D200 1/60 in programstand bij gebruik flitser
D200 1/60 in programstand bij gebruik flitser
Mijn D200 gaat automatisch op 1/60 (P stand) bij gebruik van SB-600. In het manual staat dat de sync 1/125 is. Weet iemand hoe dat zit?
Op blz 79 staat dat de camera een sluitertijd kiest tussen 1/250 en 1/60 maar mijn camera gaat altijd vanzelf op 1/60.
Zie ook op http://www.kenrockwell.com/nikon/d200specifications.htm
Nikon D200 Specifications
© 2006 KenRockwell.com
Film vs. Digital About these reviews
hem here. Also try the lens at Amazon here.
Flash Sync: Only 1/250. Poo. I'll cover this on my D200 performance page.
Built-In Flash: Works with SB-600 and SB-800 for free remote flash control as I explain here. ISO 100 Guide Number: 40 (feet), 12 (meters).
Flash Control: i-TTL flash control, the same excellent system as the rest of the current Nikon DSLRs and F6. It's excellent because it gets the correct exposure; people and pet photographers hate it because the preflashes almost guarantee some subjects will have closed eyes in every shot. I'll let you know if this is improved over the D70s. For people photos I use manual or "A" flash mode. PC Sync terminal. FV Lock to lock-in the value of flash exposure from one shot to the next. Auto FP High-Speed Sync is a trick mode to get sync above 1/250. Flash exposure compensation from -3 to +1 stops.
Zie ook op http://www.kenrockwell.com/nikon/d200specifications.htm
Nikon D200 Specifications
© 2006 KenRockwell.com
Film vs. Digital About these reviews
hem here. Also try the lens at Amazon here.
Flash Sync: Only 1/250. Poo. I'll cover this on my D200 performance page.
Built-In Flash: Works with SB-600 and SB-800 for free remote flash control as I explain here. ISO 100 Guide Number: 40 (feet), 12 (meters).
Flash Control: i-TTL flash control, the same excellent system as the rest of the current Nikon DSLRs and F6. It's excellent because it gets the correct exposure; people and pet photographers hate it because the preflashes almost guarantee some subjects will have closed eyes in every shot. I'll let you know if this is improved over the D70s. For people photos I use manual or "A" flash mode. PC Sync terminal. FV Lock to lock-in the value of flash exposure from one shot to the next. Auto FP High-Speed Sync is a trick mode to get sync above 1/250. Flash exposure compensation from -3 to +1 stops.
In de P stand wil de camera de omgeving ook nog juist belichten en de flits als invullicht gebruiken. Als het dus donker is gaat de camera om de omgeving zo goed mogelijk te belichten dus het diafragma zover mogelijk openen en de sluitertdij zo lang mogelijk maken. Flits je in de P stand buiten in de volle zon (om bv bij een tegenlicht opname je onderwerp een 'invulflits te geven) dan zal de camera een combinatie diafragma/sluitertijd kiezen waarbij de sluitertijd best tot 1/250 zou kunnen komen.
In het menu van de D200 zitten twee instellingen die hiermee te maken hebben : e1 de flits sync snelheid. Hier kun je max 1/250 kiezen maar ook FP-auto. Hiervoor moet je een flitser hebben die het creative lighting system ondersteunt (oa jouw SB600) Hierbij kun je ook snellere tijden gebruiken dan 1/250 bv in de tegenlichtsituatie maar ook bij S en M stand
De tweede instelling e2 betreft de sluitertijd flitsen. Hier stel je de langzaamste sluitertijd in die de camera mag kiezen in de P stand bij gebruik van de flits. Hiermee bepaal je dus dat als de omgeving erg donker is je nog langzamere sluitertijd kunt laten kiezen om het omgevingslicht mee te 'pakken'. Let daarbij wel op dat je dus op sluitertijden kunt komen waarbij bewegingsonscherpte een rol gaat spelen.
Wat een veelzijdig apparaat he die D200 !!!!
In het menu van de D200 zitten twee instellingen die hiermee te maken hebben : e1 de flits sync snelheid. Hier kun je max 1/250 kiezen maar ook FP-auto. Hiervoor moet je een flitser hebben die het creative lighting system ondersteunt (oa jouw SB600) Hierbij kun je ook snellere tijden gebruiken dan 1/250 bv in de tegenlichtsituatie maar ook bij S en M stand
De tweede instelling e2 betreft de sluitertijd flitsen. Hier stel je de langzaamste sluitertijd in die de camera mag kiezen in de P stand bij gebruik van de flits. Hiermee bepaal je dus dat als de omgeving erg donker is je nog langzamere sluitertijd kunt laten kiezen om het omgevingslicht mee te 'pakken'. Let daarbij wel op dat je dus op sluitertijden kunt komen waarbij bewegingsonscherpte een rol gaat spelen.
Is het nu zo dat als ik op de S stand 1/200 instel en dan naar de A stand draai dat die 1/200 onthouden blijft ? Of is dit alleen met de M stand ?ML schreef:In de P stand wil de camera de omgeving ook nog juist belichten en de flits als invullicht gebruiken. Als het dus donker is gaat de camera om de omgeving zo goed mogelijk te belichten dus het diafragma zover mogelijk openen en de sluitertdij zo lang mogelijk maken. Flits je in de P stand buiten in de volle zon (om bv bij een tegenlicht opname je onderwerp een 'invulflits te geven) dan zal de camera een combinatie diafragma/sluitertijd kiezen waarbij de sluitertijd best tot 1/250 zou kunnen komen.
Heb hem even niet bij me dus kan niet testen.
Natuurlijk niet ! De A stand is diafragma voorkeuze en dus kiest hij zelf de sluitertijd. Dus niet jouw in de S ingegeven 1/200! hij onthoud het wel tussen S en M, net als diafragma tussen A en M !
Heb je een D200 omdat je geen verstand hebt van fotografie ? Misschien moest je de FM serie eens gebruiken om te leren....
Heb je een D200 omdat je geen verstand hebt van fotografie ? Misschien moest je de FM serie eens gebruiken om te leren....
Misschien heeft hij een D200 om verstand te krijgen van fotografieML schreef:Natuurlijk niet ! De A stand is diafragma voorkeuze en dus kiest hij zelf de sluitertijd. Dus niet jouw in de S ingegeven 1/200! hij onthoud het wel tussen S en M, net als diafragma tussen A en M !

- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als het budget het toelaat is een D200 een prima camera om te leren fotograferen. Alles kan automatisch of geheel / gedeeltelijk handmatig. Het is een fantastisch stuk techniek waar je jaren mee vooruit kan.
Voordeel van digitaal is natuurlijk dat je de resultaten meteen kan bekijken op het camera-display en bijna meteen op je PC/Mac beeldscherm. De ontwikkeltijd die je nodig zou hebben voor een rolletje kan je dus zien als ontwikkeltijd voor je fotografiekunsten.
Je hoeft ook geen lijstje meer bij te houden welke sluitertijd/diafragma/brandpuntsafstand je hebt gebruikt bij elke foto. Staat gewoon in de exif data van je JPG of NEF bestanden.

Voordeel van digitaal is natuurlijk dat je de resultaten meteen kan bekijken op het camera-display en bijna meteen op je PC/Mac beeldscherm. De ontwikkeltijd die je nodig zou hebben voor een rolletje kan je dus zien als ontwikkeltijd voor je fotografiekunsten.
Je hoeft ook geen lijstje meer bij te houden welke sluitertijd/diafragma/brandpuntsafstand je hebt gebruikt bij elke foto. Staat gewoon in de exif data van je JPG of NEF bestanden.

mijn laatste opmerking ging natuurlijk over de vraag van Rob of de gekozen sluitertijd meegaat als je de A stand kiest. Dat is natuurlijk een beetje een domme vraag (vind ik) maar ik heb toch maar een antwoord gegeven. Toch neem ik aan dat iemand die een D200 koopt toch wel iets snapt van fotografie en de verschillen kent tussen P, A, M, en S standen.
Maar goed, ondanks mijn cinische opmerking probeer ik toch te helpen, ik hoop dat dat dan tenminste overgekomen is.....
@walt001m, heb jij ook wat gehad aan mijn opmerkingen?
Groet ML
Maar goed, ondanks mijn cinische opmerking probeer ik toch te helpen, ik hoop dat dat dan tenminste overgekomen is.....
@walt001m, heb jij ook wat gehad aan mijn opmerkingen?
Groet ML