Hulp nodig...
Hulp nodig...
Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels al wat meer ervaring met mijn Nikon D7000, maar ben nog steeds niet helemaal tevreden over de scherpte van sommige foto's. Dit zal absoluut aan mijzelf liggen en wil jullie aan de hand van een voorbeeld vragen wat er nu fout gaat en hoe ik dit in de toekomst kan verbeteren.
Ik fotografeer graag roofvogels waarvoor ik soms de hele polder rond moet rijden en i.c.m. veel geluk kom ik dan wel eens in een situatie dat ik een roofvogel op 5 a 6 meter afstand vanuit de auto ( vanaf rijstzak ) vast kan leggen. Je hebt dan vaak 1 a 2 seconden voor de foto aangezien deze schuwe beesten vaak gelijk wegvliegen.
Nu stond ik afgelopen zaterdag een paar seconden oog in oog met een torenvalk op circa 5 meter afstand. Camera op de rijstzak, AF op de 'C' stand ( vogelstand ), sluitertijd op 1/640e en F5.6 i.c.m. ISO 800. ( ISO 800 vanwege het wisselvallige weer, dan wel donkere wolken dan weer heel even zon )
Doordat het een beetje wisselvallig weer was, was het moeilijk om de perfecte afstelling te maken. Bij het maken van de foto kwam het zonnetje net vanaf achter mij door. Ideale omstandigheden zou je zeggen...
Tot mijn grote teleurstelling is de foto niet scherp en mijn vraag aan jullie is, wat doe ik fout? Volgens mijn D7000 stond ik niet onder of overbelicht, maar de foto is naar mijn idee toch overbelicht en verre van scherp. Het vervelende van dit soort fotografie is dat ik niet even nog een foto kan maken aangezien je met geluk maar 1 kans krijgt.
Ik heb de foto geupload naar Birdpix, houdt wel rekening dat ik hem hiervoor aanzienlijk moest verkleinen. Het gaat puur even om de onscherpte rondom de vogel zelf. Dit is hem:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=292888" onclick="window.open(this.href);return false;
Zouden jullie mij kunnen helpen in wat ik verkeedr doe? De foto is overigens genomen met de Nikkor 300mm f4.0 i.c.m. Nikon TC1.4 II.
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en advies!!!
Groet, Matthieu
Ik heb inmiddels al wat meer ervaring met mijn Nikon D7000, maar ben nog steeds niet helemaal tevreden over de scherpte van sommige foto's. Dit zal absoluut aan mijzelf liggen en wil jullie aan de hand van een voorbeeld vragen wat er nu fout gaat en hoe ik dit in de toekomst kan verbeteren.
Ik fotografeer graag roofvogels waarvoor ik soms de hele polder rond moet rijden en i.c.m. veel geluk kom ik dan wel eens in een situatie dat ik een roofvogel op 5 a 6 meter afstand vanuit de auto ( vanaf rijstzak ) vast kan leggen. Je hebt dan vaak 1 a 2 seconden voor de foto aangezien deze schuwe beesten vaak gelijk wegvliegen.
Nu stond ik afgelopen zaterdag een paar seconden oog in oog met een torenvalk op circa 5 meter afstand. Camera op de rijstzak, AF op de 'C' stand ( vogelstand ), sluitertijd op 1/640e en F5.6 i.c.m. ISO 800. ( ISO 800 vanwege het wisselvallige weer, dan wel donkere wolken dan weer heel even zon )
Doordat het een beetje wisselvallig weer was, was het moeilijk om de perfecte afstelling te maken. Bij het maken van de foto kwam het zonnetje net vanaf achter mij door. Ideale omstandigheden zou je zeggen...
Tot mijn grote teleurstelling is de foto niet scherp en mijn vraag aan jullie is, wat doe ik fout? Volgens mijn D7000 stond ik niet onder of overbelicht, maar de foto is naar mijn idee toch overbelicht en verre van scherp. Het vervelende van dit soort fotografie is dat ik niet even nog een foto kan maken aangezien je met geluk maar 1 kans krijgt.
