hallo allemaal,
Ik heb een d-50 met een gewone sd card. Nu heb ik de laatste tijd veel problemen met dat de foto's onscherp zijn. Het maakt niet uit in welke stand ik fotografeer. Het vreemde is wel dat van de 10-15 foto's die dan mislukt zijn er 1 tussen zit die dan weer super scherp is met dezelfde instelling. Gisteren naar de dierentuin geweest, prachtige fotomomenten bij tijgers gehad en alles mislukt,grrrr!!! Is het mogelijk dat het aan de sd card kan liggen of is er nog meer aan de hand. alvast bedankt. Groetjes brikysa
out of focus? Slechte sd-card?
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: out of focus? Slechte sd-card?
Op welke scherpstelstand stond de lens?
A/M of M?
Je houdt het wellicht niet voor mogelijk,
heb eens voorgehad dat de kitlens van de D50, 18-55, op manueel stond, als geviolg van manueel scherpstellen, de vorige dag.
Nadien gewoon vergeten terug te zetten op A/M.
Ook niet gelet op het geluid van de scherpstelmotor, die meestal moet werken, bij het nemen van meerdere foto's, op verschillende scherpstel afstanden.
Dan heb je met geluk een paar scherpe foto's, het merendeel is out of focus, zeg maar om zeep.
Misschien ben ik wel de enige die zoiets vergeet?
Was uiteindelijk toch blij, dat het maar dat was.
Hoop dat je snel de reden achterhaalt, en dat het voor U ook snel, en zonder kosten is op te lossen.
A/M of M?
Je houdt het wellicht niet voor mogelijk,
heb eens voorgehad dat de kitlens van de D50, 18-55, op manueel stond, als geviolg van manueel scherpstellen, de vorige dag.
Nadien gewoon vergeten terug te zetten op A/M.

Ook niet gelet op het geluid van de scherpstelmotor, die meestal moet werken, bij het nemen van meerdere foto's, op verschillende scherpstel afstanden.
Dan heb je met geluk een paar scherpe foto's, het merendeel is out of focus, zeg maar om zeep.

Misschien ben ik wel de enige die zoiets vergeet?

Was uiteindelijk toch blij, dat het maar dat was.
Hoop dat je snel de reden achterhaalt, en dat het voor U ook snel, en zonder kosten is op te lossen.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zie eigenlijk geen verband tussen de AF en de SD-card. Lijkt mij eerder aan objectief/camera dan wel de instellingen daarvan te liggen. Als er af en toe eentje scherp is, zou ik gaan denken aan een instelling van de AF. Zijn er bij de D50 meerdere scherpstelpunten, en staat die vast op een punt dat niet in het midden ligt? Heeft het objectief een limiter, die aan staat? Was het beeld toen je de camera op het voorwerp richtte, wel scherp? Helpt het om handmatig scherp te stellen?
Laatst gewijzigd door pveenstra op do dec 29 2011 7:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kan het te maken hebben met het kleine schakelaartje linksonder de lensmount van de camera. Hier zit een schakelaartje voor de AF.( AF en M).
Misschien staat de instelling van de AF punt instelling gelockt. (Schakelaar achterop de body met een L en een punt).
Misschien staat de instelling van de AF punt instelling gelockt. (Schakelaar achterop de body met een L en een punt).
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
Of AF-C, dan kun je afdrukken terwijl er niet scherpgesteld is.
Ergens heb ik een vermoeden dat het wel eens om bewegingsonscherpte zou kunnen gaan.
Ergens heb ik een vermoeden dat het wel eens om bewegingsonscherpte zou kunnen gaan.