Beste mensen,
Ik ben in bezit van een Nikon D90 met een zoomlens 28-200 van Nikon, en een macrolens 2.8- 100. Kan ik deze macrolens ook gebruiken?
In augustus zullen we aanwezig zijn bij de avondvoorstelling van Edinburgh Tattoo. (donker avonds 11.30 uur)
De lichtomstandigheden en kleuren zijn steeds wisselend, de optredens zijn soms snel en langzaam afwisselend.
Heeft iemand enig idee wat daarbij de beste instelling zijn van D 90?
Alvast bedankt Trudy Thomassen
tattoo Edinburgh
tattoo Edinburgh
Laatst gewijzigd door trudy.thomassen op ma jan 30 2012 3:28 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: tattoo Edinburgh
je bedoelt deze
De 2012 Royal Edinburgh Military Tattoo
In 2012 (3-25 augustus) gastheren Edinburgh nogmaals een van's werelds meest spectaculaire entertainment evenementen zoals de Koninklijke Militaire Taptoe van Edinburgh trekt samen een gastheer van creatief talent uit vier continenten sprankelende hulde aan Hare Majesteit Koningin Elizabeth's diamanten jubileum en het jaar van Creatieve Schotland.
Wat ik er toevallig van weet is dat een collega ook hier na toe gaat.
Dit is iets mooi om te zien Edinburgh is een zeer mooie stad 1985 voor mijn werk daar 14dagen geweest.
De combi die je hebt is hier goed voor .
Het licht zal best meevallen kleuren ook mijn advies is licht en kleur kijk en houdt dit in de gaten
wb op auto
Ga gerust omlaag met je sluitertijd 1/30 kan
in raw in m stand iso naar 1600[INDIEN NODIG HOGER 3200][automaat]
Maak proef shot en controleer via histogram geen flits en af hulpverlichting uit eventueel monopod gebruiken
Neem wel enkele goede kaarten ge bruik zelf sanddisk extreme clas 10. 4gb kun je ook eventueel goed mee filmen.
probeer ze thuis eerst uit zo dat je daar niet met problemen staat.
Wissel af en toe de kaart zo dat je niet alles op een kaart gokt.
Ze zullen het niet over doen.
De 2012 Royal Edinburgh Military Tattoo
In 2012 (3-25 augustus) gastheren Edinburgh nogmaals een van's werelds meest spectaculaire entertainment evenementen zoals de Koninklijke Militaire Taptoe van Edinburgh trekt samen een gastheer van creatief talent uit vier continenten sprankelende hulde aan Hare Majesteit Koningin Elizabeth's diamanten jubileum en het jaar van Creatieve Schotland.
Wat ik er toevallig van weet is dat een collega ook hier na toe gaat.
Dit is iets mooi om te zien Edinburgh is een zeer mooie stad 1985 voor mijn werk daar 14dagen geweest.
De combi die je hebt is hier goed voor .
Het licht zal best meevallen kleuren ook mijn advies is licht en kleur kijk en houdt dit in de gaten
wb op auto
Ga gerust omlaag met je sluitertijd 1/30 kan
in raw in m stand iso naar 1600[INDIEN NODIG HOGER 3200][automaat]
Maak proef shot en controleer via histogram geen flits en af hulpverlichting uit eventueel monopod gebruiken
Neem wel enkele goede kaarten ge bruik zelf sanddisk extreme clas 10. 4gb kun je ook eventueel goed mee filmen.
probeer ze thuis eerst uit zo dat je daar niet met problemen staat.
Wissel af en toe de kaart zo dat je niet alles op een kaart gokt.
Ze zullen het niet over doen.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Bert,
Reuze bedankt voor je tips.
groeten Trudy Thomassen
Reuze bedankt voor je tips.
groeten Trudy Thomassen
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Beste Trudy,
Ik heb zelf echter slechte ervaringen met ISO hoger dan 1250. Dan komt er zoveel ruis in de foto, dat ik die niet meer bruikbaar vind voor afdrukken van enig formaat. Mijn ervaring is wel dat hoge ISO met nog redelijk licht beter werkt dan hoge ISO met weinig licht. Als je dus wat test gaat schieten, neem dan vooral ook wat avond foto's om voor jou de acceptabele kwaliteit te bepalen.
Groet, Niels
Ik heb zelf echter slechte ervaringen met ISO hoger dan 1250. Dan komt er zoveel ruis in de foto, dat ik die niet meer bruikbaar vind voor afdrukken van enig formaat. Mijn ervaring is wel dat hoge ISO met nog redelijk licht beter werkt dan hoge ISO met weinig licht. Als je dus wat test gaat schieten, neem dan vooral ook wat avond foto's om voor jou de acceptabele kwaliteit te bepalen.
