Enkele vragen
- desire
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Enkele vragen
Mag ik enkele vragen stellen over macro?
1) Is het waar dat men telkens de lenshoed moet gebruiken bij het fotograferen met de Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro.
2) Mag men of moet men een beschermingsfilter gebruiken op zijn macro-objectief en welke of beter van geen?
3) Welk een meting gebruikt men best bij het fotograferen in macro de matrix,centrum of spotmeting?
Van harte bedankt voor een antwoord.
1) Is het waar dat men telkens de lenshoed moet gebruiken bij het fotograferen met de Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro.
2) Mag men of moet men een beschermingsfilter gebruiken op zijn macro-objectief en welke of beter van geen?
3) Welk een meting gebruikt men best bij het fotograferen in macro de matrix,centrum of spotmeting?
Van harte bedankt voor een antwoord.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: Enkele vragen
1. Nee, dat hoeft niet. Soms zit deze zelfs in de weg. Ik persoonlijk gebruik de kap eigenlijk altijd, tenzij deze in de weg zit. Ook als extra bescherming tegen stoten en dergelijke.
2. Het mag, moet niet. Onder bepaalde omstandigheden is het zelfs af te raden. Bijvoorbeeld bij avondfotografie. Filters zijn vooral voor de omzet van de winkelier goed, en sommige mensen vinden het een fijn idee om een stuk glas voor het andere glas te hebben. Maar als je wat koopt, koop dan wat goeds! Goed is niet goedkoop...
3. Dat ligt zoals altijd helemaal aan het onderwerp. Begin met matrix tenzij er aanleiding is dat anders te doen.
2. Het mag, moet niet. Onder bepaalde omstandigheden is het zelfs af te raden. Bijvoorbeeld bij avondfotografie. Filters zijn vooral voor de omzet van de winkelier goed, en sommige mensen vinden het een fijn idee om een stuk glas voor het andere glas te hebben. Maar als je wat koopt, koop dan wat goeds! Goed is niet goedkoop...
3. Dat ligt zoals altijd helemaal aan het onderwerp. Begin met matrix tenzij er aanleiding is dat anders te doen.
2.
Ik heb wel eens wat proefopstellingen gedaan met een sterke lichtbrond als tegenlicht. Vervolgens ben ik gaan fotograferen, verschillende objectieven, wel en geen UV filter ( verschillende merken filters)
Ik schrok toch wel van hoe zacht het beeld kan worden bij gebruik filters, ook bij duur A merk.
Ik gebruik geen UV filer meer...............
Ik heb wel eens wat proefopstellingen gedaan met een sterke lichtbrond als tegenlicht. Vervolgens ben ik gaan fotograferen, verschillende objectieven, wel en geen UV filter ( verschillende merken filters)
Ik schrok toch wel van hoe zacht het beeld kan worden bij gebruik filters, ook bij duur A merk.
Ik gebruik geen UV filer meer...............
- Henri
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Er is wel een filter die je kunt gebruiken als bescherming dat is de NC (no color) filter van Nikon. Ze zijn erg duur maar voldoen prima. Ik gebruik ze op al mijn objectieven,
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ook bij deze geweldenaar; niet gebruiken als je 's avonds opnamen wilt maken!Henri schreef:Er is wel een filter die je kunt gebruiken als bescherming dat is de NC (no color) filter van Nikon. Ze zijn erg duur maar voldoen prima. Ik gebruik ze op al mijn objectieven,
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Voor macro gebruik ik meestal spotmeting.desire schreef:Mag ik enkele vragen stellen over macro?
... 3) Welk een meting gebruikt men best bij het fotograferen in macro de matrix,centrum of spotmeting?....
Het kan natuurlijk ook anders.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ralph
- Forumlid
- Contacteer:
Gebruik zelf nooit een filter op mijn macrolens.
Gebruik zelf altijd spotmeting met macro.
Gebruik zelf altijd spotmeting met macro.
- desire
- Forumlid
- Contacteer:
Iedereen bedankt voor een antwoord en het is een Nikon 105mm geworden die ik me aangeschaft heb.
Al de gegeven antwoorden waren nuttig en zal ik trachten te onthouden.
Al de gegeven antwoorden waren nuttig en zal ik trachten te onthouden.
