B+W Circulair Polarisatie

Discussies over filters
Plaats reactie
Anthony

B+W Circulair Polarisatie

Bericht door Anthony » do mei 24 2007 7:32 pm

Ik heb zonet een B+W Circulair Polarisatie besteld voor mijn Nikon D50.

Het is voor mijn 18-55mm lens alleen nu de grote vraag of dit past?

Het is wel 52mm maar ik wist het niet met zekerheid omdat er bij de lens een scherpstelring zit?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mei 24 2007 7:34 pm

52 mm. past op je kitlens. Op een circ. polarisatiefilter zit niet een scherpstelring, maar een draairing die de sterkte van het polariseren bepaald.

Misschien een tip: volgende keer eerst iets beter uitzoeken waar iets voor is alvorens te bestellen? :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » do mei 24 2007 8:00 pm

Zie mijn draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=3579 "voor wie hem nog niet in zijn tas heeft zitten" Bij Overige in Foto algemeen
Laatst gewijzigd door EelcoD7100 op do mei 24 2007 8:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
http://500px.com/EelcoVandeKamp

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 24 2007 8:05 pm

Wat bedoel je precies:
"omdat er bij de lens een scherpstelring zit"?

Op ieder objectief zit een scherpstelring, ook op de Auto Focusobjectieven.

Belangrijker is of de filtervatting bij het scherpstellen stil staat of meedraait tijdens het scherpstellen. Dan blijf je namelijk ook je Polarisatiefilter "bij"draaien.

Ik heb geen DX-objectieven, en ik kan het nu ook niet even snel voor je opzoeken. Maar je kan het zo zien aan je objectief.

Groeten en succes, E.M. de Klerk

Anthony

Bericht door Anthony » do mei 24 2007 8:22 pm

Opgezetfan schreef:52 mm. past op je kitlens. Op een circ. polarisatiefilter zit niet een scherpstelring, maar een draairing die de sterkte van het polariseren bepaald.

Misschien een tip: volgende keer eerst iets beter uitzoeken waar iets voor is alvorens te bestellen? :)
Ik wist wel dat er geen scherpstelring zit op de polar filter, maar omdat bij het opbjectief de scherpstelring op het eind zit wist ik niet of die ging meedraaien :D

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do mei 24 2007 8:31 pm

Anthony: de filterring van jouw kitlens draait niet mee bij het scherpstellen, maar je moet wel oppassen voor vignettering bij een dik filter zoals een polarisatiefilter.

Groeten,
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » vr mei 25 2007 4:48 pm

gijs sandberg schreef:maar je moet wel oppassen voor vignettering bij een dik filter zoals een polarisatiefilter.
Als Anthony een Slim Line filter ( extra dun ) besteld heeft hoeft dat geen probleem te zijn.
Bij de huidige generatie Nikon Slim Line Polarisatiefilters b.v. treedt er in ieder geval geen vignettering op.
De oude Nikon polarisatiefilters waren om die reden een maatje groter ( 52 mm filterschroefdraad met 62 mm daadwerkelijke filterdiameter ).

Groeten Frans

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr mei 25 2007 5:03 pm

die slimline b&w vond ik 'n miskoop; heb 'm inmiddels weer doorverkocht

je kunt er namelijk je lensdop niet opzetten en heb je je zonnekap erop zitten dan kun je er niet goed bij om 'm te verdraaien

hoe is de nikon slimline? kun je daar je lensdop wel op kwijt?

yoyo

Bericht door yoyo » vr mei 25 2007 5:37 pm

paparazzi schreef: hoe is de nikon slimline? kun je daar je lensdop wel op kwijt?
Ja.
Heb hem nog maar een week of twee in mijn bezit, maar een erg mooi afgewerkt filter. De C-PL II 77mm.

Alleen als je hem ietwat te vast op het objectief draait, dan gaat hij er wat lastig af. Het zijn twee hele dunne schijven waarvan de voorste draait. Je hebt dan een veter nog om hem eraf te krijgen...
:D

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr mei 25 2007 5:40 pm

hoe duur is die? heb nu namelijk ook 2 lensjes van 77 mm dus 'n polaatje mag eigenlijk niet ontbreken

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr mei 25 2007 5:42 pm

139,95 usd bij B&H zie ik net; pittig geprijsd!

yoyo

Bericht door yoyo » vr mei 25 2007 11:55 pm

paparazzi schreef:139,95 usd bij B&H zie ik net; pittig geprijsd!
Ja,
maar dan heb je wel wat...
En als je kwaliteitsglas gebruikt hoort daar ook een filter op met kwaliteitsglas.

In NL te krijgen tussen de 145 en 200 euro.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”