Bandingprobleem officieel door Nikon toegegeven.
Bandingprobleem officieel door Nikon toegegeven.
Op de site van Nikon European Support Centre staat een officiele erkennig van het bandingprobleem. http://www.europe-nikon.com/support Zie ook: http://www.dpreview.com
Er staat geschreven:
Waarom zie ik, wanneer ik beelden op de computermonitor sterk vergroot, een verticaal streepjespatroon in het beeld?
Het antwoord:
In de beelden van een klein aantal D200 camera's uit de eerste productie serie kan, onder omstandigheden van extreem contrast, een verticaal lijnenpatroon zichtbaar zijn. Onder normale opname omstandigheden treedt dit patroon niet op. Dit lijnenpatroon is alleen zichtbaar wanneer het beeld getoond wordt op een computerscherm en uitvergroot wordt tot meer dan 100%. De vorm van het patroon varieert afhankelijk van ISO-instelling, maar treedt niet op bij 100 ISO. Bij afdrukken wordt het patroon pas zichtbaar op afdrukken groter dan A3 (297 mm x 420 mm). Dit probleem zal dus geen invloed hebben op algemene fotografie en print.
Wanneer u dit probleem ondervindt, neemt u dan contact op met uw plaatselijke Nikon serviceafdeling.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Overigens heb ik ook al banding gezien in foto's die gemaakt zijn bij 100 ISO en bij 100% vergroting op mijn computerscherm.
In een andere topic schreef ik daarover:
Zelf heb ik 2x banding gezien op mijn D200 foto's. Niet geforceerd en bij 100 ISO. Te zien bij een wat overstralende lamp. Ook een kennis schreef dat hij er in lichte mate last van had. Ik heb de betreffende opnamen niet bewaard want ik was in de veronderstelling dat het met een firmware-update verholpen zou waren. Nadien heeft zich dat bandingprobleem ook niet meer voorgedaan.
Netjes zou zijn als er wereldwijd een verlengde garantie komt voor dat 'bandingprobleem'
Er staat geschreven:
Waarom zie ik, wanneer ik beelden op de computermonitor sterk vergroot, een verticaal streepjespatroon in het beeld?
Het antwoord:
In de beelden van een klein aantal D200 camera's uit de eerste productie serie kan, onder omstandigheden van extreem contrast, een verticaal lijnenpatroon zichtbaar zijn. Onder normale opname omstandigheden treedt dit patroon niet op. Dit lijnenpatroon is alleen zichtbaar wanneer het beeld getoond wordt op een computerscherm en uitvergroot wordt tot meer dan 100%. De vorm van het patroon varieert afhankelijk van ISO-instelling, maar treedt niet op bij 100 ISO. Bij afdrukken wordt het patroon pas zichtbaar op afdrukken groter dan A3 (297 mm x 420 mm). Dit probleem zal dus geen invloed hebben op algemene fotografie en print.
Wanneer u dit probleem ondervindt, neemt u dan contact op met uw plaatselijke Nikon serviceafdeling.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Overigens heb ik ook al banding gezien in foto's die gemaakt zijn bij 100 ISO en bij 100% vergroting op mijn computerscherm.
In een andere topic schreef ik daarover:
Zelf heb ik 2x banding gezien op mijn D200 foto's. Niet geforceerd en bij 100 ISO. Te zien bij een wat overstralende lamp. Ook een kennis schreef dat hij er in lichte mate last van had. Ik heb de betreffende opnamen niet bewaard want ik was in de veronderstelling dat het met een firmware-update verholpen zou waren. Nadien heeft zich dat bandingprobleem ook niet meer voorgedaan.
Netjes zou zijn als er wereldwijd een verlengde garantie komt voor dat 'bandingprobleem'
Dag Jan, Nikonvrienden,
Jan, dank voor de link.
Ik verwijs ook altijd naar de website van Bjørn Rørslett waarin hij de D200 bespreekt. Het probleem treedt soms ook op bij lage ISO waarden en kan ook al zichtbaar zijn op 33%.
Ik hoop dat de problemen goed worden opgelost en langer garantie voor dit probleem lijkt me goede crm (costumer relation management).
Ik heb wel even mijn feedback gegeven op het bericht en genoemde opmerkingen kenbaar gemaakt.
AG
Jan, dank voor de link.
Ik verwijs ook altijd naar de website van Bjørn Rørslett waarin hij de D200 bespreekt. Het probleem treedt soms ook op bij lage ISO waarden en kan ook al zichtbaar zijn op 33%.
Ik hoop dat de problemen goed worden opgelost en langer garantie voor dit probleem lijkt me goede crm (costumer relation management).
Ik heb wel even mijn feedback gegeven op het bericht en genoemde opmerkingen kenbaar gemaakt.
AG
Op de D200 introductiedagen heb ik al naar het 'banding' fenomeen gevraagd. Personeel van INCA.bv heeft toen al aangegeven dat er bij de eerste serie pas een camera in europa (in duitsland) met dit probleem is teruggezien. Met het vervangen van een printplaatje zou het opgelost worden, en dit doen ze onder garantie. Ik neem aan dat je hiermee niet wacht tot de garantieperiode verlopen is......
Met mijn D200 heb ik het niet kunnen ontdekken.
Met mijn D200 heb ik het niet kunnen ontdekken.
