Baby fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
mcBassie

Baby fotografie

Bericht door mcBassie » do nov 24 2011 8:36 pm

Hoi,

Over twee weken verwachten wij ons tweede kindje. Ik wil graag mooie foto's maken en heb mede daarom een Nikon D5100 met Sigma 17-70 2.8 OS macro lens gekocht. Welke instellingen zijn van belang om mooie foto's te kunnen maken? ISO, diafragma, sluitertijd...Er zitten natuurlijk vele mogelijkheden en instellingen op, maar heb niet de tijd om dan er mee te gaan oefenen.

midge
Forumlid
Forumlid

Re: Baby fotografie

Bericht door midge » do nov 24 2011 10:13 pm

Spannende tijd tegemoet dus,
Hoe je het beste foto's kan maken met een hoog % goed gelukt, hangt een beetje af van van je er nu al van af weet.
Dus laat even weten of je wat betreft fotograferen al kan lopen zogezegd of nog in de luiers ligt. :wink:

groet,

Midge

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » do nov 24 2011 11:13 pm

Tja, tegenwoordig kun je zo veel instellen ... Vroeger kocht je hiervoor een gevoelige zwart-wit film van 400 ASA en hoopte het beste (en dat lukte ook).

Ik zou zeggen:
diafragmavoorkeuze (A) op 4, 5.6 (voorkeur) of 8
Auto-iso; sluitertijd minimaal 1/125; een beetje korrel/ruis is juist mooi;
flitser uit (lijkt mij bij een bevalling niet aangenaam en ook daarna niet voor de baby)
autofocus op S(ingle)
witbalans op auto
fotograferen in RAW(NEF) formaat
Vergeet niet achter de camera vandaan te komen. Kijk ook eens niet door de zoeker maar druk gewoon af.

Verder inderdaad afhankelijk van je foto-ervaring.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » vr nov 25 2011 3:55 pm

Als je niet goed weet waar je mee bezig bent zou ik in zo'n uitzonderlijke situatie zeker ook een paar veilige foto's schieten. (groene standen en dan met name de portretstand of iets wat van toepassing is, kan je het best zelf beoordelen maar neem dit iig door voor die tijd). Het zou zonde zijn om nadien erachter te komen dat het is mislukt. Dit is niet een gebeurtenis die je makkelijk herhaalt. Na de geboorte heb je alle tijd om te oefenen en eventueel een cursus te volgen. Kijk wel of je idd in RAW/NEF kan fotograferen. Dan kun je achteraf nog wat stoeien met belichting, kleur en uitsnijding zonder veel kwaliteitverlies.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr nov 25 2011 5:12 pm

Waarom zou je niet in NEF kunnen fotograferen met een D5100? En met gratis ViewNX kun je dat zo weer omzetten in JPEG om de foto's te delen met wie je wil.
Het geeft gewoon extra kansen om uit moeilijke situaties toch een goed beeld te krijgen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr nov 25 2011 6:59 pm

henkk schreef: flitser uit (lijkt mij bij een bevalling niet aangenaam en ook daarna niet voor de baby)
Lijkt me in dit jaargetijde en binnen met een niet te snelle lens nauwelijks aan te ontkomen. Wel te adviseren om dan indirect te flitsen via plafond.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » vr nov 25 2011 7:46 pm

Zoiezo ook gewoon lekker veel foto's nemen met de auto stand op de camera! :) Meestal zitten er dan wel wat goede tussen, OS (knop op de lens) op "on" en niet vergeten om de lens op AF (auto focus) te zetten, D5100 op RAW (NEF) instellen en idd nabewerken met vieuwNX! :wink:

Mvg!

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr nov 25 2011 8:45 pm

Léon Obers schreef:
henkk schreef: flitser uit (lijkt mij bij een bevalling niet aangenaam en ook daarna niet voor de baby)
Lijkt me in dit jaargetijde en binnen met een niet te snelle lens nauwelijks aan te ontkomen. Wel te adviseren om dan indirect te flitsen via plafond.
TS heeft een 2.8 lens met OS. Met een prime kan het nog wel wat lichtsterker maar dat maakt niet het verschil. Ik denk dat je met een foto met ruis zonder flits beter de sfeer vastlegt dan met een flits zonder ruis zelfs als je die 1 of meer stops dempt en werkt met slow/rear). Maar dat is allemaal persoonlijke voorkeur dus zo heeft TS wat opties. Ik zou wellicht kiezen voor een deel zwart-wit (kan ook achteraf)

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » za nov 26 2011 12:29 am

Als TS de AUTO stand zonder flitser kiest dan gooit de camera vanzelf de iso omhoog. Met een D5100 is dit zeker tot iso2000 geen probleem. Wat al is aangekaart kan dit zelfs voor een mooi effect zorgen. Dan heb je geen flitser nodig en krijg je ook geen sfeerloze foto's.
Groet Giso

