teller resterende foto's onnauwkeurig

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
rem

teller resterende foto's onnauwkeurig

Bericht door rem » ma mei 28 2007 9:57 pm

Hoi lui,

In het beeldscherm van de D80 staat keurig hoeveel foto's je nog kunt maken. Alleen... klopt er volgens mij niet zoveel van. Met een lege 2GB kaart en JPEG L fine geeft de camera aan dat er nog ongeveer 240 foto's gemaakt kunnen worden. In de praktijk zijn het er echter ruim 450 geworden. Ik begrijp dat het een schatting is want met die compressie is niet elk bestand even groot. Maar er zó ver naast zitten lijkt mij niet goed.... Tijd voor een software upgrade ? :-)

groet,
Remko

yoyo

Re: teller resterende foto's onnauwkeurig

Bericht door yoyo » ma mei 28 2007 10:01 pm

rem schreef:Hoi lui,

In het beeldscherm van de D80 staat keurig hoeveel foto's je nog kunt maken. Alleen... klopt er volgens mij niet zoveel van. Met een lege 2GB kaart en JPEG L fine geeft de camera aan dat er nog ongeveer 240 foto's gemaakt kunnen worden. In de praktijk zijn het er echter ruim 450 geworden. Ik begrijp dat het een schatting is want met die compressie is niet elk bestand even groot. Maar er zó ver naast zitten lijkt mij niet goed.... Tijd voor een software upgrade ? :-)

groet,
Remko
Heeft idd met de compressie te maken. De mate van compressie hangt af van het onderwerp. Als je veel dezelfde tinten in een foto hebt dan kan hij veel comprimeren en maakt hij kleinere bestanden. Een factor twee is dan mogelijk.
Laatst gewijzigd door yoyo op ma mei 28 2007 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » ma mei 28 2007 10:02 pm

rem schreef:Hoi lui,

groet,
Remko
Dat gebeurt mij ook altijd. Volgens mij heb je er geen last van als je de kaart in de camera formatteerd. Maar zelf ook nog niet uitgeprobeerd hoor, heb altijd 15gig aan kaarten bij me, dus kan vooruit. 8)

Stef

Bericht door Stef » ma mei 28 2007 10:09 pm

Ik fotografeer op een 2 GB kaartje in NEF formaat. De teller begint dan op 163, maar ik weet dat ik om en nabij de 200 uit kom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 29 2007 1:40 am

Stef schreef:Ik fotografeer op een 2 GB kaartje in NEF formaat. De teller begint dan op 163, maar ik weet dat ik om en nabij de 200 uit kom.
Kijk, toch een nauwkeurige teller. Daar rondom kom ik ook op uit :P
Eigenlijk prettig rekenen, 100 stuks per Gigabyte (voor de D80 dan heh).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 29 2007 1:50 am

yoyo schreef: De mate van compressie hangt af van het onderwerp. Als je veel dezelfde tinten in een foto hebt dan kan hij veel comprimeren en maakt hij kleinere bestanden. Een factor twee is dan mogelijk.
Aanvulling:
Nog een aantal beeldende factoren die de compressie bepalen:
- Veel onscherpe delen in de foto verhogen de compressie (kleine bestanden).
Bijv. portret waarbij de achtergrond onscherp is. Tele-opnamen met grote diafragma-openingen.
- Veel detailering juist een lage compressie (grote bestanden).
Bijv. takken en twijgjes van bomen. Materiaalstructuren etc.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”