Mechanische of electronische sluiter

Discussies over fotografie met 1 serie.
wblink
Forumlid
Forumlid

Mechanische of electronische sluiter

Bericht door wblink » wo dec 14 2011 8:46 pm

Dag

Kan iemand mij uitleggen wat de voor/nadelen zijn van deze optie?
Willem.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Mechanische of electronische sluiter

Bericht door emdeklerk » wo dec 14 2011 9:23 pm

Mechanische of electronische sluiter > vraag: "Kan iemand mij uitleggen wat de voor/nadelen zijn van deze optie?".

Ik heb nog niet gehoord van camera's met een mechanische sluiter (-aansturing) die een electronische sluiter als optie hebben of andersom.

Het verschil is wel snel uitgelegd:

Een mechanische sluiter maakt gebruik van pallen, veren en ander mechanische onderdelen, hoeft alleen maar gespannen te worden door de transporthandel of motordrive waarna hij door een mechanisch commando (de ontspanknop) wordt ontspannen. Ook de verschillende sluitertijden worden mechanisch geregeld, wat geen nadeel is want een goede sluiter als van een F2 was/is uitermate zuiver, wat ook altijd weer bleek uit de testrapporten. Het sluiten van de flitscontacten is ook puur mechanisch en een dergelijke camera kan dus een uitermate hoge ontstekingsspanning van een electronenflits hebben.

Een electronische sluiter maakt ook gebruik van pallen, veren en andere mechanische onderdelen, wordt meestal ook gespannen door de transporthandel of motortje maar daarna gaat het anders: hij wordt ontspannen door een servo die electromagnetisch werkt en dus stroom nodig heeft. Het gevolg is dat de sluiter niet werkt als de batterijen leeg zijn. Wat nog wel eens werd ondervangen door één mechanische nood-sluitertijd te handhaven, meestal 1/80. Denk aan de F3. Van een electronische sluiter worden de sluitertijden electronisch gestuurd en deze zijn uitermate zuiver. (Ik heb nog het testrapport van de F-801 en de redactie van Foto sloeg achterover van de nauwkeurigheid!) Zelfs worden bij een camera als de F6 de sluitertijden gemonitord en door de camera waar nodig tijdens het gebruik bijgeregeld. Ook het sluiten van de flitscontacten gaat dan vrijwel altijd electronisch en dat houdt in dat een moderne camera geen hoge ontsteekspanning kan verdragen omdat de stuurcircuits meestal niet beveiligd zijn.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 14 2011 9:37 pm

emdeklerk schreef:Het sluiten van de flitscontacten is ook puur mechanisch en een dergelijke camera kan dus een uitermate hoge ontstekingsspanning van een electronenflits hebben.
Dat is een overschatting van wat een mechanisch contact werkelijk in de praktijk kan hebben. Het kan wel meer hebben als een elektronisch gestuurd flitscontact, maar bedenk dat bij een hoge ontstekingsspanning daarbij een grotere "vonk" overslag plaatsheeft bij het contact zodat de contacten gaan inbranden. Vroeg of laat kun je daar net zo goed problemen mee krijgen. In het verleden heb ik regelmatig problemen gehad met X-contacten van mechanische sluiters omdat de contacten te ver waren ingebrand. Het was wel relatief makkelijk en niet te duur om te repareren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 14 2011 10:04 pm

Heb ik inderdaad ook wel meer gehoord. Je kunt ook bij een mechanisch flitscontact niet overdrijven met de onsteekspanning.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo dec 14 2011 11:00 pm

emdeklerk schreef: Een electronische sluiter maakt ook gebruik van pallen, veren en andere mechanische onderdelen, wordt meestal ook gespannen door de transporthandel of motortje maar daarna gaat het anders:
Dat is een electromechanische sluiter. Een electronische sluiter werkt anders, die zet de registratie van het licht op de sensor aan en uit zonder dat daar feitelijk een fysiek gordijntje bij gebruikt wordt, anders dan voor bescherming.

De D1x had een electronische (en mechanische) sluiter en daarmee kon je dan ook met hele hoge sluitertijden nog flitsen. Het nadeel was dat die camera nogal gevoelig was voor 'blooming'. Hoe ze dat met de CMOS sensor van de V1 regelen weet ik niet, ik heb altijd begrepen dat dat alleen met CCD's kon en niet met CMOS sensors.

george013

Bericht door george013 » do dec 15 2011 9:06 am

Ik dacht dat de D70 ook een elektroniscge sluiter had.
George

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do dec 15 2011 9:37 am

Klopt, maar ik meen dat het een gedeeltelijke oplossing is. Langere sluitertijden gaan wel met het gordijn, maar snellere sluitertijden gebeuren door een combinatie van het gordijn en de elektronische sluiter.

