sportfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jolanda7078

sportfotografie

Bericht door jolanda7078 » vr nov 25 2011 6:47 pm

Ik ben pas begonnen met een spiegelreflexcamera.
Ik vind het leuk om sportfoto's te maken van mijn tennisende dochter.
Maar het lukt niet erg, kan iemand mij adviseren wat de beste diafragma enz is om
binnenfoto's te maken. De beste foto's heb ik gemaakt op de M stand.
Veel van mijn foto's heb een wazige arm (die ze met slaan snel beweegt)
ik denk dat ik mss ook met bevriezen moet werken, of toch niet.
Ik hoop van jullie enkele tips te krijgen, zodat ik weet waarmee ik het best kan beginnen.

Dankjewel.
Jolanda

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: sportfotografie

Bericht door Patrick » vr nov 25 2011 7:06 pm

Je diafragma zoveel mogelijk open. Dat is bij een zo laag mogelijke waarde. De ISO waarde moet ongetwijfeld omhoog.

Besef wel dat in sporthallen fotograferen heel lastig is. Het lijkt wellicht veel licht, maar is het helemaal niet.

Welke camera en welke objectieven heb je?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » vr nov 25 2011 7:07 pm

Beste Jolanda,
welkom op het forum,

sport fotografie en vooral binnen kan lastig zijn, hoe je hier het beste mee omgaat is o.a. afhankelijk van waarmee je fotografeert.
Een wazige arm betekent dat je sluitertijd te traag is waardoor er beweging op de foto te zien is.
Een snelle setting is,
voorkeuze programma op A (diafragma) probeer voor binnen het kleinste f getal te gebruiken, dit zet je diafragma zover mogelijk open.
Hierdoor krijg je snellere sluitertijden.
Zet de isowaarde ophoog, dit is afhankelijk van de camera. Dit zorgt weer voor snellere sluitertijden maar ook ruis op de foto.
AF op Continue en dynamisch veld of 3d als dat mogelijk is op je camera.

Plaats anders een foto met exif gegevens daar zien we veel meer aan en kunnen dan gerichtere tips geven.

groet,
Midge

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr nov 25 2011 7:41 pm

Hhmmmm, de heren gaan van iets anders uit dan ik.
Zou de camera op 's' zetten, waarmee je de sluitertijd vaststelt, en deze vastzetten op minimaal 1/1000.
Je diafragma wordt dan vanzelf aangepast. Zet ook, zeker voor binnen, de ISO maar vast een flink stuk omhoog.
Hangt even van je camera af, hoe hoog, maar toch snel op 2000.
Veel succes.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jolanda7078

Bericht door jolanda7078 » zo nov 27 2011 12:40 pm

Ik heb jullie adviezen gelezen, ik dacht er heel naïef vanuit te gaan,
dat ik een diafragma enz zou krijgen, waar ik mee verder kan. Maar ik zie wel
dat ervaren fotografen ook allemaal op hun eigen manier werken.
Ik gaat het volgend weekend uitproberen, jullie tips, en laat weten wat voor
mij het beste is.
Dankjewel voor de reacties.
Jolanda

george013

Bericht door george013 » zo nov 27 2011 1:11 pm

Het voordeel van je M-stand is dat je de belichtingsmeter uitschakelt. Meestal verandert de belichting in dit soort omstandigheden niet, doch de meter reageert wel op helderder oppervlakten.
Als je alles scherp, bevroren, wilt hebben moet je toch naar kortere sluitertijden gaan: groot diafragma en hoge ISO. Wat haalbaar is, hangt af van de camera en de lens.
Bewegingsonscherpte in een slaande hand hoeft niet lelijk te zijn.
Succes.
George