Ik kan pas iets ter reparatie sturen als het bandingprobleem zich weer voordoet. Toch wil ik niet het gevoel hebben dat ik daar krampachtig naar moet zoeken. Ook als het probleem zich pas na 3 jaar weer eens openbaart wil ik toch de zekerheid dat het kostenloos gemaakt wordt.
Het is niet mijn bedoeling een hetze tegen Nikon gaan voeren. Ik neem aan dat zij het ook niet prettig vinden. Hoewel ze het, mijns inziens, eerder officieel hadden moeten toegeven dan krijg je ook niet van die overtrokken Amerikaanse toestanden als op dpreview. Ik benader het probleem heel nuchter, maar wil het ook niet gebagateliseerd hebben.
Beter is dat ze alle camera van die 1e batch hadden teruggeroepen, net als die accu's. Dan had Nikon pas aan goodwill gewonnen. Nu blijft het zeuren. Soms denk ik weleens als nu eens een camera met banding spontaan heet wordt....
Het is niet mijn bedoeling een hetze tegen Nikon gaan voeren. Ik neem aan dat zij het ook niet prettig vinden. Hoewel ze het, mijns inziens, eerder officieel hadden moeten toegeven dan krijg je ook niet van die overtrokken Amerikaanse toestanden als op dpreview. Ik benader het probleem heel nuchter, maar wil het ook niet gebagateliseerd hebben.
Beter is dat ze alle camera van die 1e batch hadden teruggeroepen, net als die accu's. Dan had Nikon pas aan goodwill gewonnen. Nu blijft het zeuren. Soms denk ik weleens als nu eens een camera met banding spontaan heet wordt....
In zie dit dus weer als een echt marketing bull shit antwoord ....de beelden van een klein aantal D200 camera's uit de eerste productie serie kan, onder omstandigheden van extreem contrast, een verticaal lijnenpatroon zichtbaar zijn. Onder normale opname omstandigheden treedt dit patroon niet op. Dit lijnenpatroon is alleen zichtbaar wanneer het beeld getoond wordt op een computerscherm en uitvergroot wordt tot meer dan 100%. De vorm van het patroon varieert afhankelijk van ISO-instelling, maar treedt niet op bij 100 ISO. Bij afdrukken wordt het patroon pas zichtbaar op afdrukken groter dan A3 (297 mm x 420 mm). Dit probleem zal dus geen invloed hebben op algemene fotografie en print.
Banding wordt toch op grote schaal geconstateerd en niet alleen bij de eerste serie altands als ik de vele forumposts moet geloven die ik de revu zie passeren en ik zie het dus ook op kleinere afbeeldingen dan 100% vergroot.
Daar komt nog bij dat het gewoon niet hoort. Of het nu op een scherm is bij 100% of in een print op A3. Het hoort er gewoon niet te zijn. Je koopt juist een Camera met een hogere resolutie om juist grotere afdrukken mogelijk te maken lijkt mij.
Als ik, wat ik er over heb gelezen goed heb begrepen. Wordt het banding probleem veroorzaakt door variaties in de CCD en zou het niet volledig software corrigeerbaar zijn. Dit betekend dus dat als het via een firmware update op te lossen is. Het altijd ten koste gaat van de kwaliteit van de uiteindelijke afbeelding.
Maar ik hoop natuurlijk wel dat jullie probleem netjes wordt opgelost ...
Wanneer u dit probleem ondervindt, neemt u dan contact op met uw plaatselijke Nikon serviceafdeling. U probleem zal dan volledig en zo snel mogelijk worden opgelost ...
Had ik als antwoord...... liever gezien dan een verhaal dat het eigenlijk allemaal wel meevalt.
Luc.
Dag Forumvrienden,
Antwoord 16474 staat op www.europe-nikon.com op de Belgische ondersteuningspagina.
Het antwoord klopt niet met wat ik elders op het web lees.
Nu kun je het antwoord van Nikon ook als volgt lezen (ben vandaag in een goeie bui)
Zelfs al heb je het probleem bij 200% dan kun je teruggaan naar Nikon om het te laten oplossen. Dus als het bij ISO 100 optreedt en bij 33% moet men er zeker wat aan doen. 
Het rare is dat het probleem niet altijd reproduceert...dan heb je er last van en dan weer niet als ik Jan's verhaal goed begrijp (ik kwam het ook bij Rørslett tegen)...
Nu weet ik weet niet wat er in NEF-betanden allemaal staat...staat daar ook camera nummer/opname nummer? Zo ja dan kun je aantonen dat het bij de camera is opgetreden.
Ben trouwens ook benieuwd wat men dan verandert/verhelpt.
AG
Antwoord 16474 staat op www.europe-nikon.com op de Belgische ondersteuningspagina.
Het antwoord klopt niet met wat ik elders op het web lees.
Nu kun je het antwoord van Nikon ook als volgt lezen (ben vandaag in een goeie bui)

Het rare is dat het probleem niet altijd reproduceert...dan heb je er last van en dan weer niet als ik Jan's verhaal goed begrijp (ik kwam het ook bij Rørslett tegen)...
Nu weet ik weet niet wat er in NEF-betanden allemaal staat...staat daar ook camera nummer/opname nummer? Zo ja dan kun je aantonen dat het bij de camera is opgetreden.
Ben trouwens ook benieuwd wat men dan verandert/verhelpt.
AG
banding D200
Weet iemand tot welk serienummer de eerste serie loopt ik heb een D200 besteld en kan dan naar het serie nummer kijken,hopende dat met een volgende serie het probleem is opgelost.
groet marcel.

groet marcel.