Flitsen in de nacht/avond
Flitsen in de nacht/avond
Heeft iemand misschien tips over het fotograferen met flitser in de nacht/avond?
Ik gebruik een Nissin di622 Mark II op een D50
Ik gebruik een Nissin di622 Mark II op een D50
- Wiljo
- Forumlid
- Berichten: 936
- Lid geworden op: za jul 11 2009 2:30 pm
- Locatie: APELDOORN
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen in de nacht/avond
Wat wil je doen, wat is je onderwerp, wat wil je vastleggen? Je geeft ons nu eigenlijk te weinig informatie om je een goed antwoord te kunnen geven.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Flitsen in de nacht/avond
Onderwerp: een mens (een vriend)
Doel: een fotosessie om uit te proberen hoe het gaat om in de avond te fotograferen als het donker is.
Het gaat mij eigenlijk om, hoe je te werk moet gaan om zo wat ervaring te hebben.
Doel: een fotosessie om uit te proberen hoe het gaat om in de avond te fotograferen als het donker is.
Het gaat mij eigenlijk om, hoe je te werk moet gaan om zo wat ervaring te hebben.
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen in de nacht/avond
De achtergrond en de afstand daarvan tot het object is van grote invloed. Ik denk dat je het best een aantal proefopnamen kunt maken met verschillende diafragma's.
Overigens zou je wellicht het best bij schemering foto's kunnen maken en dan de camera flitssynchro instellen op REAR (tweede gordijn) zodat je ook nog het bestaande licht mee krijgt op de foto.
Je zou ook de brandpuntsinstelling van de flitser (zo die die heeft) handmatig kunnen instellen op max. tele. Dan gaat er minder licht naar de omgeving van het object.
Kortom, veel succes, er is van alles te proberen!
Overigens zou je wellicht het best bij schemering foto's kunnen maken en dan de camera flitssynchro instellen op REAR (tweede gordijn) zodat je ook nog het bestaande licht mee krijgt op de foto.
Je zou ook de brandpuntsinstelling van de flitser (zo die die heeft) handmatig kunnen instellen op max. tele. Dan gaat er minder licht naar de omgeving van het object.
Kortom, veel succes, er is van alles te proberen!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: Flitsen in de nacht/avond
Bedankt henk..
Die flitser heeft geen brandpuntinstellingen, maar ik zal kijken met de mode REAR.
PS. maar de flits synchro is toch alleen voor de ingebouwde flister?
Die flitser heeft geen brandpuntinstellingen, maar ik zal kijken met de mode REAR.
PS. maar de flits synchro is toch alleen voor de ingebouwde flister?
Re: Flitsen in de nacht/avond
@Henkk,
@Abbas,
Flitssynchronisatie is de kortste tijd waarbij de sensor helemaal belicht wordt, bij spleetsluiters waar hier meestal sprake van is. Gaat niet op voor de D70s.
De sensor wordt door 2 gordijnties belicht. Gordijn 1 gaat open, na verloop van tijd gaat gordijn 2 dicht. De kortste tijd dat de gehele sensor is belicht, is die waar gordijn 2 dicht gaat op het moment dat gordijn 1 aan het eind van zijn rit is.
Een langere tijd wordt verkregen door gordijn 2 later dicht te laten gaan.
Een kortere tijd door gordijn 1 eerder dicht te laten gaan. In dit geval is de sensor nooit een moment geheel belicht, de gordijnen vormen een spleet over de sensor. Het maakt daarom niet uit of je nu de ingebouwde of een externe flitser gebruikt. Er is wel een truuk ontwikkeld om ook met snellere sluitertijden te flitsen maar dat is wat anders.
Bij flitsen in de nacht heb je geen omgevingslicht. Heb je niets in de omgeving van je onderwerp staan, zal alleen het onderwerp belicht zijn. Staat je onderwerp onder een boom, zal je een stuk van die boom meenemen. Kan best een leuk effect geven.
Belangrijk is ook dat je ahw twee lichtmeters hebt. Op (half)automaat zal de camera zich instellen op het omgevingslicht, en de flister zal ook proberen zoveel mogelijk een "goed" belichting te verkrijgen.
Ga je met je EV correctie, of de M-stand, onderbelichten, dan zal de flitser alsnog een goede belichting wil forceren.Wil je de flitsinvloed verminderen, dan zul je dat met de flitser moeten doen.
