectief met een krasje al niet meer hebben, terwijl je daar in de praktijk (vrijwel?) nooit last van hebt. Dat drukt de prijs natuurlijk aanzienlijk!
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Als een objectief zo afgesloten is dat er niets meer in kan komen dan wordt het bedienen ervan (zoomring of scherpstelring) ook moeilijker of te zwaar.
Bij een zoom objectief bevinden zich altijd bewegende delen in het binnenwerk waardoor bij in- of uit zoomen een vacuum/overdruk in het objectief kan ontstaan. Stofdeeltjes die zich dan in de naden bij de draairingen bevinden kunnen dan naar binnen worden getrokken.
Ik heb zelf een objectief waar stof in zit maar daarvan is niets op enige foto terug te vinden. De stofdeeltjes vallen in het objectief ook vaan naar beneden waardoor ze niet meer in het centrum van de lens zitten en zeker niet meer zichtbaar zijn. Vaak blijven ze ook weer "kleven" aan vetdelen van het mechaniek.
Bij een zoom objectief bevinden zich altijd bewegende delen in het binnenwerk waardoor bij in- of uit zoomen een vacuum/overdruk in het objectief kan ontstaan. Stofdeeltjes die zich dan in de naden bij de draairingen bevinden kunnen dan naar binnen worden getrokken.
Ik heb zelf een objectief waar stof in zit maar daarvan is niets op enige foto terug te vinden. De stofdeeltjes vallen in het objectief ook vaan naar beneden waardoor ze niet meer in het centrum van de lens zitten en zeker niet meer zichtbaar zijn. Vaak blijven ze ook weer "kleven" aan vetdelen van het mechaniek.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
http://www.lensrentals.com/blog/2008/10 ... -scratchesPatrick schreef:In de regel zie je dat soort zaken niet. Er schijnen zelfs foto's te vinden te zijn die gemaakt zijn met een verbrijzelde frontlens waar je nauwelijks wat van ziet!

PS: Het is niet eens off-topic, de vraag wordt ook nog eens zijdelings behandeld in dit artikel.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Die bedoelde ik. Ik bookmark dit soort zaken alleen in m'n hoofd, niet in m'n browser...ReneG schreef:http://www.lensrentals.com/blog/2008/10 ... -scratchesPatrick schreef:In de regel zie je dat soort zaken niet. Er schijnen zelfs foto's te vinden te zijn die gemaakt zijn met een verbrijzelde frontlens waar je nauwelijks wat van ziet!
PS: Het is niet eens off-topic, de vraag wordt ook nog eens zijdelings behandeld in dit artikel.