-
- Forumlid
Ik gebruik altijd een zonnekap, behalve nu juist bij Macro-opnames met mijn 105mm VR. Want de werkafstand van beestje tot voorkant zonnekap wordt dan wel heel erg klein en je koopt tenslotte een 105mm om wat werkafstand over te houden. Bovendien zit de zonnekap in de weg als je wilt flitsen.
Wat een filter betreft: daar zijn de meningen altijd zeer over verdeeld, zoals je in dit draadje ook kunt zien. Ik gebruik hem vrijwel altijd en zeker op de 105 bij Macro, omdat ik vaak in de weer ben tussen takjes en struiken etc en dat zonder beschermende zonnekap!. Je kunt beter een kras krijgen op je filter dan op je dure lenscoating. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten. Mijn lenzen zijn in ieder geval al 50 jaar altijd volkomen krasvrij geweest. Fletse opnamen door gebruik van een filter heb ik nog nooit gezien.
Tja, en dan lichtmeting. Ik zou ook beginnen met matrixmeting, zeker als je onderwerp een belangrijk gedeelte van je beeld vult. Als dat niet werkt, kun je altijd nog spotmeting proberen. Spotmeting wil nog wel eens heel erg fout gaan als je niet weet hoe je dat moet gebruiken.
Succes!
Wat een filter betreft: daar zijn de meningen altijd zeer over verdeeld, zoals je in dit draadje ook kunt zien. Ik gebruik hem vrijwel altijd en zeker op de 105 bij Macro, omdat ik vaak in de weer ben tussen takjes en struiken etc en dat zonder beschermende zonnekap!. Je kunt beter een kras krijgen op je filter dan op je dure lenscoating. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten. Mijn lenzen zijn in ieder geval al 50 jaar altijd volkomen krasvrij geweest. Fletse opnamen door gebruik van een filter heb ik nog nooit gezien.
Tja, en dan lichtmeting. Ik zou ook beginnen met matrixmeting, zeker als je onderwerp een belangrijk gedeelte van je beeld vult. Als dat niet werkt, kun je altijd nog spotmeting proberen. Spotmeting wil nog wel eens heel erg fout gaan als je niet weet hoe je dat moet gebruiken.
Succes!
- desire
- Forumlid
- Contacteer:
Misschien toch nog één vraagje?
Bij het fotograferen in macro gebruiken Jullie dan de spiegelvoorontspanning?
Nogmaals van harte bedankt voor een antwoord.
Bij het fotograferen in macro gebruiken Jullie dan de spiegelvoorontspanning?
Nogmaals van harte bedankt voor een antwoord.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Veelal hoeft dat helemaal niet. Ligt eraan wat je fotografeert en onder welke omstandigheden. Ik schiet eigenlijk altijd direct, maar ik ben ook niet zo'n macrofotograaf...desire schreef:Bij het fotograferen in macro gebruiken Jullie dan de spiegelvoorontspanning?
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Spiegelvoorontspanning.
1- Zoals Patrick zegt, veelal hoeft het niet.
Soms kan het zelfs niet,
als je mogelijk bewegende objecten wil fotograferen, en je klap je spiegel op voorhand omhoog, dan zie je niks meer door de zoeker,
behalve als je liveview hebt, zie je het beeld nog.
Bij gebruik van liveview is de spiegel altijd naar omhoog, tenminste bij de camera die ik gebruik(D7000).
Heb je liveview, je bent bezig in (extreme) macro, stel scherp via liveview ,
vergroot het onderwerp op je cameradisplay, kan meestal tot 8x als ik het goed heb,
en stel scherp via de vergrootte afbeelding , is veel nauwkeuriger dan via de zoeker,
je stelt uiteraard handmatig scherp, je bent bezig met macro.
2- Spiegelvoorontspanning, gebruikt bij opnames van heel dichtbij, is in mijn ervaring, vooral nuttig bij gebruik van lange sluiter tijden, .
Het opklappen van de spiegel geeft telkens een flinke dreun aan de camera.
In mijn ervaring horen spiegelvoorontspanning, en gebruik van afstandbediening te samen.
Het heeft weinig zin de spiegel op te klappen op voorhand, en dan de camera eens flink te schudden, door handmatig af te drukken.
3- Bij close-up gebruik ik zelden spiegelvoorontspanning .
Wanneer we het hebben over een macro opname, gaat het in feite dikwijls over close-up.
Eigenlijk is er geen vaste regel voor wat macro is, en wat niet.