Hoop dat er niet teveel lulkoek in staat.
George
EDIT.
Dit gaat op voor TTL-flitsen.
Er verandert niets aan je belichting, zowel wat betreft de foto met omgevingslicht als de foto met flitslicht. Je bent de tweede in korte tijd die dit stelt. Alleen het tijdstip waarop de flitsfoto wordt gemaakt is anders. Het enige verschil dat je tussen 1e en 2e gordijn ziet is de plek van de flitsfoto binnen de foto met omgevingslicht, met name bij bewegingen. Ik kan maar niet ontdekken waar dit verhaal vandaan komt.Overigens zou je wellicht het best bij schemering foto's kunnen maken en dan de camera flitssynchro instellen op REAR (tweede gordijn) zodat je ook nog het bestaande licht mee krijgt op de foto.
@Abbas,
Flitssynchronisatie is de kortste tijd waarbij de sensor helemaal belicht wordt, bij spleetsluiters waar hier meestal sprake van is. Gaat niet op voor de D70s.
De sensor wordt door 2 gordijnties belicht. Gordijn 1 gaat open, na verloop van tijd gaat gordijn 2 dicht. De kortste tijd dat de gehele sensor is belicht, is die waar gordijn 2 dicht gaat op het moment dat gordijn 1 aan het eind van zijn rit is.
Een langere tijd wordt verkregen door gordijn 2 later dicht te laten gaan.
Een kortere tijd door gordijn 1 eerder dicht te laten gaan. In dit geval is de sensor nooit een moment geheel belicht, de gordijnen vormen een spleet over de sensor. Het maakt daarom niet uit of je nu de ingebouwde of een externe flitser gebruikt. Er is wel een truuk ontwikkeld om ook met snellere sluitertijden te flitsen maar dat is wat anders.
Bij flitsen in de nacht heb je geen omgevingslicht. Heb je niets in de omgeving van je onderwerp staan, zal alleen het onderwerp belicht zijn. Staat je onderwerp onder een boom, zal je een stuk van die boom meenemen. Kan best een leuk effect geven.
Belangrijk is ook dat je ahw twee lichtmeters hebt. Op (half)automaat zal de camera zich instellen op het omgevingslicht, en de flister zal ook proberen zoveel mogelijk een "goed" belichting te verkrijgen.
Ga je met je EV correctie, of de M-stand, onderbelichten, dan zal de flitser alsnog een goede belichting wil forceren.Wil je de flitsinvloed verminderen, dan zul je dat met de flitser moeten doen.
Hoop dat er niet teveel lulkoek in staat.
George
EDIT.
Dit gaat op voor TTL-flitsen.
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen in de nacht/avond
George,george013 schreef:@Henkk,Er verandert niets aan je belichting, zowel wat betreft de foto met omgevingslicht als de foto met flitslicht. Je bent de tweede in korte tijd die dit stelt. Alleen het tijdstip waarop de flitsfoto wordt gemaakt is anders. Het enige verschil dat je tussen 1e en 2e gordijn ziet is de plek van de flitsfoto binnen de foto met omgevingslicht, met name bij bewegingen. Ik kan maar niet ontdekken waar dit verhaal vandaan komt.Overigens zou je wellicht het best bij schemering foto's kunnen maken en dan de camera flitssynchro instellen op REAR (tweede gordijn) zodat je ook nog het bestaande licht mee krijgt op de foto.
[ ... ]
Belangrijk is ook dat je ahw twee lichtmeters hebt. Op (half)automaat zal de camera zich instellen op het omgevingslicht, en de flister zal ook proberen zoveel mogelijk een "goed" belichting te verkrijgen.
Ga je met je EV correctie, of de M-stand, onderbelichten, dan zal de flitser alsnog een goede belichting wil forceren.Wil je de flitsinvloed verminderen, dan zul je dat met de flitser moeten doen.
Hoop dat er niet teveel lulkoek in staat.
George
EDIT.
Dit gaat op voor TTL-flitsen.