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo nov 27 2011 1:21 pm

chip54 schreef:Hhmmmm, de heren gaan van iets anders uit dan ik.
Zou de camera op 's' zetten, waarmee je de sluitertijd vaststelt, en deze vastzetten op minimaal 1/1000.
Je diafragma wordt dan vanzelf aangepast. Zet ook, zeker voor binnen, de ISO maar vast een flink stuk omhoog.
Hangt even van je camera af, hoe hoog, maar toch snel op 2000.
Veel succes.
"Minimaal 1/1000 sec" gaat je in de meeste sporthallen niet lukken, ook niet op ISO 2000. Ik zou al heel blij zijn met 1/500 sec op ISO 3200. Mijn advies: meet het het licht in de sporthal en stel vast wat de kortste tijd kan zijn bij volle lensopening of 1 stop kleiner (bijvoorbeeld bij een f/1.4 of f1.8 objectief) en een acceptabele ISO waarde (afhankelijk van de ruisprestaties van de camera). Zet de camera op M, kies de kortst mogelijke sluitertijd (bijv. 1/500 sec) en het objectief op volle lensopening of 1 stop kleiner. Kies eventueel Auto-ISO en stel de bovenwaarde van de ISO in op bijvoorbeeld ISO 3200.

Bij minder lichtsterke objectieven ontkom je niet aan een langzamere sluitertijd. Probeer dan, ter voorkoming van bewegingsonscherpte, een moment te kiezen waarop de beweging van het onderwerp minimaal is, bijvoorbeeld vlak voordat een slag wordt uitgevoerd. Hoe dan ook: fotograferen in sporthallen blijft doorgaans zeer lastig.
Jur

Fred F

Bericht door Fred F » zo nov 27 2011 2:22 pm

Ik kan wel met de instellingen van Jur meegaan als uitgangspunt. Ik fotografeer veel in verschillende sporthallen en moet telkens opnieuw "uitvinden" wat de beste instellingen van dàt moment zijn. In mijn blogs http://draismadynamo.blogspot.com/ en http://fredfietsfotografie.blogspot.com/ kom je foto's tegen gemaakt met de D40, D80, D90 en sinds enkele weken de D7000. Veelal i.c.m. de Sigma 50-150 2.8 waarbij ik meestal uitga van de sluitertijdvoorkeuze. Vooral op tijd aanwezig zijn en voor de wedstrijd véél instellingen uitproberen ook vanuit verschillende posities. Bij Heren1 van Dynamo zijn de lichtomstandigheden ook zeer wisselend. Trainen, wedstrijden, wedstrijden met lokale televisie, wedstrijden met de NOB NOS... noem maar op en telkens weer gewoon opnieuw proberen. Daarnaast zijn de instellingen per cameramodel vaak ook weer beter te finetunen en alleen al daarom dus tijdig aanwezig zijn en veel uitproberen. Succes!

george013

Bericht door george013 » zo nov 27 2011 5:21 pm

@Jur,
Meestal verandert het licht niet zo erg, zeker niet binnen. Als je ruimte hebt voor een hogere ISO, gebruik die dan voor een kortere sluitertijd.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 27 2011 5:29 pm

Fred F schreef:Bij Heren1 van Dynamo zijn de lichtomstandigheden ook zeer wisselend. Trainen, wedstrijden, wedstrijden met lokale televisie, wedstrijden met de NOB NOS... noem maar op...
Wordt het licht in zo'n zaal dan aangepast aan het soort media wat aanwezig is, of is er bij wedstrijden ander licht als bij training?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Fred F

Bericht door Fred F » zo nov 27 2011 5:52 pm

@Leon
Bij trainingen is er "minder" licht (i.v.m. méérkosten voor meer licht); bij normale wedstrijden is er "véél" licht net als bij opnames door lokale t.v. maar voor de NOS schittert het licht dan teveel op het centercourt. Dan gaan de schijnwerpers die vanaf de boven/zijkanten schijnen dus weer uit. Soms zelfs pas nét voor aanvang van de wedstrijd. Ook maakt het nogal wat uit of je vanaf de zijlijn fotografeert of vanaf "boven". ISO komt merendeel uit rond 2400-3200 en sluitertijd 1/500-1/800.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 27 2011 6:04 pm

