Flitsfotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Flitsfotografie

Bericht door Pancarans » ma mei 28 2007 12:55 am

Het gebruik van een flitser is nogal lastig vind ik. Vaak haal je met gebruik van de flitser de sfeer weg uit de foto. Ik ben lerende en moet binnenkort op een feest aan de gang. Hier een plaat van een prijsuitreiking in één van onze lokale supermarkten. De man links op de plaat is mijn buurman. Hij had samen met zijn collega (rechts) een landelijke prijs gewonnen met zijn presentatie van Oké fruit.
Graag jullie commentaar!

Oh als je denkt wat is de sinaasappel van de troffee erg oranje, er zat een lampje in. Verder geeft de EXIF witbalans bewolkt aan, maar dat heb ik in NX aangepast naar flitslicht.

Geflitst met SB 800 in een hoek van 45 graden met diffusionkap, hierdoor +0,3 op de flitser ingesteld, flitsstand DDL-BL, Programmastand body (D70s) S, 1/60 en f/5, gebruikt objectief 18-70 DX.

Afbeelding

Alvast bedankt

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

BUG322

Bericht door BUG322 » ma mei 28 2007 1:28 am

Moeilijk om hier wat van te zeggen ik denk dat de registratie wel gelukt is

Verder geen fratsen dat scheelt !!

groetjes :)

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma mei 28 2007 1:49 am

Ziet er goed uit ,flits en omgevingslicht zijn mooi in balans ,niks mis mee volgens mij .
Voordeel van zo’n supermarkt is dat deze wel goed verlicht is, dat wil op een feest nog wel eens anders zijn maar dat hangt ook van het feest af en de locatie natuurlijk.
Geen verkeerde prijs trouwens die ze gewonnen hebben .

Groeten Jan.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mei 28 2007 2:59 am

We hadden het er zaterdag tijdens de koffie al over :) Maar ik vind de belichting ook niet verkeerd. En het kan lastig zijn met flits.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di mei 29 2007 4:20 pm

Dag Irwan,

Het licht is niet gek; de checque is goed maar de mannen zijn ietwat donker.

Meer problemen heb ik met de achtergrond. Juist omdat het licht daarvan is behouden levert het een wat rommelig plaatje op waarin de mannen niet echt loskomen van de achtergrond.

Je kunt dan meerdere dingen doen. De achtergrond donkerer maken (of eigenlijk de voorgrond lichter, meer flitsen), de achtergrond lichter maken (met een tweede flitser) of de compositie veranderen.

Qua compositie had je met een lichte tele even op een groentje kratje kunnen gaan staan. Het rek met bananen en sinaasappels was dan beeldvullend geweest. Maar bij nader inzien was dat kleurtechnisch niet handig geweest, precies dezelfde kleuren als de trofee...

Met die tweede flitser had je ook een haarlicht kunnen maken (van achter de mannen, net boven het beeld) om ze wat meer te isoleren.

Maar goed, het hangt ook af van het doel van je foto. Als het een zwart/wit krantenfoto wordt van 3x3cm stelt dat hele andere eisen dan een 40x60 foto ingelijst op de groenteafdeling.

Heh, makkelijk praten van achter de computer, als ik er had gestaan had ik dat ook niet zo snel allemaal bedacht hoor, hehehe.

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » zo jun 03 2007 1:28 am

In dergelijke situaties zou ik echter lekker je iso omhoog gooien, recht naar voren flitsen. En camera op diafragma voorkeuze houden :) (flitsen op 1/8e maakt nog steeds scherpe platen namelijk, met hoop omgevingslicht)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo jun 03 2007 11:00 am

Allen bedankt voor het commentaar. Ik ga weer verder experimenteren.

Groet,

Irwan

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jun 03 2007 8:16 pm

Op 16 september organiseren we een presentatie flitstechniek. Wellicht interessant? Zie de agenda: http://www.nikon-club-nederland.nl/agenda.php

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo jun 03 2007 8:29 pm

Hoi Onno,

Ik had het gezien, maar ik weet niet of ik moet werken. Interessant is het zeker! Als ik vrij ben kom ik zeker.

Garoeten Irwan

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jun 03 2007 8:33 pm

Nog een tip. Zet de BL optie uit en gebuik alleen DDL bij dergelijke composities. Ik heb gemerkt dat BL soms wat te optimistisch kan zijn over het omgevingslicht onder deze omstandigheden.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo jun 03 2007 10:47 pm

Onno, ik zal het proberen.

gr. Irwan
Laatst gewijzigd door Pancarans op zo jun 03 2007 11:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo jun 03 2007 11:02 pm

Bedankt voor de tip m.b.t. BL!

mvg,

Bram

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”