Iemand ervaring?

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Steef

Iemand ervaring?

Bericht door Steef » do mei 24 2007 4:28 am

Ik ben in het bezit van de nikor 60mm 2,8 micro. 1:1 dus.

Maar ik zit er aan te denken om macrofotografie wat anders aan te pakken, doormiddel van een omkeerring, en een andere lens.

Na wat zoeken op internet heb ik wat info gevonden over de reproductie verhoudingen:

20 mm reproductie verhouding 3,4x
24 mm reproductie verhouding 2,5x
28 mm reproductie verhouding 2,0x
35 mm reproductie verhouding 1,4x
50 mm reproductie verhouding 1,0x

Ik weet uit informatiebronnen van internet dat je bij de 50mm zo'n 10cm van het te fotograferen object af zit. En bij de 20mm zo'n 5cm.
Dit valt me opzich niet tegen, want als ik 1:1 fotografeer met mn macrolens zit ik er 8cm van af. Ik heb al wat behendigheid gekregen met het naderen van kleine vluchtige beestjes.

Maar wat ik me nu afvraag. Stel ik neem een 20mm lens, dan zit ik bijna 2x zo dichtbij van de lens tot het object als met mn macrolens (ipv 8cm nu 5cm). Aangezien de dof al best klein is met mn macrolens bij 1:1, zal het op de 20mm lens zeker nog véél kleiner worden? Of valt dat wel mee?

Daar zit ik dus een beetje mee. Ik wil niet een té kleine dof. Heeft iemand misschien ervaring met dit soort dingen? Dit is allemaal nieuw voor me, en ik probeer me er meer en meer in te verdiepen.
Alvast bedankt!

Steef

dragon2

Bericht door dragon2 » do mei 24 2007 1:24 pm

Dit is wat er op de verpakking van mijn set soligor ringen staat, geldt voor 50mm objectief:
spreadsheet

ML

Bericht door ML » do mei 24 2007 7:01 pm

Dat is leuk dragon2, maar dat is dus een tabel voor een tussenringen-set, niet voor omkeer ring en verschillende objectieven.
Steef, wat ik wel weet is dat een 60 mm macro objectief een grotere dof heeft dan een 100 mm macro bij dezelfde reproductiemaatstaf, maar of die verhoudingen ook gelden bij omkeren weet ik niet zeker.. dan zou dus de dof groter worden naarmate je een meer groothoek objectief neemt maar dat weet ik niet zeker. De DOF is bij macro zowiezo erg klein... Hoop dat er nog anderen zijn met meer ervaring in omkeren van objectieven tbv macro.
Succes

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do mei 24 2007 7:17 pm

Volgens mij heb een even grote DOF bij het omgekeerd gebruiken van een 50 of een 20 mm.

Je gebruikt beiden in de stand oneindig. De 50 mm heeft minder DOF dan de 20, maar omdat de werk afstand groter is, is er weer meer DOF. Bij de 20mm is het omgekeerd, meer DOF vanwege de groothoek en minder DOF omdat de werkafstand veel kleiner is.

De vergroting van een 20mm omgekeerd is echter 11x en van een 50mm is dat slechts 3,8x.

Als scherpte diepte van belang is: ik heb het op de club meerdere keren laten zien. Ongeveer 2,5 cm haal je in het bereik van 1:1 met een 150 EL Nikkor op een balg. Dat je dan diafragma 45 gebruikt, OK, jammer.

En nu nog iets anders. Neem je D200, zet er de 60mm macro op en focus manueel naar de kortste afstand. Leg een centimeter op de tafel voor je en kijk hoeveel je ziet van de centimeter. Dat is op het horizontale veel minder dan 36 millimeter. Hoe zo dan 1:1.!!!

Wie weet het goede antwoord en waarom is dat zo??

Meer lezen:
macro met Nikon
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr mei 25 2007 8:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 24 2007 8:21 pm

Leuk, zo'n kinderraadseltje af en toe.

Antwoord: omdat het DX-formaatje en het bijbehorende zoekertje een kleiner beeldveld hebben dan het kleinbeeldformaat waarmee je met de 60mm 1 op 1 kunt halen. Op de sensor is alles wel ware grootte, maar er staat VEEL minder op...

Wat win ik nou? Een kippeleren geheugenkaarttasje? Of een titanium pixeltellertje?

Groet, E.M. de Klerk

Steef

Bericht door Steef » do mei 31 2007 3:27 pm

Sorry voor de late reactie. Maar heel erg bedankt voor de reacties!

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”