Ondanks veel gesnuffel in boeken 'digitale fotografie', blijf ik blijkbaar toch een dummy met de volgende vragen.
1e Maakt een opname in Raw na bewerking in photoshop elem. 8 gebruik van het Adobe RGB kleurprofiel of sRGB?
2e Mijnsinziens is het aanbieden van een Raw opname in het profiel RGB zinloos omdat deze toch automatisch wordt omgezet in sRGB. Of zie ik dit fout?
3e Blijkbaar moet je een opname in Raw/ RGB aanbieden aan een vaklab. om de kwaliteit te krijgen die er inzit. Betekent dit dat ik mijn foto's moet laten afdrukken bij anderen dan de diverse on-line afdrukcentrales zoals bijv. het Kruitvat? Zo ja, wie zijn dat?
4e Moet ik foto.'s 'ter beoordeling' aan onze NCN, aanbieden met de extensie .jpg?
Alvast dank voor de reaktie.
Ton
Raw-RGB
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Raw-RGB
Nou gebruik ik geen photoshop elem. 8, maar het lijkt me dat je het kleurprofiel ergens bij voorkeuren kunt instellen.antoniusjohger schreef: 1e Maakt een opname in Raw na bewerking in photoshop elem. 8 gebruik van het Adobe RGB kleurprofiel of sRGB?
Staat erover niets in de helpfile? (Daarmee wordt wellicht ook vraag 2 beantwoord).
Er is geen enkel vaklab wat een RAW bestandsformaat accepteert. Lever het aan als JPG-bestand.antoniusjohger schreef: 3e Blijkbaar moet je een opname in Raw/ RGB aanbieden aan een vaklab. om de kwaliteit te krijgen die er inzit. Betekent dit dat ik mijn foto's moet laten afdrukken bij anderen dan de diverse on-line afdrukcentrales zoals bijv. het Kruitvat? Zo ja, wie zijn dat?
Afhankelijk van het vaklab kun je dat doen in het Adobe RGB-formaat (bijv. bij Profotonet), maar sRGB is vrij gebruikelijk binnen de wereld van laboratoria. Kijk voor informatie op de websites van specifieke vaklaboratoria hoe je je bestanden kunt aanleveren en in welk kleurprofiel.
Dat ligt eraan wat je wilt laten zien. Bij problemen wordt er door mensen wel eens gevraagd of je het originele bestand online kunt zetten. Er wordt dan een raw-bestand ergens online gezet (mogelijk ingepakt in een ZIP-bestand) zodat mensen het daarna kunnen downloaden en op hun eigen PC met de benodigde RAW-software kunnen bestuderen.antoniusjohger schreef: 4e Moet ik foto.'s 'ter beoordeling' aan onze NCN, aanbieden met de extensie .jpg?
Wil je gewoon beeld ter beoordeling als foto laten zien, zet je bestanden als JPG in het sRGB-profiel ergens online, en zet de URL waar je de foto hebt neergezet dan tussen [img]-tags in een bericht. Dan verschijnt je foto in je bericht.
Indien je foto's op sites zet zoals Flickr of Picasa kunnen daar wel restricties aanzitten of EXIF-info wel of niet wordt getoond, afhankelijk van de grootte van de foto in pixels. Daarover is op het forum uitvoerig over geschreven. Makkelijkste even een zoekactie te doen op het forum om die berichten te lezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers