Patrick schreef:Als je alleen bij kleine diafragma's wat vlekjes ziet heb je ook niet meer nodig...
Ik zeg trouwens niet dat hij er niet heen zou moeten gaan. Ik geef alleen even een alternatief aan wat voor hem ook nog eens veel dichterbij is. Hij kan als hij niet tevreden is er altijd nog heen gaan. Al was het maar omdat ze echt heel slecht weer voorspellen voor vrijdag.
Rustig rustig...
Ik gaf ook alleen maar aan dat het een globale reiniging is (en gratis dus eigenlijk nooit mis

) en het niet te vergelijken is.
Marcel ziet ze al vanaf F/11 en dat vind ik niet echt heel klein, bij f/16 of f/22 is dat anders.
Ook komt dat stof niet zomaar ergens vandaan en zwerft er meer in het spiegelhuis wat uiteindelijk ook op de sensor terechtkomt. Cru gezegd zal het de intervaltijd iets verleggen via de C&C-dag maar echt reinigen is een vak apart en dient ook te gebeuren.
Niet om Ton van werk te voorzien hoor, maar een goede reiniging is niet op locatie ergens "even" te doen. Ton heeft een geoptimaliseerde ruimte daarvoor en de apparatuur welke daarvoor geschikt is onder handbereik. Hij is de hele dag bezig met camera's reinigen (en niet alleen de sensor

) en heeft daar een bult ervaring in opgebouwd dat ik zonder twijfel durf te zeggen dat hij daar beter in is dan Nikon zelf.