Macro fotografen hanteren meestal het volgende:
vergrotingsmaatstaf 1:1 of hoger is macro.
vergrotingsmaatstaf kleiner dan 1:1 is geen echte macro, valt onder close up tot pakweg 1:10 .
4- Vanaf 1:1 gebruik ik soms spiegelvoorontspanning,
het hangt er van af.
Vooral de sluitertijd is bepalend,
bij lange sluitertijden, heeft het meer zin om de spiegel op voorhand op te klappen, dan bij korte sluiter tijden.
Bij macro wordt het diafragma vrijwel altijd flink geknepen, wegens de scherptediepte, hoge ISO waarden kan je ook best vermijden, rest het gebruik van korte sluiter tijden.
Bij close-up zit je wat verder van je onderwerp, hierdoor heb je meer scherptediepte, kan je veelal een kortere sluitertijd gebruiken, in dezelfde licht omstandigeheden uiteraard.
5- Je kan zelf de test doen, om te kijken of spiegelvoorontspanning zin heeft:
maak in macro 2 vrijwel identieke opnames, één met spiegelvoorontspanning en één zonder,
je zal het verschil niet altijd zien, soms wel, soms niet, bij korte sluitertijd is er weinig kans dat je het merkt.
§- Bij maanfotografie gebruik ik ook spiegelvoorontspanning, ondanks de vrij korte sluitertijd, 1/250".
Landschapfotografen gebruiken het ook wel eens.
Maar dit is in dit topic niet aan de orde.
Succes.
1- Zoals Patrick zegt, veelal hoeft het niet.
Soms kan het zelfs niet,
als je mogelijk bewegende objecten wil fotograferen, en je klap je spiegel op voorhand omhoog, dan zie je niks meer door de zoeker,

behalve als je liveview hebt, zie je het beeld nog.
Bij gebruik van liveview is de spiegel altijd naar omhoog, tenminste bij de camera die ik gebruik(D7000).
Heb je liveview, je bent bezig in (extreme) macro, stel scherp via liveview ,
vergroot het onderwerp op je cameradisplay, kan meestal tot 8x als ik het goed heb,
en stel scherp via de vergrootte afbeelding , is veel nauwkeuriger dan via de zoeker,
je stelt uiteraard handmatig scherp, je bent bezig met macro.
2- Spiegelvoorontspanning, gebruikt bij opnames van heel dichtbij, is in mijn ervaring, vooral nuttig bij gebruik van lange sluiter tijden, .
Het opklappen van de spiegel geeft telkens een flinke dreun aan de camera.
In mijn ervaring horen spiegelvoorontspanning, en gebruik van afstandbediening te samen.
Het heeft weinig zin de spiegel op te klappen op voorhand, en dan de camera eens flink te schudden, door handmatig af te drukken.
3- Bij close-up gebruik ik zelden spiegelvoorontspanning .
Wanneer we het hebben over een macro opname, gaat het in feite dikwijls over close-up.
Eigenlijk is er geen vaste regel voor wat macro is, en wat niet.
Macro fotografen hanteren meestal het volgende:
vergrotingsmaatstaf 1:1 of hoger is macro.
vergrotingsmaatstaf kleiner dan 1:1 is geen echte macro, valt onder close up tot pakweg 1:10 .
4- Vanaf 1:1 gebruik ik soms spiegelvoorontspanning,
het hangt er van af.
Vooral de sluitertijd is bepalend,
bij lange sluitertijden, heeft het meer zin om de spiegel op voorhand op te klappen, dan bij korte sluiter tijden.
Bij macro wordt het diafragma vrijwel altijd flink geknepen, wegens de scherptediepte, hoge ISO waarden kan je ook best vermijden, rest het gebruik van korte sluiter tijden.
Bij close-up zit je wat verder van je onderwerp, hierdoor heb je meer scherptediepte, kan je veelal een kortere sluitertijd gebruiken, in dezelfde licht omstandigeheden uiteraard.
5- Je kan zelf de test doen, om te kijken of spiegelvoorontspanning zin heeft:
maak in macro 2 vrijwel identieke opnames, één met spiegelvoorontspanning en één zonder,
je zal het verschil niet altijd zien, soms wel, soms niet, bij korte sluitertijd is er weinig kans dat je het merkt.
§- Bij maanfotografie gebruik ik ook spiegelvoorontspanning, ondanks de vrij korte sluitertijd, 1/250".
Landschapfotografen gebruiken het ook wel eens.
Maar dit is in dit topic niet aan de orde.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.