Objectief gezocht

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
nynke

Objectief gezocht

Bericht door nynke » vr dec 09 2011 2:26 pm

Beste Nikon-fotografen,

Bijna twee jaar ben ik in het bezit van een Nikon D90 met een 18-105 VR lens. Deze heb ik in wisselende periodes veel gebruikt en ben er ook heel tevreden over. Alleen merk ik wel dat ik toe ben aan uitbreiding!
Maar ja...waar begin je...wat zou verstandig zijn?

Vorig jaar ben ik in Bolivia geweest en merkte ik het gemis aan een grotere zoomlens. Het lukte bijv. niet goed genoeg om vogels of dieren van dichterbij te fotograferen.
Wat ik graag fotografeer zijn van mensen in hun eigen omgeving geweest (liefst zo dat het niet geposeerd is), foto's van de omgeving die ik typerend vind. Ik houd van lijnen, van kleur, van gerimpelde gezichten, van dingen die in verval zijn, e.d. Ik fotografeer geen bewegende zaken (bijv. sport). Het is dus heel breed. Oja en dan krijgen we in april ons eerste kindje, waar ik natuurlijk ook foto's van wil gaan maken!

Nu heb ik al een beetje nagedacht en kreeg o.a. het advies voor de volgende lenzen: Nikkor AF-S VR 70-300mm of de Nikkor 18- 200 VRII (maar die is echt te duur) en dan iets heel anders: een neef adviseerde mij een 50mm f 1.4 of 1.8 of een 85 mm f1.8 lens. Mijn budget nu is max 600euro.

Ik vind het lastig, ik moet natuurlijk keuzes maken wat ik zou willen. Maar wat zouden jullie als eerste een goede aanvulling vinden?

Ik ben benieuwd en hoop op jullie reacties!

Groetjes,

Nynke
Laatst gewijzigd door nynke op vr dec 09 2011 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: k heb destijds mijn camera gekocht, omdat ik op vakantie

Bericht door Wolf » vr dec 09 2011 2:33 pm

ik zou gaan voor een 35mm 1.8 voor de portretten en binnenhuis. Heb zelf de 50mm en vindt deze iets te ver weg voor binnenhuis.

zoom kan ik je niet echt mee helpen. ik heb zelf nu 1.5 jaar mijn tamron 18-200 in gebruik als walkaround lens.Maar sinds ik een groothoek en 50mm heb is deze er niet weer op geweest. Voor sport heb ik mijn sigma maar die zou ik niet aanbevelen vanwege het formaat en gewicht.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Objectief gezocht

Bericht door Tom » vr dec 09 2011 2:46 pm

35mm voor portretten?

nynke

Bericht door nynke » vr dec 09 2011 2:51 pm

Oei heb even gekeken naar de prijs van de 70-200 en die is waanzinnig duur! Te duur voor mijn budget (max 600euro). Dus ik denk dat deze om deze reden al afvalt. Maar misschien heeft iemand nog ideeen!
En moet je bij 35 mm niet heel dicht bij het onderwerp komen?

Nynke

Steven

Bericht door Steven » vr dec 09 2011 3:00 pm

nynke schreef:Oei heb even gekeken naar de prijs van de 70-200 en die is waanzinnig duur! Te duur voor mijn budget (max 600euro). Dus ik denk dat deze om deze reden al afvalt. Maar misschien heeft iemand nog ideeen!

Nynke
Met de 70-300 VRII doe je jezelf echt een heel groot plezier. Binnen je budget kan je er dan ook nog een prachtige 50mm 1.8 bij halen. Mocht je op kort termijn kopen dan heeft FOKA momenteel standaard 5 jaar garantie. Das toch ook wel lekker ;-)

Ps. De 70-300 kun je eventueel ook onder de €300,00 2e hands vinden.
Laatst gewijzigd door Steven op vr dec 09 2011 3:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr dec 09 2011 3:01 pm

Op zich bevalt de 18-200 mij heel goed als vakantielens. Maar de laatste vakanties waarbij ik verwachtte beestjes te fotograferen, had ik naast de 18-200 ook een 80-400 bij me.
Die 80-400 zou ook een leuke aanvulling op je 18-105 zijn. Vooral omdat je aangeeft dat je te weinig tele hebt. Hij is wel een stuk duurder dan de 70-300. De 70-300 en de 80-400 hebben wel allebei het voordeel dat ze een uitbreiding op je set zijn, de 18-200 is gewoon een vervanging van je huidige lens, want die kun je vervolgens wegdoen ivm de volledige overlap.