Mijn verhaal was wellicht wat kort door de bocht c.q. gaat uit van mijn gebruikelijke instellingen. Maar het is onder die omstandigheden wel waar dus daarom is het niet vreemd dat ik niet de enige ben die het meldt:
Als je met diafragmavoorkeuze werkt (A) en synchroniseert op het 1e gordijn, dan schakelt de camera bij inschakelen van een flitser op 1/60 sluitertijd over (tenzij er zo veel licht is dat hij nog korter wil, dan gaat hij max. tot zijn kortste flitssynchronisatietijd).
Daarentegen als je overschakelt op REAR, kiest de camera de sluitertijd die bij het bestaande licht past, bijv. 1/15e ipv 1/60. Daarmee verandert de belichting dus aanmerkelijk (je hebt wellicht wel een VR lens nodig of een statief). Je krijgt dan 4x zoveel omgevingslicht op de foto (in dit voorbeeld) terwijl het hoofdobject door de flits uitgelicht blijft. Dus hoofdobject (vrijwel) onveranderd, veel meer omgeving in beeld.
Op het display van mijn D700 komt dan SLOW en REAR tegelijk in beeld (in stand A of P; in stand S of M kun je geen SLOW kiezen, wel REAR). Ik meen dat het bij de D50 net zo werkt alleen mogelijk anders bediend (meer via het menu); kan die nu even niet vinden om het te checken. Analoge Nikons deden dit ook al, alhoewel ik geloof dat ik daarbij de REAR stand op de flitser moest instellen.
Probeer het maar eens.
Zo is dus je opmerking over de twee lichtmeters correct, het flitslicht en het omgevingslicht worden apart gemeten en verwerkt en je kunt kiezen wat de camera er mee doet. Je kunt de balans tussen het omgevingslicht en de flits net zo instellen als je wil door één of beide te varieren.
Vriendelijke groet,
Henk.
P.S. De flitsinstellingen REAR etc. werken ook door op een op de flitsschoen aangesloten flitser. Het gaat nl. om instellingen van de camera en niet zozeer de flitser.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: Flitsen in de nacht/avond
@Henkk,
Bedankt voor je uitleg. Heb het gecontroleerd op de D80. Weet niet meer de mode waar hij in stond maar hij reageerde zoals je zegt.
Door Grojan al een keer gecorrigeerd op het flitsgebied en heb daarom gelijk de SLOW op 30 seconden gezet. Ik wil zien en bepalen wat ik doe en niet wat de programmeur van die camera denkt wat goed is. Geen pretstandjes dus.
De camera schijnt de SLOW-grens te overrulen in de REAR-mode. Maar het blijft een belichtingsverhaal waar REAR via een achterdeurtje gebruik van maakt.
Zoals jezelf zegt was het een beetje kort door de bocht. REAR blijft hetzelfde tussen de gekozen SLOW-tijd en de flits-synchronisatie. Ook daarom heb ik mijn SLOW op 30sec staan. Fouten wil ik bij mezelf kunnen zoeken.
Blijft over de essentie van REAR. Deze blijft in bijna alle flitsdraadjes verborgen.
Hoop dat TS de opmerkingen over de lichtmeters heeft gelezen en begrepen.
George
Bedankt voor je uitleg. Heb het gecontroleerd op de D80. Weet niet meer de mode waar hij in stond maar hij reageerde zoals je zegt.
Door Grojan al een keer gecorrigeerd op het flitsgebied en heb daarom gelijk de SLOW op 30 seconden gezet. Ik wil zien en bepalen wat ik doe en niet wat de programmeur van die camera denkt wat goed is. Geen pretstandjes dus.
De camera schijnt de SLOW-grens te overrulen in de REAR-mode. Maar het blijft een belichtingsverhaal waar REAR via een achterdeurtje gebruik van maakt.
Zoals jezelf zegt was het een beetje kort door de bocht. REAR blijft hetzelfde tussen de gekozen SLOW-tijd en de flits-synchronisatie. Ook daarom heb ik mijn SLOW op 30sec staan. Fouten wil ik bij mezelf kunnen zoeken.
Blijft over de essentie van REAR. Deze blijft in bijna alle flitsdraadjes verborgen.
Hoop dat TS de opmerkingen over de lichtmeters heeft gelezen en begrepen.
George
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen in de nacht/avond
Dat van de SLOW grens instellen lees ik voor het eerst. Ik kan mij niet herinneren daar iets voor ingesteld te hebben. Volgens het D700 manual is dat een vaste grenswaarde van 30 sec.
