De NRW beelden uit de P7000 verwerk ik nu door deze in Nikon Transfer 1.5.3 te converteren naar TIFF welke ik in Nikon Capture NX2 versie 2.2.8 bewerk.
Graag zou ik de oorspronkelijke NRW in Capture verwerken, maar,(en daar gaat het om) het wordt nu nog lastiger omdat (de laatste maanden) ik de tiff's niet meer via Bewerken, Grootte/ Resolutie, een andere beeldgrootte kan geven. Het prog. loopt dan vast. Wel kan ik via Bewerken, en Foto passend maken het formaat aanpassen.
Wie heeft een idee hoe dit op te lossen is?
Machiel
NRW verwerking
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: NRW verwerking
Lijkt me vreemd dat een RAW formaat met Nikon Transfer wordt geconverteerd naar een TIF-formaat. Nikon Transfer is geen RAW-convertor, enkel een progje om je bestanden van camera naar PC over te zetten, en hooguit de bestandsnamen te hernoemen.macfot schreef:De NRW beelden uit de P7000 verwerk ik nu door deze in Nikon Transfer 1.5.3 te converteren naar TIFF welke ik in Nikon Capture NX2 versie 2.2.8 bewerk.
Als je bestandsformaten simpelweg hernoemt naar een TIF-extensie wordt het daarmee geen TIF-formaat. Misschien ligt het daaraan dat programma's erna vast lopen.
Gebruik Capture om NRW-bestanden in te laden en dan eventueel te converteren naar TIF.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarom zet je je foto's om naar TIFF? Je kan de NRW bestanden toch veel makkelijker en beter direct bewerken in Capture NX?
Foutje van mij: na het uploaden zet ik de NRW om naar TIFF in View NX2 versie 2.2.3, dit doe ik vanaf okt vorig jaar omdat Capture NX dit formaat niet ondersteunde, is dit bij de nu gebruikte versie wel het geval??
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou dat zeker even proberen. Zonde om ze om te zetten, want je mist veel van de kracht van het RAW bewerken zo.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je P7000 dateert van ná de Capture NX (kennelijk geen NX2), dan zit het er dik in dat die CNX geen update meer had of kon krijgen voor de P7000. CNX kan bijv. ook niet met NEF's van een D700 uit de voeten.macfot schreef:Foutje van mij: na het uploaden zet ik de NRW om naar TIFF in View NX2 versie 2.2.3, dit doe ik vanaf okt vorig jaar omdat Capture NX dit formaat niet ondersteunde, is dit bij de nu gebruikte versie wel het geval??
De nieuwe versie die je nu hebt, zou dat allemaal wel moeten kunnen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Bedankt, de rechte weg is de kortste, dus morgen even NRW via Capture NX2 bewerken.
Blijft voor mij merkwaardig dat, misschien door een update, TIFF verwerking de laatste maanden problemen geeft waar dat een jaar er voor niet het geval was.
Blijft voor mij merkwaardig dat, misschien door een update, TIFF verwerking de laatste maanden problemen geeft waar dat een jaar er voor niet het geval was.