Met flitsen is het wel erg tof ja :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 15 2011 9:53 am

Het is net hoe je het bekijkt. Het sluitergordijn zal wellicht rekening moeten houden met de elektronische sluiter. Gebruik je elektronisch langere tijden, zal het gordijntje op zichzelf ook langer open moeten staan. Altijd minimaal dezelfde tijd als de elektronische tijd. Beslist ook weer niet langer, want dat maakt de camera onnodig langzamer.

Met de D1x die ik gebruikte heb ik wel eens flitsproefjes met 1/4000 sec. gemaakt.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do dec 15 2011 10:11 am

Léon Obers schreef:Het is net hoe je het bekijkt. Het sluitergordijn zal wellicht rekening moeten houden met de elektronische sluiter. Gebruik je elektronisch langere tijden, zal het gordijntje op zichzelf ook langer open moeten staan. Altijd minimaal dezelfde tijd als de elektronische tijd. Beslist ook weer niet langer, want dat maakt de camera onnodig langzamer.
Dat was bij de D70 wel het geval denk ik. De camera klinkt vanaf ongeveer 1/250e ook steeds hetzelfde. Bij de pro-bodies hoor je dat ze na 1/250e duidelijk nog steeds sneller 'klikken'.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 15 2011 10:26 am

Tom schreef:Bij de pro-bodies hoor je dat ze na 1/250e duidelijk nog steeds sneller 'klikken'.
Dan luister je niet goed. :wink2:
Nou ja, de grens ligt bij sommige camera's op 1/320 sec. maar sneller is de sluiterafloop in geen geval. De sluitertijd wordt dan enkel bepaald door de "spleet" die steeds smaller wordt en niet meer door de afloopsnelheid van de sluiter bij "normale" niet elektronisch gestuurde sluiters.
In het geval van een D1, D1x e.d. is de sluiterafloop ook niet sneller maar wordt de spleet daarbij niet smaller dan de volledige breedte van de sensor, en wordt de kortere tijd bepaalt door het elektronisch afkappen van het sensorsignaal.

Sluiter van de Nikon D3, let op de smalle horizontale spleet (verticale sluiterbeweging): http://www.youtube.com/watch?v=fG5Qedhr ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Sluiter van de Nikon F2, let op de zeer smalle verticale spleet (horizontale sluiterbeweging): http://www.youtube.com/watch?v=UKiR-ca1Ggc" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere opmerkelijke "mechanische" aansturingen:
http://www.youtube.com/watch?v=vbexCCuS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=MRLJnClW ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jan 14 2012 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » do dec 15 2011 11:24 am

:lol:
Dat spiegeltje bij de F2.
Dat You tube-je kon ik nog niet.
Bedankt.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do dec 15 2011 11:32 am

emdeklerk schreef:Mechanische of electronische sluiter > vraag: "Kan iemand mij uitleggen wat de voor/nadelen zijn van deze optie?".Ik heb nog niet gehoord van camera's met een mechanische sluiter (-aansturing) die een electronische sluiter als optie hebben of andersom.
Van de Nikon site betreffende de V1:

A super-silent, electronic shutter
When shooting with the electronic shutter, you can change the settings to turn off the electronic sounds of the shutter, AF,and self-timer. Now you can shoot in stage theaters and other quiet settings without making a sound.

*The Nikon 1 V1 has both mechanical and electronic shutter mechanism.

Doelde je op de sluiter of op de aansturing?
Spul waarmee je foto's maakt...

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 15 2011 11:58 am

Het is wel jammer dat je met de V1 geen hoge sluitersnelheden kan gebruiken met die electronische sluiter; maximaal 1/250sec.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do dec 15 2011 3:49 pm

flitslicht schreef:Het is wel jammer dat je met de V1 geen hoge sluitersnelheden kan gebruiken met die electronische sluiter; maximaal 1/250sec.

???

Mechanisch 30'' - 1/4000"
Electronisch 30" - 1/16000"

Ik zag alleen maar voordelen voor de electronische sluiter en vroeg me dus af waarom er OOK nog een mechanische beschikbaar is.

Ook hier lees ik geen enkel voordeel voor de mechanische sluiter.

Kan me niet voorstellen dat die voor versiering aanwezig is.
Willem.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do dec 15 2011 4:01 pm

Ik schreef het verkeerd op, ik bedoelde de flitssynchronisatie. Die gaat maar tot 1/250e, bij de oudere camera's ging die veel hoger. Verder heb ik geen goed beeld van het verschil tussen de twee sluiters op de V1.

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”