Hoi allemaal,
allereerst fijne Kerstdagen en een goed begin voor 2012 toegewenst.
Ik heb de volgende vraag en wellicht kan 1 van jullie mij helpen.
Ik heb een D300s en een non-cpu prime lens 14 mm/2.8
Om de 300s goed te laten samenwerken met het objectief heb ik in de menukeuze een profiel aangemaakt voor een non-cpu lens.
Eén van de dingen die je daarin moet invullen is het brandpunt van het objectief. Zoals jullie ongetwijfeld weten is de 300s een dx camera met een cropfactor 1,5.
Mijn vraag is nu weten jullie welk brandpunt ik in moet vullen in het menu van de 300s voor het non-cpu profiel.
Is dat 14mm of 21mm (nl 14x1,5)
En dan de tweede vraag is waarom is dat van belang om in te vullen, maw wat doet de camera met de brandpuntsinformatie?
Hoor graag jullie kundig advies.
Groeten
Edwin vd Meijden
http://www.flickr.com/photos/edwin1959
Instelling voor non-cpu objectief in d300s
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Instelling voor non-cpu objectief in d300s
Gewoon de nominale brandpuntsafstand invoeren; in dit geval dus 14mm.
De camera gebruikt de brandpuntinformatie o.a. voor de zoominstelling van (Nikon) flitsers en voor weergave in het venster met foto-informatie, met toevoeging van een "sterretje".
De camera gebruikt de brandpuntinformatie o.a. voor de zoominstelling van (Nikon) flitsers en voor weergave in het venster met foto-informatie, met toevoeging van een "sterretje".
Jur
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: maw wat doet de camera
Edwin,
Naast het bovenstaande gebruikt de kamera e.e.a. ook om een (betere) matrixmeting mogleijk te maken.
Ook: het ingestelde diafragma wordt berekend en in de zoeker weergegeven.
Groeten, Gijs
Naast het bovenstaande gebruikt de kamera e.e.a. ook om een (betere) matrixmeting mogleijk te maken.
Ook: het ingestelde diafragma wordt berekend en in de zoeker weergegeven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)