Wat versta je onder portretten, als je daaronder gezichten verstaat dan kun je de 35 mm wel vergeten, want daar pak je geen onopgemerkte gezichtjes mee, daarvoor moet je er dan al heel dicht opkruipen. Hetzelfde geldt, weliswaar in mindere mate, voor de 50 mm.
Als je foto's wilt maken van wat mensen doen dan is de 50 mm wel geschikt, maar tenzij je aanwent om hem er dan altijd op te hebben ga je weel opvallen als je eens een lenswissel doet voordat je iemand onopvallend probeert vast te leggen. Ik denk dat de 18-105 of de 18-200 daar beter geschikt voor zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr dec 09 2011 3:23 pm

Voor je kindje binnenshuis zeg ik ga voor de 35mm f/1.8.
Daarmee kan je leuke snapshots nemen, bij niet al te veel licht. Ik heb er eentje van 11 maanden, en de 35mm is een van mijn meest gebruikte lenzen binnenshuis.

Voor al het andere, neem lekker de 70-300VR. leuk bereik en een goede prijs.

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » vr dec 09 2011 8:32 pm

Ik gebruik met groot plezier en volle tevredenheid de 70-300mm en 35mm naast mijn 16-85mm.
Ik vind de 35mm niet te kort eerder nog te lang.
Hiermee ben ik zo goed als compleet. Enige op de wensenlijst is nog een groothoek. Maar die zijn ook nogal aan de prijs.

Succes met je keuze.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 10 2011 8:09 am

Misschien wil je wel te veel.
Vogels en dieren groot (dus van dichtbij -dierentuin) of in het wild. In het wild vraagt om lichtsterk en lang glas. Maar dan ben je er nog niet. Je moet ook weten hoelaat en waar je welk wild kunt fotograferen. Fotografen die dit doen doen niks anders.

Portretten vraagt om een goed contact tussen geportretteerde en de fotograaf. Op een D90 is te denken aan je huidige zoom en een statief. Of een 1,8 50 of 1,8 85 (en eigenlijk ook een statief, want een goed portret vraagt veel tijd. Voor een baby heb je ook veel tijd nodig en hetzelfde glas. Leg hier je prioriteit!

Mensen in hun omgeving kan met elke camera en objectief. Het is een kunde om ze ongestoord vast te leggen. Als je het stiekem doet is dat aan de foto te zien. Er ontbreekt elk spoor van contact en de bedoeling van de fotograaf is dan vrijwel geheel onduidelijk. Er moet volgens mij contact zijn tussen fotograaf en de persoon waar het om gaat. Die hoeft dus niet in de lens te kijken, daar gaat het niet om.

Te lezen:
help ik zoek een objectief: http://home.kpn.nl/braak117/Help%20ik%2 ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
mag het ietsjes meer zijn: http://home.kpn.nl/braak117/Mag%20het%2 ... 20zijn.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 10 2011 8:56 am

Hans Braakhuis schreef: Portretten vraagt om een goed contact tussen geportretteerde en de fotograaf. Op een D90 is te denken aan je huidige zoom en een statief. Of een 1,8 50 of 1,8 85 (en eigenlijk ook een statief, want een goed portret vraagt veel tijd. Voor een baby heb je ook veel tijd nodig en hetzelfde glas. Leg hier je prioriteit!
Statief zou ik eerlijk gezegd juist niet gebruiken, dat werkt statisch werken alleen maar in de hand. Daarmee mis je een stuk spontaniteit, zeker bij kinderen. Statief is dan niet flexibel genoeg. (Hooguit een eenbeenstatief gebruiken bij een lens zonder VR, of VR gebruiken bij een lens met VR).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo dec 11 2011 8:01 am

Met statief en afstandsbediening en de camera op Manuele focus kan ik alle aandacht bij het onderwerp houden.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo dec 11 2011 8:14 am

Hans Braakhuis schreef:Met statief en afstandsbediening en de camera op Manuele focus kan ik alle aandacht bij het onderwerp houden.
Ooit wel eens een kind gefotografeerd? Die laten zich niet vanaf statief regisseren, die spontaniteit is nu juist het leuke er van.

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » vr dec 16 2011 11:53 am

Een tweedehands AF(S) 80-200 f/2.8 D-ED (draaizoom) komt in de buurt van je budget. Eventueel later een Kenko 1,4 convertor erbij voor nog wat extra mm's.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

JeePee

Bericht door JeePee » vr dec 16 2011 12:03 pm

nynke schreef:En moet je bij 35 mm niet heel dicht bij het onderwerp komen?

Nynke
Je hebt een 18-105... de 35mm daarop is even groot als op de prime. Vergelijk het eens met 50 zou ik zeggen ;) Zo ben ik er ook achter gekomen dat ik 50 mm te ver vond. De 35 mm is ideaal op een cropcamera.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr dec 16 2011 12:29 pm

Als eerste zou ik gaan voor de 70-300VR. Je hebt dan een groot bereik en de 70-300VR is zeker ook voor portretten heel scherp.
Voor lichtsterkere opties heb je dan binnen je budget mogelijk nog ruimte voor een 35 of een 50 mm. Een 50 mm AF D is nu heel goedkoop en je hebt geen AF-S nodig met je D90

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”