Ik heb de foto geupload naar Birdpix, houdt wel rekening dat ik hem hiervoor aanzienlijk moest verkleinen. Het gaat puur even om de onscherpte rondom de vogel zelf. Dit is hem:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=292888" onclick="window.open(this.href);return false;
Zouden jullie mij kunnen helpen in wat ik verkeedr doe? De foto is overigens genomen met de Nikkor 300mm f4.0 i.c.m. Nikon TC1.4 II.
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en advies!!!
Groet, Matthieu
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Hulp nodig...
Hoeveel is er gesneden aan de foto?
De foto heeft trouwens een hele foute witbalans volgens mij. veel te warm (geel)...
De foto heeft trouwens een hele foute witbalans volgens mij. veel te warm (geel)...
Patrick schreef:Hoeveel is er gesneden aan de foto?
Hallo Patrick,
De foto is niet gecropt, alleen zat er een klein stukje paal aan de linkerkant wat ik er af gesneden hebt. Het beestje paste echt net in mijn kader.
Witbalans stond ingesteld op zonlicht. ( Vanuit de menu keuze D7000 )
Heb de foto ook in NEF, dus dit kan ik evt. nog aanpassen. Alleen is de vogel onscherp en ik zou zo graag willen weten waardoor dat nu komt.
Sluitertijd is redelijk kort, camera lag muisstil op rijstzak, object was goed belicht en zeer dichtbij.
Dit is wel gemaakt op de M stand, wellicht is dit voor mij toch nog een stapje te hoog gegrepen en kan ik mijn soort fotografie ( roogvogels ) met de D7000 vooralsnog beter onder de knie krijgen met de S stand.
Ik zou het anders ook niet meer weten...

Groet, Matthieu
- dboomsma
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mijn vermoeden is dat je scherpstelveld op de groene plank heeft scherpgesteld. Kun je je nog herinneren waarop je hebt scherpgesteld? En hoe (dynamisch veld, of enkel veld)?
Gr, D.
Gr, D.
Website: www.fotodoede.nl
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Welke AF-punt heb je gebruikt?
De foto is in het midden op het bankje/hekje perfect scherp. Heb je niet toevallig gewoon het middelste AF punt gebruikt?
[Edit] Ik moet iets sneller typen. Zo te zien heeft mijn voorganger het zelfde idee.
De foto is in het midden op het bankje/hekje perfect scherp. Heb je niet toevallig gewoon het middelste AF punt gebruikt?
[Edit] Ik moet iets sneller typen. Zo te zien heeft mijn voorganger het zelfde idee.
Ik had enkele seconden tijd voor de foto en weet nog dat ik de vogel niet in het midden wilde plaatsen voor een mooiere compositie.dboomsma schreef:Mijn vermoeden is dat je scherpstelveld op de groene plank heeft scherpgesteld. Kun je je nog herinneren waarop je hebt scherpgesteld? En hoe (dynamisch veld, of enkel veld)?
Gr, D.
Doordat ik razensnel moest klikken heb ik vermoedelijksnel 1 keer scherp gesteld en geklikt.
Wellicht is het daardoor fout gegaan.
Hij staat bij mij nu voor vogels ingesteld op dynamisch 39. Dit werd mij eerder op dit forum aangeraden omdat die roofvogels zo onvoorspelbaar zijn en ook een opstijgende of vliegende roofvogel erg mooi kan zijn.
Ik ben de camera nog helemaal aan het verkennen, dus zal door dit soort mislukte foto's moeten leren waarom ik beter een andere instelling zou kunnen gebruiken. Jullie kritiek/hulp is dan ook meer dan welkom!!
Groet, Matthieu
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het plankje ziet er redelijk scherp uit. Ik kan niets anders bedenken dan dat de vogel voor de scherpte zit...