De essentie van flitssynchronisatie op het 2e gordijn is dat je lichtstrepen van bewegende onderwerpen ACHTER het object krijgt. Dit omdat de flits die het beeld 'bevriest' pas aan het eind van de foto optreedt. Het effect dat je meer ziet van het omgevingslicht, kun je ook bereiken in stand M of S door langere sluitertijden te kiezen. In stand S gaat dan de lens naar max. opening wat meestal niet gewenst is. Maar ik vind het wel makkelijk dat ook in A via REAR te bereiken. Dan maak ik handig gebruik van wat de programmeur heeft ingebouwd
Ben wel benieuwd wat TS nu gaat proberen!
De essentie van flitssynchronisatie op het 2e gordijn is dat je lichtstrepen van bewegende onderwerpen ACHTER het object krijgt. Dit omdat de flits die het beeld 'bevriest' pas aan het eind van de foto optreedt. Het effect dat je meer ziet van het omgevingslicht, kun je ook bereiken in stand M of S door langere sluitertijden te kiezen. In stand S gaat dan de lens naar max. opening wat meestal niet gewenst is. Maar ik vind het wel makkelijk dat ook in A via REAR te bereiken. Dan maak ik handig gebruik van wat de programmeur heeft ingebouwd

Ben wel benieuwd wat TS nu gaat proberen!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: Flitsen in de nacht/avond
Slow is een zelf instelbare waarde die jou behoedt voor een te lange sluitertijd, zo iets van he knul, denk even na. Het nadenken gebeurt nooit want het enige wat je in dit soort blokkades ziet is een , ja, blokkade. Waarmee je weer diep moet graven over het waarom en waar. Elke fotograaf die zijn plaatjes bekijkt ziet dat de sluitertijd te lang is.
Verder heb ik voor mij het beeldje bepaald van het maken van 2 foto's bij het flitsen. Een heel handig uitgangspunt. Je flistfoto is binnen die omgevingsfoto. De plek van 1e of 2e gordijn bepaalt allen maar de plaats in tijd van die flitsfoto binnen de omgevingsfoto.
Ik hoop dat TS de gedachte van die 2 foto's wil overnemen. Het is een uitstekend uitgangspunt. En dat hij en anderen tot de essentie terug gaatn i.p.v. het gebruik van programmaatjes in de camera.
TS heeft genoeg om over na te denken.
George
Verder heb ik voor mij het beeldje bepaald van het maken van 2 foto's bij het flitsen. Een heel handig uitgangspunt. Je flistfoto is binnen die omgevingsfoto. De plek van 1e of 2e gordijn bepaalt allen maar de plaats in tijd van die flitsfoto binnen de omgevingsfoto.
Ik hoop dat TS de gedachte van die 2 foto's wil overnemen. Het is een uitstekend uitgangspunt. En dat hij en anderen tot de essentie terug gaatn i.p.v. het gebruik van programmaatjes in de camera.
TS heeft genoeg om over na te denken.
George
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen in de nacht/avond
George,
Ik heb wel een sluitertijd gevonden die maximaal gekozen wordt bij automatische instellingen (zoals A, P) en die je niet korter kunt instellen dan 1/60.
Wel langer, tot zelfs 30 sec.
Heb jij nu die sluitertijd op 30 sec. gezet? Wat doet je camera als je in A (diafragmavoorkeur) een flitser aansluit?
Verder begrijp ik helaas niet wat je bedoelt met een aantal andere dingen in je post.
Groet, Henk
Ik heb wel een sluitertijd gevonden die maximaal gekozen wordt bij automatische instellingen (zoals A, P) en die je niet korter kunt instellen dan 1/60.
Wel langer, tot zelfs 30 sec.
Heb jij nu die sluitertijd op 30 sec. gezet? Wat doet je camera als je in A (diafragmavoorkeur) een flitser aansluit?
Verder begrijp ik helaas niet wat je bedoelt met een aantal andere dingen in je post.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: Flitsen in de nacht/avond
Die SLOW-sluitertijd is de langste sluitertijd waaronder je niet per ongeluk kunt gaan met flitsen. Dacht dat jij de D7000 had, blz. 223, langste sluitertijd bij flits. Verder even uitproberen.
Wat begrijp je verder niet? Dat over die 2 foto's?
