Advies gevraagd voor aankomende vakantie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Robin

Advies gevraagd voor aankomende vakantie

Bericht door Robin » do mei 24 2007 1:04 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

MadMike

Bericht door MadMike » do mei 24 2007 8:43 am

hey robin,

leuk om te lezen dat je ook bevangen bent door de DSLR... velen van ons ondergingen jou zelfde lot ook! haha! waaronder ik...

wat ik je wil meegeven:

-AF: ik heb de AF altijd op center (spot) staan, ongeacht onderwerp. altijd even richten van te voren... (bij groot diafragma en dichtbij is het wel moeilijk om de camera te bewegen en je punt nog schep te houden... handigheidje.)

- lenzen wisselen: body naar beneden richten en zo mogelijk even op een schone tafel o.i.d. (hand) neerleggen. wellicht even de bodydop plaatsen als het echt winderig is. alles in een gote plastic zak doen heb ik ook al gelezen, maar lijkt me erg omslachtig. wel doeltreffend.

-veel licht: lage ISO, klein diafragma (duh). wellicht een neutraal grijsfilter aanschaffen (-2 of -3 stops in belichting).
wat ik je zeer zeker aanraad is een circulair polfilter, vooral aan de evenaar ondat je bijna altijd een hoek van 90 graden t.o.v. de zon hebt!!!
een polfilter maakt luchten diep blauw, verwijderd reflecties op glas en water en brengt veel meer vitaliteit in de anders uitgebleekte kleuren. dempt ook al vanzelf het licht met ong. 2 stops.
ik gebruik m altijd buiten als het licht het toelaat en ik ben er dik tevreden over!!

succes verder op safari en laat zien die plaatjes!!

grtzz!!
mike...

Robin

Bericht door Robin » do mei 24 2007 10:07 am

Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

paparazzi

Bericht door paparazzi » do mei 24 2007 10:27 am

Om wild te fotograferen is 'n pola vaak juist niet handig. Die beesten kiezen daar waar mogelijk voor 'n schaduwrijk plekje tussen de bosjes en met de pola verlies je nog 'ns een stop of 2-3 aan licht. Lopen ze in de open vlakte kun je 't er op wagen.

paparazzi

Bericht door paparazzi » do mei 24 2007 10:28 am

Wat voor tele heb je eigenlijk?

Robin

Bericht door Robin » do mei 24 2007 11:08 am

Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

paparazzi

Bericht door paparazzi » do mei 24 2007 12:20 pm

die heb ik ook sinds vorige week! :)

R-Know

Bericht door R-Know » do mei 24 2007 6:58 pm

Hallo Robin,
Ik weet NIET (sorry, woordje vergeten) veel te melden, ik ben nooit verder geweest dan Spanje maar daar kan het ook waaien.

Als je lenzen gaat wisselen: stel het uit tot wanneer het windstil is, anders schiet je niets meer na de 1e week.
Ben je eigenwijs en doe je het toch: neem toch je oude compact mee. Altijd makkelijk.

Over het statief: er zijn veel kleine lichte statieven die zo mee kunnen op je tas.

veel succes en mooie plaatjes.

Groet, Arno.

ps Pola is zeker aan te bevelen, een must.
Laatst gewijzigd door R-Know op za mei 26 2007 2:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » za mei 26 2007 2:02 pm

Laatst gewijzigd door Robin op ma dec 07 2009 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

R-Know

Bericht door R-Know » za mei 26 2007 2:54 pm

Ze zijn misschien wel wat donker maar zeker niet slecht.
Onder of overbelichten is denk een kwestie van smaak, wat ga je ermee doen.
Zelf vind ik deze lucht mooier als een witte. Dat het zonnig is kan ik toch uit deze foto's opmaken. Wanneer je meer wilt moet je het contrast aanpassen in een programma op je pc. Maar of je dat met alles foto's zou willen doen.

R-Know

Bericht door R-Know » za mei 26 2007 2:55 pm

Werk je wel met een gecalibreerd scherm, dat maakt vrij veel uit?

Robin

Bericht door Robin » za mei 26 2007 5:45 pm

Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

R-Know

Bericht door R-Know » za mei 26 2007 11:30 pm

Ik heb mijn scherm met colorvision apparaat gecalibreerd.
De eerste verandering was nogal ingrijpend. Wanneer ik foto's laat printen klopt het kleuren plaatje voor 95%.
Ik heb mijn WB altijd op Auto 0, niet omdat dit het beste is maar ik ben niet bekend met het veranderen. Wat het precies mooier of niet maakt.
wel speel ik veel met sluitertijden, diafragma en stop meer/minder.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

histogrammen

Bericht door George Fennes » zo mei 27 2007 7:39 am

Wat ik mij afvraag Robin,

Waarom zal je over of onder belichten 2 of 3 stops is nogal wat.

Ga je onderbelichten, dan heb je kans van meer ruis in de donkere partijen.

Ga je overbelichten dan heb je kans dat de lichte parijen uitgebeten raken.

Volgens mij kan je beter werken met je histogrammen en de hoge lichten op je LCD scherm.

Probeer daar mee te oefenen, dat is volgens mij de beste controle of een foto wel of niet goed belicht is.

Er zijn verschillende goede boeken die daar heel veel over kunnen vertellen en een ander forumlid Harry Gerrits is een envoudige handleiding op papier aan het zetten.

Dat lijkt mij het beste.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Robin

Re: histogrammen

Bericht door Robin » zo mei 27 2007 11:19 am

Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 8:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”