Nikon D3X camera

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
aukedevries

Nikon D3X camera

Bericht door aukedevries » ma dec 12 2011 1:59 am

Beste Nikon club leden,

Ik ben van plan om een tweedehandse Nikon D3X te kopen.
De camera is van februari 2009, dus bijna drie jaar oud, stel dat de camera goed is (maar hoe kun je dat het beste controleren).
Ze vragen voor de camera €4650,= is het dat waard??

En kan ik mij eigen objectieven op de Nikon D3x gebruiken.

Deze lenzen heb ik:

TC-20E II Teleconverter
TC-14E II Teleconverter
300mm f/4D ED-IF AF-S Nikkor
300mm f/2.8G ED VR II AF-S NIKKOR
105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR
17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX NIKKOR
17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S NIKKOR

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Auke de Vries

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon D3X camera

Bericht door Patrick » ma dec 12 2011 2:03 am

Over de camera ga ik me niet uitlaten. Ik volg de prijzen van D3x'en niet.

Van je objectieven valt alleen de 17-55 af, want dat is een DX objectief.

Waarom trouwens de D3x en niet de D3s? Zoveel pixels nodig? De D3s heeft een hoop voordelen op diverse gebieden ten opzichte van de D3x.

Je hebt trouwens wel veel overlap in je objectieven! Ik mis met name een telezoom ala 70-200 erin.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

aukedevries

Bericht door aukedevries » ma dec 12 2011 2:31 am

Bedankt voor je reactie Patrick.
Patrick schreef:Waarom trouwens de D3x en niet de D3s? Zoveel pixels nodig? De D3s heeft een hoop voordelen op diverse gebieden ten opzichte van de D3x

Dat wist ik dus niet, maar wel een goed plan, want volgens mij is D3s nog een stuk goed koper ook.
En geld bij de D3s ook dat ik de 17-55 f2.8 objectief niet kan gebruiken.
Als dat zo is verkoop ik die mooi en kan dan kijken voor een telezoom 70-200

Bedankt voor je tip.
Groeten,
Auke

Steven

Bericht door Steven » ma dec 12 2011 8:03 am

De D3s, D3x en D700 zijn alle FX camera's.
Jou 17-55 is een DX Lens en daarom niet geschikt voor de FX body's

Realiseer je ook dat het aantal mm's aan lensen die je hebt terugloopt naar de echte mm's zoals aangegeven in de productnaam. Daarnaast zit er inderdaad een gat waar de 70-200 niet zou misstaan.

Succes met de aankoop van een D3s :wink2:

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » ma dec 12 2011 8:08 am

Waarom niet kijken naar een goede 2e hands D3?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma dec 12 2011 8:57 am

De D3x heeft een boel voordelen ten opzichte van de D3s. Je kunt meer croppen. Lees m'n test:
http://home.kpn.nl/braak117/Nikon%20D3%20en%20D3x.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De latere D3s valt op door een sneller verwerking en een andere benadering van ruis.

Hier staan de meeste verschillen tussen de D3's en andere D's:
http://home.kpn.nl/braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

De 17-55 f/2,8 is prima te gebruiken op een D3 camera. De camera heeft zelf in de gaten dat het om een DX objectief gaat en schakelt dan over naar het DX formaat. Middels menu kun je de camera ook dan toch op het FX formaat zetten.

De prijs van een D3 camera zal normaal ongeveer 2/3 van de actuele winkelprijs zijn. Maar D3's worden met name professioneel gebruikt. Het aantal sluiterbewegingen laat daar iets van zien. En het uiterlijk ook. Nu zal een D3x meer in de studio gebruikt zijn, en dan zie je weinig gebruikssporen. Een camera die veel gebruikt is brengt nooit 2/3 op.
Kijk hier eens: http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266" onclick="window.open(this.href);return false;

Steven

Bericht door Steven » ma dec 12 2011 9:13 am

Dat is een verdomd handig lijstje daar op Nikonpoint Hans :)

Bedankt voor de tip!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 12 2011 10:30 am

Sorry hoor, maar een 17-55 op een D3s of D3x gebruiken kan je niemand aanraden. Hoeft ook niet; hij heeft ook en 17-35, wat een FX objectief is. Een DX objectief op zo'n body gebruiken is zoiets als een 50 pk motor in een Porsche bouwen, of beter nog, een 300 pk motor en die dan begrenzen tot maximaal 100 pk. Dat is gewoon zonde.

Ik proef toch een beetje dat de TS niet echt een idee heeft wat te kopen. Dan is het wellicht geen gek idee om even aan te geven dat een D700 in feite dezelfde plaatjes maakt als een D3. Ook een prima keuze. Hoewel geld niet echt een probleem lijkt te zijn...

Ga in ieder geval eens naar een grote fotozaak (Cameraland, cameranu.nl, camera.nl, Kamera Express, Konijnenberg, etc.). Laat je goed adviseren en probeer eens wat uit. Ga ze vasthouden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yellowfish

Bericht door yellowfish » ma dec 12 2011 10:53 am

Sorry maar mijn mond valt open....

Wat wil je gaan doen met de camera combi, wat is jouw soort fotografie waar je het voor wilt inzetten ?

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma dec 12 2011 11:43 am

Als je je het kunt veroorloven vooral doen :)
Maar het is een professionele camera en vooral geschikt voor dat soort fotografen. Denk ik? Ik weet het ook niet zo goed hoor :) Ik ben vooral heel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Yellowfish.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma dec 12 2011 11:55 am

Niet komen klagen als je de scene-modi mist. Als je allang wist dat die missen: ik heb niks gezegd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma dec 12 2011 12:14 pm

aukedevries schreef:
Patrick schreef:Waarom trouwens de D3x en niet de D3s? Zoveel pixels nodig? De D3s heeft een hoop voordelen op diverse gebieden ten opzichte van de D3x

Dat wist ik dus niet, maar wel een goed plan, want volgens mij is D3s nog een stuk goed koper ook.
En geld bij de D3s ook dat ik de 17-55 f2.8 objectief niet kan gebruiken.
Als dat zo is verkoop ik die mooi en kan dan kijken voor een telezoom 70-200
Een D3x, of s kopen zonder dat je de verschillen kent? En zonder dat je de nadelen van het gebruik van een DX objectief kent?
Misschien moet je je eerst in eea verdiepen voordat je tot een dergelijke investering overgaat.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma dec 12 2011 12:16 pm

Waarom een 'studiocamera' als je objectieven juist wijzen op buitenfotografie, vogels en zo?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma dec 12 2011 12:19 pm

Hans Braakhuis schreef:De 17-55 f/2,8 is prima te gebruiken op een D3 camera.....
Tuurlijk, alles kan, maar dit is toch wel een tamelijk onbegrijpelijk advies wat mij betreft.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma dec 12 2011 1:42 pm

Marten schreef:
Hans Braakhuis schreef:De 17-55 f/2,8 is prima te gebruiken op een D3 camera.....
Tuurlijk, alles kan, maar dit is toch wel een tamelijk onbegrijpelijk advies wat mij betreft.
Tja, je reduceert je dure D3 tot een 5MP- camera of daaromtrent. Of dat nu de bedoeling is als je een D3 koopt?
Overigens ben ik gezien de vraagstelling ook heel beniewd waarom en voor welk doel de TS een D3x wil kopen.

Gesloten

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”