Groet, Niels
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er zijn op het internet veel foto's te vinden over de Edinburgh Tattoo, veel daarvan met EXIF. Google maar eens "photos edinburg tattoo" of "flickr edinburgh tattoo". De Exif gegevens kunnen je een goede indruk geven van de mogelijkheden en instellingen.
Mijn advies:
- probeer een lichtsterk objectief (bijvoorbeeld f/2.8 ) op de kop te tikken en werk bij volle lensopening; je kunt hiermee de ISO waarschijnlijk beperken tot 800 of 1600 ISO of lager
- langzame sluitertijden zoals 1/30 sec alleen gebruiken voor statische situaties ter voorkoming van bewegingsonscherpte; een eenbeenstatief (of VR !!) kan mogelijk goede diensten bewijzen
- gebruik centrumgerichte lichtmeting en stel een EV - 1/3 of -2/3 correctie in ter voorkoming van overbelichting door de donkere omgeving
- maak vooral foto's in het eerste gedeelte van de show, omdat je dan nog relatief veel omgevingslicht hebt (mooie achtergrond / lucht)
Mijn advies:
- probeer een lichtsterk objectief (bijvoorbeeld f/2.8 ) op de kop te tikken en werk bij volle lensopening; je kunt hiermee de ISO waarschijnlijk beperken tot 800 of 1600 ISO of lager
- langzame sluitertijden zoals 1/30 sec alleen gebruiken voor statische situaties ter voorkoming van bewegingsonscherpte; een eenbeenstatief (of VR !!) kan mogelijk goede diensten bewijzen
- gebruik centrumgerichte lichtmeting en stel een EV - 1/3 of -2/3 correctie in ter voorkoming van overbelichting door de donkere omgeving
- maak vooral foto's in het eerste gedeelte van de show, omdat je dan nog relatief veel omgevingslicht hebt (mooie achtergrond / lucht)
Jur
- a vgastel
- Forumlid
Je hebt nog enkele maanden tijd gebruik deze tijd en ga s; avonds eens op pad en kijk bij je in de omgeving.
Ga je opnamen maken in lichte avondschemering bij het station in je stad weet niet waar je woont .
ER zijn legio mogelijkheden om te kijken wat je met minder licht aan kunt.
Inderdaad bekijk de foto,s op het web
Dan zie je veel mogelijkheden voorbij komen de meeste zijn niet van een vaste zit plaats gemaakt.
[quote][/Er zijn op het internet veel foto's te vinden over de Edinburgh Tattoo, veel daarvan met EXIF. Google maar eens "photos edinburg tattoo" of "flickr edinburgh tattoo". De Exif gegevens kunnen je een goede indruk geven van de mogelijkheden en instellingenquote
JUR
laat eens wat zien waar de exif instaat.
Mij lukt het niet .
Ga je opnamen maken in lichte avondschemering bij het station in je stad weet niet waar je woont .
ER zijn legio mogelijkheden om te kijken wat je met minder licht aan kunt.
Inderdaad bekijk de foto,s op het web
Dan zie je veel mogelijkheden voorbij komen de meeste zijn niet van een vaste zit plaats gemaakt.
[quote][/Er zijn op het internet veel foto's te vinden over de Edinburgh Tattoo, veel daarvan met EXIF. Google maar eens "photos edinburg tattoo" of "flickr edinburgh tattoo". De Exif gegevens kunnen je een goede indruk geven van de mogelijkheden en instellingenquote
JUR
Mij lukt het niet .
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ga in Flickr naar "Actions" en selecteer "View Exif info". Jammer genoeg zijn niet alle foto's van de exif voorzien, maar heel veel wel.a vgastel schreef: JUR
Mij lukt het niet .

Jur
- a vgastel
- Forumlid
jur
Inderdaad ZIE NU EXIF GEGEVENS
Trudy
Ga deze bekijken en doe je voor deel hier mee dan zie je wat de mogelijk heden zijn.
Kijk naar iso -sluitertijd -diafragma -afstand en gebruik te lens
Een 35mm 1::2d en een 50mm 1.8 d zou je kunnen over denken om deze aan te kopen zijn redelijk in prijs.
Maar de set die je nu hebt zou het ook moeten lukken.
Inderdaad ZIE NU EXIF GEGEVENS
Trudy
Ga deze bekijken en doe je voor deel hier mee dan zie je wat de mogelijk heden zijn.
Kijk naar iso -sluitertijd -diafragma -afstand en gebruik te lens
Een 35mm 1::2d en een 50mm 1.8 d zou je kunnen over denken om deze aan te kopen zijn redelijk in prijs.
Maar de set die je nu hebt zou het ook moeten lukken.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D