Ik heb al en tijdje een Nikon D50. Daarbij heb ik een Sigma 18-200 lens.
In de loop der jaren heb ik gewoon wat plaatjes geschoten tijdens de vakanties. Heb er verder ook geen verstand van en als instelling gebruikte ik alleen maar de groene auto-stand!
Nu wil ik mij er wat meer in gaan verdiepen en wel foto's maken in het donker. Ik lees daar veel over en zie prachtige exemplaren voorbij komen. Ik richt mij dan ook op de scheepvaart omdat ik vlakbij IJmuiden woon.
Kan iemand mij adviseren welke instellingen ik moet handteren om tot een leuk resultaat te komen.
S.v.p. daarbij aangeven hoe ik dat moet doen want het boekje is voor mij ook niet helemaal je dat.
Ben benieuwd naar de reacties.
Alvast dank hiervoor en eh........., prettige jaarwisseling allen!
Elstoplo
Nikon D50
Re: Nikon D50
Niemand die mij op welke wijze kan adviseren, of ben ik te ongeduldig.
Ook zou ik vanavond wat plaatjes willen schieten en zou graag wat instelling advies willen ontvangen.
Thanks.
Ook zou ik vanavond wat plaatjes willen schieten en zou graag wat instelling advies willen ontvangen.
Thanks.
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Voor foto's in het donker is een statief erg handig omdat je met lange sluitertijden werkt.
Er is niet 1 standaard instelling die werkt. Elke foto is weer anders gewoon lekker experimenteren. Wel kunnen wat hogere ISO waarden handig zijn. Maar ook dat hangt weer van de omgeving en hoeveelheid licht af.
Jan
Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk
Er is niet 1 standaard instelling die werkt. Elke foto is weer anders gewoon lekker experimenteren. Wel kunnen wat hogere ISO waarden handig zijn. Maar ook dat hangt weer van de omgeving en hoeveelheid licht af.
Jan
Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk
Een berg Nikon spullen....
google is meestal je beste vriend: zoek op vuurwerk fotografie.
GR
Henry
GR
Henry
Nodig :
Statief (bezuinig daar niet op een goed statief mag best geld kosten maar zorgt ervoor dat je de camera nog kan verstellen in verschillende standen . bv een manfrotto statief of als het goed maar niet te idioot duur moet zijn bv een vanguard statief . vermeld wel welke camera en extra's je er op wilt gebruiken
Lichtsterker objectief die D50 is nog niet zo gek ook niet op 800 is of 1600 iso maar een f2.8 of misschien een 1.8 of 1.4 doet wonderen des te meer licht er in de camera komt des te lager kan de iso .
verder idd googelen op nachtfotografie en denk aan aclimatiseren van je camera in huis / auro is het immers warmer dan buiten
succes
Statief (bezuinig daar niet op een goed statief mag best geld kosten maar zorgt ervoor dat je de camera nog kan verstellen in verschillende standen . bv een manfrotto statief of als het goed maar niet te idioot duur moet zijn bv een vanguard statief . vermeld wel welke camera en extra's je er op wilt gebruiken
Lichtsterker objectief die D50 is nog niet zo gek ook niet op 800 is of 1600 iso maar een f2.8 of misschien een 1.8 of 1.4 doet wonderen des te meer licht er in de camera komt des te lager kan de iso .
verder idd googelen op nachtfotografie en denk aan aclimatiseren van je camera in huis / auro is het immers warmer dan buiten
succes
Houdt de ISO maar mooi laag.
ISO 200 gebruiken is heel mooi.
Een D50 kan behoorlijk ruisen bij hogere ISO waarden.
Neem een F11 tot max 16 als je zo veel mogelijk scherpte diepte zoekt.
Qua sluitertijd beginnen bij 20 seconden tot 30 seconden en kijk wat er uit komt rollen.
Gebruik de zelfontspanner om het plaatje te maken.
Zonder statief gaat je dit niet lukken.i.v.m. beweging en de onscherpte die je daardoor krijgt.
Je kunt eventueel een rijstzag, bonenzak, kussen of iets anders nemen waar de camera stabiel op kan liggen. Werkt ook.
Beter dan een goedkoop statief. Suc6.
ISO 200 gebruiken is heel mooi.
Een D50 kan behoorlijk ruisen bij hogere ISO waarden.
Neem een F11 tot max 16 als je zo veel mogelijk scherpte diepte zoekt.
Qua sluitertijd beginnen bij 20 seconden tot 30 seconden en kijk wat er uit komt rollen.
Gebruik de zelfontspanner om het plaatje te maken.
Zonder statief gaat je dit niet lukken.i.v.m. beweging en de onscherpte die je daardoor krijgt.
Je kunt eventueel een rijstzag, bonenzak, kussen of iets anders nemen waar de camera stabiel op kan liggen. Werkt ook.
Beter dan een goedkoop statief. Suc6.
Heb zelf al jaren een D50 en is inderdaad niet aan te raden deze hoger in te stellen dan ISO 200. En bij avond/nachtplaatjes hoeft dat ook niet. Daar ga je niets mee winnen. Een lichtsterk objectief gaat je ook niet redden. Gebruik de M-stand. Zet je camera op een statief en stel scherp op je onderwerp. AutoFocus zal niet altijd lekker werken in het donker. Je kan handmatig scherpstellen met je lens. Draai de scherpstelring naar de stand waarbij "alles" scherp is (zie de handleiding van je lens). Dat is vaak een symbooltje op je lens in de vorm van een 8 (op zijn kant).
Gebruik (zoals mijn voorganger ook al schreef) een diafragma van F11/F13. Zet de ruisonderdrukking uit op je toestel (zit in het menu). Begin vervolgens gewoon met een willekeurige sluitertijd (bv. 10 seconden) en bekijk het resultaat. Aan de hand daarvan kan je de sluitertijd verlengen of verkorten.
Succes.
PS: Als je meer reacties wilt, dan zou ik de titel van je thread aanpassen. De titel "Nikon D50" zegt de meeste mensen niet zo veel.
Gebruik (zoals mijn voorganger ook al schreef) een diafragma van F11/F13. Zet de ruisonderdrukking uit op je toestel (zit in het menu). Begin vervolgens gewoon met een willekeurige sluitertijd (bv. 10 seconden) en bekijk het resultaat. Aan de hand daarvan kan je de sluitertijd verlengen of verkorten.
Succes.
PS: Als je meer reacties wilt, dan zou ik de titel van je thread aanpassen. De titel "Nikon D50" zegt de meeste mensen niet zo veel.
Heb zelf ook een D50 gehad maar die had juist zeer weinig ruis (misshcien exemplarisch maar de reputatie van de D560 is juist behoorlijk goed)
iso 1600 autorai met 18-55vr

was een fijne camera , heb hem verkocht en goed kunnen verkopen daar heb ik nu de D60 voor
in die tijd had ik nog niet zo veel glaswerk dus moest er regelmatig gecropt worden , helaas hield je dan net een te klein plaatje over om nog er iets mee te kunnen doen
iso 1600 autorai met 18-55vr

was een fijne camera , heb hem verkocht en goed kunnen verkopen daar heb ik nu de D60 voor
in die tijd had ik nog niet zo veel glaswerk dus moest er regelmatig gecropt worden , helaas hield je dan net een te klein plaatje over om nog er iets mee te kunnen doen