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 26 2011 2:20 am

Ik snap niet dat er telkens zo op wordt gehamerd dat flitsfoto's bijna per definitie sfeerloos zouden zijn. Het is maar net hoe je die flitser gebruikt.
Zoals gesteld indirect gebruiken. Dan is het een kwestie van inventief gebruik maken van de mogelijkheden van de zoomreflector van de flitser in combinatie met de draaikop. Door handmatig de reflector van de flitser op een tele-zoom setting in te stellen en de kop meer links of rechts te draaien kun je licht behoorlijk stuurbaar indirect vanuit één bepaalde richting laten komen. Daarmee heb je alle mogelijkheden in huis om het licht te richten op een wijze zoals het beste uitkomt, zonder dat je met harde of dubbele schaduwen te maken hebt of een vaste niet flexibele lichtsituatie zoals bij kunstlicht her en der verspreid al gauw het geval is. Bovendien ben je met flits meer verzekert van een egale kleurtoon.
Als de bevalling in het ziekenhuis gebeurd is er van een bestaande sfeerverlichting overigens al helemaal geen sprake.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za nov 26 2011 8:54 am

Een bevalling is een uiterst intieme gebeurtenis. Ga daar alsjeblieft niet bij flitsen. Het geeft de a.s. moeder en het kindje het gevoel dat de volledige wereldpers aan haar voeten staat. Moet je je voorstellen, je verlaat de moederschoot en je wordt meteen geflitst. Niet doen.
Als je dan toch wilt fotograferen, dan met available light. Schroef die ISO lekker omhoog, ook al geeft dat wat ruis.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za nov 26 2011 9:14 am

Bovendien, we weten niets van de vaardigheden en verdere apparatuur van TS behalve dat hij een D5100 heeft en een 17-70/2.8 met OS. Misschien heeft hij alleen maar de ingebouwde flitser.
Ik interpreteer de vraag als "hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk toch goede foto's maken want ik heb geen tijd om uitgebreid te oefenen". En misschien wil hij de foto's alleen of vooral na de bevalling maken.

Ik hoop dat we nog van TS horen. Als de bevalling over twee weken is uitgerekend, kan het elk moment gebeuren (zeker bij een tweede kind). :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 26 2011 10:36 am

Marten schreef:Een bevalling is een uiterst intieme gebeurtenis. Ga daar alsjeblieft niet bij flitsen. Het geeft de a.s. moeder en het kindje het gevoel dat de volledige wereldpers aan haar voeten staat. Moet je je voorstellen, je verlaat de moederschoot en je wordt meteen geflitst. Niet doen.
Het is niet gezegd dat je perse tijdens de bevalling zou moeten fotograferen. De meeste mensen hebben tijdens de bevalling hun handen letterlijk en figuurlijk vol aan iets anders. :D Als de bevalling achter de rug is (en je bent nog in het ziekenhuis), en je gaat dan fotograferen is die omgeving daarmee echter niet veranderd. Dan hangt het verder van het tijdstip van de dag af of je nog wel of niet met het aanwezige licht kunt fotograferen. Foto's van baby's zijn relatief vrij close-up. Om op die korte afstand nog enige scherptediepte over te houden kom je al gauw aan iets meer geknepen diafragma-openingen (niet de volle opening). Dat verlaagt de bruikbaarheid om met aanwezig licht te spelen.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » za nov 26 2011 11:29 am

Léon Obers schreef:Ik snap niet dat er telkens zo op wordt gehamerd dat flitsfoto's bijna per definitie sfeerloos zouden zijn. Het is maar net hoe je die flitser gebruikt.
Zoals gesteld indirect gebruiken. Dan is het een kwestie van inventief gebruik maken van de mogelijkheden van de zoomreflector van de flitser in combinatie met de draaikop. Door handmatig de reflector van de flitser op een tele-zoom setting in te stellen en de kop meer links of rechts te draaien kun je licht behoorlijk stuurbaar indirect vanuit één bepaalde richting laten komen. Daarmee heb je alle mogelijkheden in huis om het licht te richten op een wijze zoals het beste uitkomt, zonder dat je met harde of dubbele schaduwen te maken hebt of een vaste niet flexibele lichtsituatie zoals bij kunstlicht her en der verspreid al gauw het geval is. Bovendien ben je met flits meer verzekert van een egale kleurtoon.
Als de bevalling in het ziekenhuis gebeurd is er van een bestaande sfeerverlichting overigens al helemaal geen sprake.
Als het de ingebouwde flitser betreft, en dat is redelijk aannemelijk dan lukt dat verdraaien van de flitskop maar 1 keer. :mryellow:
Dat houd ook in dat er direct geflitst wordt. Dit lijkt mij niet wenselijk.
Moet je jezelf eens voorstellen dat je 9 maanden hebt vastgezeten in een donkere ruimte, en direct daarna vol in je giechel wordt geflitst. :shock: :wink2: :mrgreen:
Groet Giso

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 26 2011 12:12 pm

Giso schreef: Als het de ingebouwde flitser betreft,
Ik heb het met herhaling over indirect flitsen, dan bedoel dus niet direct flitsen, en per definitie niet de ingebouwde flitser.

Ter inspiratie komt er net een reactie hier op het forum voorbij met babyfotografie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=36453" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”