George
Wat begrijp je verder niet? Dat over die 2 foto's?
George
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen in de nacht/avond
@George: We hebben het kennelijk over dezelfde instelling (e2). Als je die op 30 sec. zet, zal de camera in P of A belichtingsstand niet meer bij 1/60 stoppen maar lager gaan als je de flits aanzet en het licht beperkt is.
Ik weet niet of dat handig is. Als ik wil dat dat gebeurt, zet ik 'm op slow of rear en dan gebeurt het ook. Langere sluitertijden dan 1/60 geven het risico van bewogen foto's (niet zozeer van het geflitste object maar van de achtergrond of evt. lampen die in beeld zijn).
Wat je met de 2 beeldjes bedoelt begrijp ik inmiddels, geloof ik. Een soort dubbelopname en daar heb je wel gelijk in. Het klopt ook dat Front of Rear betekent op welk moment tijdens de belichting de flitser af gaat.
Richting TS houd ik mijn advies: probeer eens de stand REAR, camera op statief of een VR-lens; de flitssynchronisatie werkt ook met de flitser op de schoen. En liefst niet in het pikdonker maar als er nog wat omgevingslicht is. Inmiddels heb ik m'n D50 weer opgespoord en zo te zien kun je daar de langste sluitertijd bij flits niet instellen; die staat standaard op 1/60. Dat deel van de bovenstaande discussie kun je dus overslaan.
Succes!
Henk
Ik weet niet of dat handig is. Als ik wil dat dat gebeurt, zet ik 'm op slow of rear en dan gebeurt het ook. Langere sluitertijden dan 1/60 geven het risico van bewogen foto's (niet zozeer van het geflitste object maar van de achtergrond of evt. lampen die in beeld zijn).
Wat je met de 2 beeldjes bedoelt begrijp ik inmiddels, geloof ik. Een soort dubbelopname en daar heb je wel gelijk in. Het klopt ook dat Front of Rear betekent op welk moment tijdens de belichting de flitser af gaat.
Richting TS houd ik mijn advies: probeer eens de stand REAR, camera op statief of een VR-lens; de flitssynchronisatie werkt ook met de flitser op de schoen. En liefst niet in het pikdonker maar als er nog wat omgevingslicht is. Inmiddels heb ik m'n D50 weer opgespoord en zo te zien kun je daar de langste sluitertijd bij flits niet instellen; die staat standaard op 1/60. Dat deel van de bovenstaande discussie kun je dus overslaan.
Succes!
Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: Flitsen in de nacht/avond
Die instelling langste sluitertijd etc. is heel handig voor onbewuste fotograven. Voor bewuste fotograven werkt het averechts. Je krijgt iets waar je niet om gevraagd hebt.
Jouw advies om toch die grens in te stellen en eventueel te overrulen met REAR heeft niets met fotograveren te maken, slechts met spelen met de camera-instellingen. Daar moet je vanaf.
Met flitsen maak je een dubbelopname. Een met de camera-instellingen en een met het flitslicht, doch de belichtingstijd is die van de flitser, zeg 1/1000 of wat dan ook en met dat extra licht.
Google op REAR en je vindt een heleboel leuke foto's met het REAR-effect, of eigenlijk het SLOW-effect..
George
Jouw advies om toch die grens in te stellen en eventueel te overrulen met REAR heeft niets met fotograveren te maken, slechts met spelen met de camera-instellingen. Daar moet je vanaf.
Met flitsen maak je een dubbelopname. Een met de camera-instellingen en een met het flitslicht, doch de belichtingstijd is die van de flitser, zeg 1/1000 of wat dan ook en met dat extra licht.
Google op REAR en je vindt een heleboel leuke foto's met het REAR-effect, of eigenlijk het SLOW-effect..
George
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Flitsen in de nacht/avond
Ha ha ha, ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik ook wel eens een onbewuste fotograaf ben. Ofwel de camera staat nog op een instelling van een vorige keer, of ik wil gewoon snel hap snap een foto maken.
Dan ben ik toch wel blij als het ding een beetje standaard reageert
maar goed, ieder z'n meug!
En terzijde: de camera van TS heeft deze instelling helemaal niet.
Dan ben ik toch wel blij als het ding een beetje standaard reageert

En terzijde: de camera van TS heeft deze instelling helemaal niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums