Afstelling verscherping in menu
Afstelling verscherping in menu
Hallo allemaal,
Ik lees in div. berichten dat veel gebruikers in het menu van de D7000 de afstelling van de verscherping iets aanpassen.
Wat is volgens jullie hierin de beste afstelling? ( Ik reken dan 1 'blokje' als +1 )
Bedankt voor jullie reactie's!
Groet, Matthieu
Ik lees in div. berichten dat veel gebruikers in het menu van de D7000 de afstelling van de verscherping iets aanpassen.
Wat is volgens jullie hierin de beste afstelling? ( Ik reken dan 1 'blokje' als +1 )
Bedankt voor jullie reactie's!
Groet, Matthieu
Re: Afstelling verscherping in menu
Ik zou zeggen, hou de opname zo puur als mogelijk, schiet in RAW en doe achteraf correcties in je favoriete fotobewerkingsprogramma 

Ter aanvulling, ik schiet in Raw + Jpeg fijn.
Vind het daarom lastig of ik nu de hele verscherping uit moet zetten of juist toch op bijvoorbeeld +4?
Vind het daarom lastig of ik nu de hele verscherping uit moet zetten of juist toch op bijvoorbeeld +4?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je zou bv ook 2 verschillende instellingen hiervoor kunnen onderbrengen bij de U1 en U2 standen. Eentje met verscherping op bv 5/6 voor RAW/Jpeg, en eentje met verscherping uit (0) voor alleen RAW opnamen. Als je altijd RAW en Jpeg schiet zou ik 5/6 aanhouden. De verschillen zijn nl niet extreem groot tussen verscherping in de camera of achteraf met de RAW converter.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Voor je nef maakt het niks uit, maar voor je jpg wel.
Wat je zou kunnen proberen is een foto maken en daarna op de computer te kijken of je vindt dat de verscherping op je nef meer of minder moet dan op je jpg. Als je standaard een boel aan nabewerking doet dan kun je de verscherping helemaal uitzetten, want verscherpen doe je normaal gesproken als laatste.
Wat je zou kunnen proberen is een foto maken en daarna op de computer te kijken of je vindt dat de verscherping op je nef meer of minder moet dan op je jpg. Als je standaard een boel aan nabewerking doet dan kun je de verscherping helemaal uitzetten, want verscherpen doe je normaal gesproken als laatste.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Dus als ik het goed begrijp...zodra je schiet met de combinatie Raw (NEF) en Jpeg fijn en de verscherping aanpast, heeft dit alleen invloed op de Jpeg en laat het de Raw opname helemaal origineel? Ik zal het waarschijnlijk dan niet helemaal goed begrijpen, maar dat houdt dan toch ook in dat je Jpeg bestanden meer verscherpt KUNNEN worden dan je RAW? Jpeg eerst door de camera zelf ( afhankelijk wat je bij verscherping hebt ingesteld ) en daarna nog met nabewerking. Raw dan toch alleen met nabewerking? Ik dacht juist te hebben gelezen (geloof bericht van Patrick) dat je met Raw juist verder kon verscherpen dan met Jpeg? Ben het even kwijt...
Alvast bedankt voor jullie hulp/reactie's!

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Houdt er wel rekening mee dat sommige RAW converters waaronder die van Nikon zelf, de instellingen van de camera mbt de RAW images overneemt in de vertoning en opslag van de RAW bestanden. De verscherping die is ingesteld in de camera wordt dus ook in Capture NX/ View NX direct toegepast op het bestand. Dit is echter wel weer aan te passen in Capture NX.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
mmmm... en laat ik daar nou ook net mee werken...Giso schreef:Houdt er wel rekening mee dat sommige RAW converters waaronder die van Nikon zelf, de instellingen van de camera mbt de RAW images overneemt in de vertoning en opslag van de RAW bestanden. De verscherping die is ingesteld in de camera wordt dus ook in Capture NX/ View NX direct toegepast op het bestand. Dit is echter wel weer aan te passen in Capture NX.

Dus kom ik weer terug bij de oorspronkelijke vraag welke afstelling het 'beste' is of door jullie aan wordt geraden.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Wat ik doe is het volgende.
Let op, het is een manier die ik overgenomen heb van videotutorials van james van der Borght.( een goeroe op het gebied van fotonabewerking.)
De foto's maken in RAW, omzetten naar Jpeg, de diverse bewerkingen doen die je nodig acht, en dan tot slot de afbeelding verscherpen met Onscherp masker.
De basisinstelling die ik gebruik is 120 %, met een straal van 1,5 pixel, en een drempelwaarde 0 voor niveaus.
Per foto moet je dat bekijken of dat oke is, soms is de straal 2 of zelfs 2,5, maar altijd tussen de 1 en 3.
Succes.
Vrgr
Tiny
Let op, het is een manier die ik overgenomen heb van videotutorials van james van der Borght.( een goeroe op het gebied van fotonabewerking.)
De foto's maken in RAW, omzetten naar Jpeg, de diverse bewerkingen doen die je nodig acht, en dan tot slot de afbeelding verscherpen met Onscherp masker.
De basisinstelling die ik gebruik is 120 %, met een straal van 1,5 pixel, en een drempelwaarde 0 voor niveaus.
Per foto moet je dat bekijken of dat oke is, soms is de straal 2 of zelfs 2,5, maar altijd tussen de 1 en 3.
Succes.
Vrgr
Tiny
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Probeer eerst even te googlen op wat het nu precies in houdt. Meer verscherpen wil NIET zeggend dat de foto's dan beter worden. Er zijn hier heel interessante boeken over te vinden, zoals ook het eerder door mij aangehaalde RAW door J. ElzengaMattvanIJpen schreef:Dus als ik het goed begrijp...zodra je schiet met de combinatie Raw (NEF) en Jpeg fijn en de verscherping aanpast, heeft dit alleen invloed op de Jpeg en laat het de Raw opname helemaal origineel? Ik zal het waarschijnlijk dan niet helemaal goed begrijpen, maar dat houdt dan toch ook in dat je Jpeg bestanden meer verscherpt KUNNEN worden dan je RAW? Jpeg eerst door de camera zelf ( afhankelijk wat je bij verscherping hebt ingesteld ) en daarna nog met nabewerking. Raw dan toch alleen met nabewerking? Ik dacht juist te hebben gelezen (geloof bericht van Patrick) dat je met Raw juist verder kon verscherpen dan met Jpeg? Ben het even kwijt...![]()
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vraagjes.jettiny schreef:Wat ik doe is het volgende.
Succes.
Vrgr
Tiny
Converteer je nu eerst naar jpeg en dan de bewerkingen?
Ik doe converteren naar jpeg als allerlaatste.....dus vertel!
Welk programma praat jij nu over overigens waar je in verscherpt?
Peter
Bijna leeg hier....
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een instelling voor verscherping in de camera heeft enkel effect op de door de camera voortgebrachte JPG-bestanden.
NIET op RAW (NEF) bestanden, maar worden daarbij enkel als "tag" (aanhangsel als waarde) in het bestand meegenomen.
Die "tag" voor verscherping wordt door de Nikon RAW-convertors (Nikon Capture NX2 en View NX2) wel gelezen, en als zodanig als waarde gebruikt in de omzetting van RAW-data naar een zichtbare beelduitvoer, maar kan naar behoeve op een andere waarde worden ingesteld.
Andere merk RAW-convertors lezen die "tag" voor verscherping niet en gebruiken hun eigen standaard waarde behorend bij hun programma. (bijv. Adobe camera RAW van LR3 of CS5). Ook de waarde daarvan is naar behoeve binnen die software aan te passen.
Een instelling in de camera heeft dus enkel voordeel als je de door de camera voortgebrachte JPG-bestanden "rechttoe rechtaan" gebruikt.
Kan verder "voor het gemak" handig zijn voor de Nikon RAW-convertors, dan hoef je dat niet nog eens "anders" in te stellen in de Nikon software.
Maar omdat je doorgaans verscherping als laatste optie gebruikt bij uitvoer, en afhankelijk is voor welk gebruik (beeldscherm of print), zou je de verscherping als basis in het begin het beste niet te hoog zetten, of zelfs helemaal uit.
NIET op RAW (NEF) bestanden, maar worden daarbij enkel als "tag" (aanhangsel als waarde) in het bestand meegenomen.
Die "tag" voor verscherping wordt door de Nikon RAW-convertors (Nikon Capture NX2 en View NX2) wel gelezen, en als zodanig als waarde gebruikt in de omzetting van RAW-data naar een zichtbare beelduitvoer, maar kan naar behoeve op een andere waarde worden ingesteld.
Andere merk RAW-convertors lezen die "tag" voor verscherping niet en gebruiken hun eigen standaard waarde behorend bij hun programma. (bijv. Adobe camera RAW van LR3 of CS5). Ook de waarde daarvan is naar behoeve binnen die software aan te passen.
Een instelling in de camera heeft dus enkel voordeel als je de door de camera voortgebrachte JPG-bestanden "rechttoe rechtaan" gebruikt.
Kan verder "voor het gemak" handig zijn voor de Nikon RAW-convertors, dan hoef je dat niet nog eens "anders" in te stellen in de Nikon software.
Maar omdat je doorgaans verscherping als laatste optie gebruikt bij uitvoer, en afhankelijk is voor welk gebruik (beeldscherm of print), zou je de verscherping als basis in het begin het beste niet te hoog zetten, of zelfs helemaal uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb op div. sites gezocht, maar daar is deze helaas niet meer leverbaar ( Cosmox, Bol, etc. ) Zal nog even navragen bij de betere boekenwinkel.Probeer eerst even te googlen op wat het nu precies in houdt. Meer verscherpen wil NIET zeggend dat de foto's dan beter worden. Er zijn hier heel interessante boeken over te vinden, zoals ook het eerder door mij aangehaalde RAW door J. Elzenga
Zou het boek Workflowoptimalisatie voor Nikon-RAW van Eduard de Kam een evt. goed alternatief zijn?
Waarom speel je er niet eens mee en kijk wat er gebeurd?
In de camera uit en dan eens in ViewNX2 verschillende instellingen proberen.
Dan eens in de camera en verschillende waarden proberen.
Dan kom je van zelf wel tot het geen je zoekt, denk ik.
Zal dit ook zeker gaan doen, maar ik was in de veronderstelling dat heel veel gebruikers de verscherping laag of zelfs helemaal uit zetten in de camera zelf, zoals ook beschreven ( en geadviseerd ) wordt in het D7000 boek onderaan pagina 78: http://books.google.nl/books?id=hgpEGaA ... &q&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;Tuihanti schreef:Waarom speel je er niet eens mee en kijk wat er gebeurd?