- Léon Obers
- Forumlid
Het gaat erom waar het scherpstelveldje op gericht is waar je mee begint. Is dat op de plak gaat het fout.MattvanIJpen schreef: Hij staat bij mij nu voor vogels ingesteld op dynamisch 39.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik vermoed inderdaad dat je op de plank hebt scherpgesteld.MattvanIJpen schreef:Ik had enkele seconden tijd voor de foto en weet nog dat ik de vogel niet in het midden wilde plaatsen voor een mooiere compositie.dboomsma schreef:Mijn vermoeden is dat je scherpstelveld op de groene plank heeft scherpgesteld. Kun je je nog herinneren waarop je hebt scherpgesteld? En hoe (dynamisch veld, of enkel veld)?
Gr, D.
Doordat ik razensnel moest klikken heb ik vermoedelijksnel 1 keer scherp gesteld en geklikt.
Hij staat bij mij nu voor vogels ingesteld op dynamisch 39. Dit werd mij eerder op dit forum aangeraden omdat die roofvogels zo onvoorspelbaar zijn en ook een opstijgende of vliegende roofvogel erg mooi kan zijn.
Ik ben de camera nog helemaal aan het verkennen, dus zal door dit soort mislukte foto's moeten leren waarom ik beter een andere instelling zou kunnen gebruiken. Jullie kritiek/hulp is dan ook meer dan welkom!!
Groet, Matthieu
Je zal moeten leren herkaderen en toch de focus op de juiste plek te houden.
Een andere instelling is niet zo zeer nodig, je moet alleen de beperking/mogelijkheden van iedere instelling leren kennen.
Daarnaast zou je kunnen kijken of je de EA-L/AF-L kan herprogrammeren tot AF-ON knop, en daar mee leren werken, en leren werken met het zelf kiezen van je AF-punt.
Er zijn 3 methodes die je kan hanteren.
1. Met je huidige instelling en AF-punt in het midden. Richt op de vogel, en houd de AF-knop half ingedruk en herkader (je zal zien dat het AF-punt vanzelf verschuift en netjes op de vogel blijft). Druk dan door.
2. Kies je af-punt (met de 4 punts toets) terwijl je door ze zoeker kijkt, als het punt op de juiste plek ligt, focus en druk af. (Deze methode is wat trager.)
3. Programmeer je AE-L/AF-L knop om tot AF-ON en focus op AF-ON only. Focus met je AF-ON knop op de vogel, laat AF-ON los, herkader en druk af. (Deze methode is wat complexer om in te stellen, en vergt gewenning, maar als je hem onder de knie hebt, wil je niet anders meer)
Dit zijn trouwens allemaal dingen die je gewoon thuis in de woonkamer kan oefenen, geen vogels voor nodig.
-
- Forumlid
Je hebt gewerkt met de 300mm F4 met 1.4 converter en F 5.6. Dat is vol open in deze combinatie en niet aan te bevelen voor echt scherpe foto's. Een stop diafragmeren naar F8 is beter.
Verder is je scherptediepte op die korte afstand nogal beperkt, dus een verkeerde scherpstelling zie je direct.
Je moest snel werken en wilde je onderwerp niet in het midden, schrijf je. Maar waarschijnlijk heeft je camera gewoon netjes in het midden scherpgesteld zo te zien. Zie de andere commentaren. Je moet het scherpstelpunt wel daar neerzetten waar je de scherpte wil hebben, al dan niet met herkaderen.
Verder is je scherptediepte op die korte afstand nogal beperkt, dus een verkeerde scherpstelling zie je direct.
Je moest snel werken en wilde je onderwerp niet in het midden, schrijf je. Maar waarschijnlijk heeft je camera gewoon netjes in het midden scherpgesteld zo te zien. Zie de andere commentaren. Je moet het scherpstelpunt wel daar neerzetten waar je de scherpte wil hebben, al dan niet met herkaderen.