OK, bedankt voor je uitleg, varieert kennelijk behoorlijk.
Ik ben geen sportman, heb niet zo in de gaten wat er verandert. Het enige waar ik iets met een sportzaalt te maken heb is als mijn dochter aan een turnwedstrijd meedoet. Altijd één soort egale verlichting van begin tot het eind. Maar dat is ook op een niveau dat er nooit televisie aan te pas komt. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo nov 27 2011 6:23 pm

george013 schreef:@Jur,
Meestal verandert het licht niet zo erg, zeker niet binnen. Als je ruimte hebt voor een hogere ISO, gebruik die dan voor een kortere sluitertijd.
George
Mijn ervaring is dat in sommige zalen het verlichtingsniveau niet over het hele veld gelijk is, mogelijk veroorzaakt door o.a. deels oude lampen, kapotte lampen e.d. In dit soort zalen is er doorgaans ook weinig of geen ruimte voor hogere sluitersnelheden.
Jur

Fred F

Bericht door Fred F » zo nov 27 2011 6:59 pm

@Léon
Ja... zo begon ik ook bij een zoon en dochter die volleybal speelden. Ik kocht een D40 en wilde die camera proberen in slechte lichtomstandigheden. Nou, dan zit je in een oude sporthal goed! Inderdaad zoals Jur ook zegt met kapotte en verschillende lampen. Van het één kwam het ander en dan ben je zo ineens "clubfotograaf" zonder dat je zelf echt tevreden bent over de resultaten maar... men is al blij dat er iemand af en toe wat foto's maakt en het helpt je toch om beter te leren fotograferen. Je krijgt dan ook steeds meer verzoeken en gaat "vanzelf" op zoek naar betere apparatuur (die binnen je budget past) én info (vooral hier op dit forum). Qua apparatuur is het niet zo moeilijk... een D3s staat op m'n (Sinterklaas-)verlanglijstje maar... zal er (verwacht ik) nooit komen. Gewoon blijven oefenen om een zo goed mogelijk resultaat proberen te behalen. Inmiddels dus aan de D7000 begonnen en sinds enkele jaren huisfotograaf (voor wat het waard is) van nu Draisma Dynamo (voorheen Piet Zoomers/Dynamo). Bij thuiswedstrijden bijna altijd aanwezig en bij uitwedstrijden steeds vaker. Bijkomend probleem is dat er ook nooit tijd is voor foto's maken. Even snel dit of dat en... omdat onze hal vandaag niet beschikbaar is maar even in een andere hal.... dat soort dingen is en blijft lastig! maar... ze gebruiken de foto's in ieder geval wél en dàt maakt het leuk!

@Jur
Klopt; oude en kapotte verlichting kom je in bijna alle sporthallen tegen maar ook zonder die mankementen is het licht niet overal gelijk. De achtergrond (vaak een stenen muur) en tussenwanden (witte kunsstof vouwwanden die de ene keer wél en de andere keer niet gebruikt worden) maken het lastig en het "inschieten" noodzakelijk.

george013

Bericht door george013 » zo nov 27 2011 8:20 pm

@FredF,
Ik begrijp het niet helemaal. Simpele ziel. Maar wat maakt het verschil tussen een D40 en een D3s uit wat betreft de belichting. Bij de tweede heb meerdere mogelijkheden, toepassingen, je ISO kan anders zijn, maar belichting blijft belichting.
Meer of minder minimale verschillen in het licht, hoe weegt dat op tegen verschillende helderheden in je beeld. Je belichtingsmeter werkt met gereflecteerd licht, deze waardes kunnen meer verschillen onder gelijke lichtomstandigheden. Zul je spelers hebben 1 in het wit en 1 in het zwart. Zit je volgens mij toch fout met de belichtingsmeter, hetzij van de D40 of de D3s.

George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”