Laatst gewijzigd door Bob42 op ma dec 12 2011 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ontzetten bedankt voor deze tips waar ik gelijk mee aan de slag zal gaan!! Fijn dat ik hiermee wel gewoon kan oefenen op objecten die niet na 2 seconden weg zijn...yzf1kr schreef:Ik vermoed inderdaad dat je op de plank hebt scherpgesteld.MattvanIJpen schreef:Ik had enkele seconden tijd voor de foto en weet nog dat ik de vogel niet in het midden wilde plaatsen voor een mooiere compositie.dboomsma schreef:Mijn vermoeden is dat je scherpstelveld op de groene plank heeft scherpgesteld. Kun je je nog herinneren waarop je hebt scherpgesteld? En hoe (dynamisch veld, of enkel veld)?
Gr, D.
Groet, Matthieu
Je zal moeten leren herkaderen en toch de focus op de juiste plek te houden.
Een andere instelling is niet zo zeer nodig, je moet alleen de beperking/mogelijkheden van iedere instelling leren kennen.
Daarnaast zou je kunnen kijken of je de EA-L/AF-L kan herprogrammeren tot AF-ON knop, en daar mee leren werken, en leren werken met het zelf kiezen van je AF-punt.
Er zijn 3 methodes die je kan hanteren.
1. Met je huidige instelling en AF-punt in het midden. Richt op de vogel, en houd de AF-knop half ingedruk en herkader (je zal zien dat het AF-punt vanzelf verschuift en netjes op de vogel blijft). Druk dan door.
2. Kies je af-punt (met de 4 punts toets) terwijl je door ze zoeker kijkt, als het punt op de juiste plek ligt, focus en druk af. (Deze methode is wat trager.)
3. Programmeer je AE-L/AF-L knop om tot AF-ON en focus op AF-ON only. Focus met je AF-ON knop op de vogel, laat AF-ON los, herkader en druk af. (Deze methode is wat complexer om in te stellen, en vergt gewenning, maar als je hem onder de knie hebt, wil je niet anders meer)
Dit zijn trouwens allemaal dingen die je gewoon thuis in de woonkamer kan oefenen, geen vogels voor nodig.

Groet, Matthieu
Hallo Bob,Bob42 schreef:Je hebt gewerkt met de 300mm F4 met 1.4 converter en F 5.6. Dat is vol open in deze combinatie en niet aan te bevelen voor echt scherpe foto's. Een stop diafragmeren naar F8 is beter.
Verder is je scherptediepte nogal beperkt, dus een verkeerde scherpstelling zie je direct.
Dank voor jouw reactie! Fijn dat ik zo veel van jullie kan leren!
Ik zal bij gebruik van deze TC deze stop gaan diafragmeren naar F8 indien het licht dit toelaat. Houdt dit automatisch ook in dat zonder gebruik van de TC ik beter naar 5,6 kan diafragmeren?
Nogmaals dank!
Groet, Matthieu
-
- Forumlid
De 300 mm F4 is zonder teleconverter ook bij F4 al uitstekend te gebruiken, al wordt hij nog iets scherper bij F5.6MattvanIJpen schreef:Hallo Bob,Bob42 schreef:Je hebt gewerkt met de 300mm F4 met 1.4 converter en F 5.6. Dat is vol open in deze combinatie en niet aan te bevelen voor echt scherpe foto's. Een stop diafragmeren naar F8 is beter.
Verder is je scherptediepte nogal beperkt, dus een verkeerde scherpstelling zie je direct.
Dank voor jouw reactie! Fijn dat ik zo veel van jullie kan leren!
Ik zal bij gebruik van deze TC deze stop gaan diafragmeren naar F8 indien het licht dit toelaat. Houdt dit automatisch ook in dat zonder gebruik van de TC ik beter naar 5,6 kan diafragmeren?
Nogmaals dank!
Groet, Matthieu
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Je kunt met de foto in de camera weer zien waar je hebt scherpgesteld.
Dat kan ook met het gratis programma Nikon ViewNX2.
De tekens [ ] boven scherpstelpunt horen dan geel te zijn.
Hallo Hans,Hans Braakhuis schreef:Je kunt met de foto in de camera weer zien waar je hebt scherpgesteld.
Ik zal thuis gelijk eens kijken, dank!
Groet, Matthieu